Zeer goed voorbeeld van Photoshop!!

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Zoals sommige van jullie al weten heb ik twee weken geleden een workshop bij Mark van Velsen photoshop cs5 gedaan.
Gisteren twee puber meiden gefotografeerd en voor de lol een hele slechte foto gepakt om die te bewerken.
Ik moet zeggen dat het heel goed gelukt is!
Ik hoef er ook niet bij te zetten welke de voor- en welke de na foto is :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Tjeemig wat een verschil.
Knap werk van jou en photoshop hoor... :!: :lol:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

Ja het resultaat van deze bewerking is in het oogvallend.
Goed gelukt.
Grtz
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dat is inderdaad een heel verschil zeg!! Mooi! Zou je het misschien leuk vinden om op 'papier' te zetten wat je hebt gedaan zodat dat bij tutorials geplaatst kan worden??
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Erg netjes gedaan!
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Groot verschil, maar de bewerkte foto noem ik geen foto meer van een model maar van een pop. Als ik zou moeten kiezen welke ik aan de muur zou hangen, dan toch de onbewerkte.
Anoniem 3

Dat kind krijgt er een complex van. 'WAAROM zie ik er niet zo uit als op de tweede foto', zal ze denken.

Zelf vind ik de Shop een beetje te ver, te onnatuurlijk gegaan.
Zelfs op haar hand en arm heeft ze geen rimpeltjes meer.
En waarom dat blauwzweem?

Let wel, technisch zal het wel prima zijn, maar esthetisch heb ik zo mijn twijfels.
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

gvasseldonk schreefCOLONDat kind krijgt er een complex van. 'WAAROM zie ik er niet zo uit als op de tweede foto', zal ze denken.

Zelf vind ik de Shop een beetje te ver, te onnatuurlijk gegaan.
Zelfs op haar hand en arm heeft ze geen rimpeltjes meer.
En waarom dat blauwzweem?

Let wel, technisch zal het wel prima zijn, maar esthetisch heb ik zo mijn twijfels.
Ik ben het geheel met Gabriel eens.

Begrijp me goed, ik wil je werk niet afkraken en snap dat je erg je best hierop gedaan zult hebben. Maar je laat nog maar eens precies zien wat wij in alle magazines etc. voorgeschoteld krijgen. Pure nepfoto's. Sorry dat ik het zo zeg maar dit heeft helemaal niets meer met fotografie als zodanig te maken. :?

Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

En ook ik ben het er mee eens. Je bent er iets te ver in gegaan. Van alles iets minder zou natuurlijker hebben geoogd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Bedankt voor jullie reactie's!

Ik begrijp waarom de meeste zo reageren, maar lees de titel eens. Het gaat hier om een voorbeeld van photoshop bewerking en niet of deze wel of niet aan de muur komt te hangen.

Het meisje is de dochter van mijn vriend en tijdens de bewerking heeft ze er bij gezeten. Ze beseft donders goed dat die pure nepperij is en heeft er geen trauma van. Ze vond het zelf wel leuk om te zien. Ik zei haar ook: kijk daarom zien de vrouwen in de modelbladen er altijd zo mooi uit, ook zij zien er in het echt anders uit.

Dus mensen die bang zijn dat het meisje nu een complex heeft.... Nee, dat heeft ze niet! :mrgreen:
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Anoniem 3

Rest dan de, naar mijn mening, te ver doorgevoerde shopping.
Misschien was het jouw bedoeling om aan te tonen dat ieder mens 'modelwaardig' zou kunnen zijn, maar dat gaf je niet aan in je eerste post.
Tja, en mijn rimpels zou ik niet eens weggeshopt WILLEN hebben. Ik heb ze verdiend. :wink:
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Ik neem aan dat je bedoeling was om de huid van de dame te bewerken, zoals te zien is in de modebladen.
Maar het t-shirt is verkleurd (dus niet meer wit) en de haren zijn blauw geworden.
Dat vindt ik erger dan de bewerking van de huid.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Het resultaat mag er zijn; En dan doel niet op de blauwe kleur of de vraag of iets esthetisch is... :)
Mij gaat het meer om de gebruikte techniek.
Bijvoorbeeld de bewerking op de huid... Misschien ( volgens sommige ) te ver... Maar het gaat er mij om , om over de mogelijkheid van gebruikte techniek te kunnen beschikken.
Je kan altijd de opacity terug schuiven van de gebruikte laag, om zo de 'blur 'wat te verminderen.

Ik ben het met Rocker eens om er eventueel een tutorial van te maken.
Uiteindelijk maak je toch zelf de keuze of je gebruik maakt van de voorgestelde techniek.
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

goed voorbeeld!

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Ruud het klopt dat je een gekleurde gloed over de foto ziet. Deze heb ik namelijk zelf toegevoegd het is een tweekleurige verlopende gloed. Het is ook echt de bedoeling geweest om dit te doen. Vind het zelf wel mooi, maar dat is persoonlijk.

Martin zoals jij het zegt is het ook bedoeld om te laten zien wat mogelijk is met photoshop. Je kunt inderdaad dezelfde techniek gebruiken die ik heb gedaan maar dan alles iets minder toepassen waar door het resultaat minder heftig is.

Maar ik vind de reacties van de mensen die het niet mooi vinden of het te ver door geshopt vinden ook interessant om te lezen!

Oh en euh... Gabriel ik laat mijn rimpeltjes en grijze haren ook gewoon zitten hoor. lol
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zie hier inderdaad de hand van Mark erg goed in. Als je de naam niet had genoemd, had ik hem wel geraden :D

Het huidje is wat aan de strakke kant, beetje onnatuurlijk. Misschien de layers waar dat op staat iets terugbrengen.
Persoonlijk ga ik voor een beter origineel en minder Photoshop. Ja, ik gebruik het zeker wel en ben ook niet zo bang om veel weg te halen, maar ik zit altijd een uur uit mijn neus te vreten voor het fotograferen omdat de visagiste nog met het model bezig is. Levert je een beter origineel op. Het gezicht zit dan al veel meer in vorm, de wallen zijn weg en de huid is een stuk egaler. Ja, daar kun je ook een kwartier op photoshoppen, maar na vier foto's heb je dat uur van de visagiste terug.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Met Photoshop kun je idd heel veel, maar bij deze ben je wat te ver gegaan met bewerken.

Wat mij vooral stoort hier(afgezien van de weggeshopte rimpeltjes) de wazige vlek bij/over de neusvleugels en jukbeenderen. De lijn van de de neus is een vaag beeld. De kleuren daar komen ook niet overeen met het geheel.
Ook zie je vanaf het linker oog onderin een zwarte veeg naar de neusvleugel lopen.

In mij ogen dan ook niet een super geslaagde bewerking op z'n zachts gezegd.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Anoniem 3

@Diana:
ik vind je reacties heel professioneel. Je accepteert nega- en positief en dat is op het forum wel eens wat anders.
Chapeau.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Hey Diana!

Op de eerste plaats vind ik het photoshop-werk goed gedaan! Knap!

Ik denk dat ik me hierbij het meeste aansluit bij Martindd en Fotojeroen!

Ik zou zeggen....ga door op deze weg, op jouw manier.
martindd schreefCOLONHet resultaat mag er zijn; En dan doel niet op de blauwe kleur of de vraag of iets esthetisch is... :)
Mij gaat het meer om de gebruikte techniek.
Bijvoorbeeld de bewerking op de huid... Misschien ( volgens sommige ) te ver... Maar het gaat er mij om , om over de mogelijkheid van gebruikte techniek te kunnen beschikken.
Je kan altijd de opacity terug schuiven van de gebruikte laag, om zo de 'blur 'wat te verminderen.

Ik ben het met Rocker eens om er eventueel een tutorial van te maken.
Uiteindelijk maak je toch zelf de keuze of je gebruik maakt van de voorgestelde techniek.
fotojeroen schreefCOLONIk zie hier inderdaad de hand van Mark erg goed in. Als je de naam niet had genoemd, had ik hem wel geraden :D

Het huidje is wat aan de strakke kant, beetje onnatuurlijk. Misschien de layers waar dat op staat iets terugbrengen.
Persoonlijk ga ik voor een beter origineel en minder Photoshop. Ja, ik gebruik het zeker wel en ben ook niet zo bang om veel weg te halen, maar ik zit altijd een uur uit mijn neus te vreten voor het fotograferen omdat de visagiste nog met het model bezig is. Levert je een beter origineel op. Het gezicht zit dan al veel meer in vorm, de wallen zijn weg en de huid is een stuk egaler. Ja, daar kun je ook een kwartier op photoshoppen, maar na vier foto's heb je dat uur van de visagiste terug.
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Anoniem 4

Bewerken van portretten in Photoshop is één van de moeilijkste bewerkingen. Niet zozeer qua techniek, want dat is allemaal voor handen in Photoshop, maar door de overdrijving die op de loer ligt.
Diana, wat jij laat zien, is hoe we allemaal eigenlijk zijn begonnen. Overweldigd door de mogelijkheden, schiet je te ver door en raak je zo verblind door je enthousiasme dat je de overdrijving niet ziet.
Daarom is het goed om erop gewezen te worden en daar lering uit te trekken.
Niemand heeft de bedoeling om je onderuit te halen, want de posters herinneren zich hun eigen onbeholpenheid met die formidabele mogelijkheden die Photoshop je biedt.
Ik geef eerlijk toe dat jouw resultaat beter was dan mijn eigen eerste portretbewerking en ik heb ook genoeg commentaar om mijn oren gehad, maar ik heb er snel van geleerd.
Vooral door heel kritisch te kijken naar portretfoto’s en nog veel kritischer naar mijn eigen probeersels.
Bewaar deze foto’s vooral goed en zie over een tijdje hoe snel en geweldig je er mee vooruit gaat.
Bedenk wel dat ook in de fotografie beperking de kwaliteit van de foto siert. Stop niet meerdere bewerkingen/stijlen allemaal in één portret.

Begin een fotoshoot altijd met een testfoto, bij voorkeur met een grijskaart in de hand van het model (of mijn favoriete colorchecker passport). Bekijk die testfoto liefst op een groot scherm.
Je ziet dan al snel welke imperfecties er zijn en dan heb ik het niet over rimpeltjes, maar over glimmende delen, bleke lippen, te donkere of te lichte ogen, wallen onder de ogen.
Van die dingen die vaak met wat simpele visagie (foundation, rouge, poeder, lippenstift etc.) zijn op te lossen, zoals Jeroen ook al aangeeft. Dat scheelt vaak een hoop werk in Photoshop.

Met zo’n basis was je eerste foto al een veel beter uitgangspunt geweest. Verder heeft vrijwel iedereen het over de techniek, maar qua compositie en uitstraling van het model vind ik de foto erg geslaagd. Het verdient dan ook een mooie bewerking.
Let er ook op dat je niet alle lichaamskenmerken van het model helemaal wegpoetst.
Van de moedervlekjes mag je best nog wat zien en ook de rimpels in het voorhoofd horen bij haar en hoeven niet helemaal uitgevlakt te worden.
Verder heeft ze van zichzelf prachtig haar en dat mag best tot uitdrukking komen met ietsje meer glans erin om het te accentueren. In jouw tweede foto is het blauwig dat naar grijs neigt en daar doe je haar op deze leeftijd geen plezier mee.

Om een beetje te laten zien wat ik bedoel, heb ik je eerste foto ook iets bewerkt en zet ik hem hier alleen als linkje neer om je topic niet te veel te verontreinigen. Om het goed te laten zien en bewerking vanaf een kleine jpeg zit ik heel dicht tegen de grens aan wat ik zelf nog mooi vind. Voor bewerking van het origineel en voor afdruk zou ik het iets minder doen.
Ik hoop dat je wat kunt met mijn uitsluitend opbouwend bedoelde kritiek.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=31915" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar