Kleine kokette cicade

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Afbeelding

Grtz,
Kurt
Anoniem 3

Kleine kokette etc...
Dat zal best, maar ik vond haar te klein ten opzichte van de omgeving.
Bovendien niet scherp genoeg voor een foto van een insect.

De kleurstelling vind ik wel weer heel apart en mooi.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Qua kleurstelling zeker fraai, maar idd te klein en net niet scherp.

Gr. Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik vind de leegte juist wel wat hebben..... :oops:
Mooi achtergrondje, kleurrijk en mooi licht.
De scherpte op de cicade is wat lastig te beoordelen, maar lijkt niet optimaal scherp.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Smaken verschillen nu eenmaal hé ;)
Ik hou persoonlijk van zowel heel close en gedetailleerd als van ruimtelijk en sfeervol. En deze valt in die laatste categorie.

Wat de scherpte betreft kan ik wel wat volgen. Op klein formaat idd net niet zoals het zou moeten.

Zeker bedankt voor de reacties en visie.

Grtz,
Kurt
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Ik vind hem heel mooi rustige overkomen. Komt de scherpte ook niet door het aanpassen van het formaat?
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Claudia007 schreefCOLONIk vind hem heel mooi rustige overkomen. Komt de scherpte ook niet door het aanpassen van het formaat?

Omzetten naar het kleine formaat doet er natuurlijk nooit goed aan. De cicade op zich had perfecter gekund qua scherpte en detail, dat ga ik ook niet ontkennen. Mijn ogen zijn nog heel goed hoor :D De grote versie voldoet voldoende op gebied van scherpte en dat is uiteindelijk de versie die ik het meest bekijk.
Het totaalbeeld op zich werkt voor mij en de sfeer wint het hier van de technische perfectie. Maar dat is voor een stuk kwestie van smaak. Dat hoef ik uiteindelijk niet te verdedigen, maar als er punten aangehaald worden die ik objectief terecht vind geef ik graag mee waarom de foto voor mij goed genoeg is om te posten.
Bij macro is de technische kant meestal bepalend, zeker als het van zeer dichtbij vastgelegd wordt (zie maar naar de foto's van Natuurfreak). Momenteel neem ik echter meer foto's met een ruimere compositie en zoek ik wat meer sfeer weer te geven. Dat lukt niet altijd even goed maar we doen ons best :)

Grtz,
Kurt
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Toch wel een sfeervol plaatje, en mooie kleuren
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vind hem toch behoorlijk scherp, tevens hou ik ook wel van dit soort opname''s, ben op zich niet zo gecharmeerd van hele clos-ups, ben meer een man van een totaalplaatje en daarom vind ik het dan ook een erg mooie opname, zeker geschikt voor een mooie vergroing, alwaar dit soort platen iets beter tot zijn recht komen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Ik kan me heel goed vinden in de reactie van mijn voorganger maar twijfel aan het vierkante.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Bagtjuh schreefCOLONIk kan me heel goed vinden in de reactie van mijn voorganger maar twijfel aan het vierkante.

Hij is in landschapsformaat genomen maar ik heb hem bijgesneden omdat de ruimte rechts te egaal en leeg werd. Ben zelf ook niet echt een vierkant formaat liefhebber maar vond hem zo uiteindelijk het best uitkomen. Met wat meer variatie in de BG, zoals nu rechtsonder, had ik hem zeker niet bijgesneden.

Bedankt voor de reacties nog.

Grtz,
Kurt
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

te klein? ik vind hem prachtig!

less is more .. en dat is bij deze ook wel vind ik..
altijd maar dat hele close-up (wat ik persoonlijk ook altijd probeer, zo kort mogelijk te komen haha :lol: ) eindelijk weer 'ns wat anders! :D

super!

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Kurt, ik ben (zeker de laatste tijd) ook in voor dit soort macro's waarbij het onderwerp met zijn/haar omgeving wordt weergegeven :wink:
Toch heb ik bij deze foto een beetje mijn twijfel.
Alles speelt zich af op de linkerhelft (deels opgelost door de vierkante uitsnede, maar toch). Ik weet niet of dat mogelijk was, maar de camera iets naar links had dit opgelost. Ook jammer dat de gelige streep net achter de Cicade doorloopt waardoor deze minder opvalt.
Over de (ontbrekende) scherpte heb je zelf al iets geschreven.

Gr. Jan
Canon materiaal
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Hey Jan,

Ik heb het gelige gebied net zo achter de cicade gepositioneerd om als oplichtende 'spotlight' te dienen in het groen. Vind het persoonlijk wel werken zo. Daardoor heb ik niet meer naar links gekanteld met de camera.
Ik had dit misschien beter ook geprobeerd in het voordeel van de BG-variatie ipv enkel voor een foto met de gelige spotlight te gaan. Soms vervolg ik nogal snel mijn weg ipv zoveel mogelijk standpunten te proberen indien het onderwerp wat wil meewerken. Dus dat is hier misschien wel een gemiste kans voor een beter totaalresultaat geweest. De cicade is uiteindelijk toch wel even blijven zitten. Alleen een licht briesje zorgde voor wat tijdverlies.
Ondanks dat ik hier tegen de grond lag en deze volledig in een grasomgeving genomen is zat alle beeld idd aan de linkerkant. Vind het zelf ook wat jammer dat er geen doortekening van andere grasaren of halmen zichtbaar waren rondom en rechts in beeld. Het was echt praktisch egaal groen en leeg. En dan komt er een vierkantje van hé :P

Volgende keer wat meer mijn tijd nemen indien mogelijk :wink:

Bedankt iedereen voor jullie reacties en de feedback. Apprecieer ik ten zeerste.

Grtz,
Kurt
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar