Canon 24-105 IS of de Tamron 24-70 IS Advies gevraagd.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Naar mijn mening wordt er te veel aandacht besteed aan de scherpte van een objectief.

Het WOW-effect heeft, wat mij betreft en Rob aangeeft, veel meer te maken met compositie, belichting, kleuren enz.
Een gebrek aan scherpte mag daar uiteraard geen afbreuk aan doen maar is in mijn beleving niet het belangrijkste.

De beoordeling van een foto wordt, wanneer scherpte het belangrijkste zou zijn, wel heel technisch van aard.
De beste fotografen zijn dan die fotografen die het meeste geld in hun apparatuur hebben gestopt.

Fotografie is voor mij toch ook een stuk emotie, waarbij het WOW-effect wordt veroorzaakt door meer factoren dan scherpte.

Er zijn haarscherpe foto's die mij niets doen en er zijn minder scherpe foto's die mij wel iets doen.
Dat is nu het leuke van fotografie, ongeacht de kwaliteit van je apparatuur iets maken wat de ander pakt.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hoi Leon,
Je maakt het ons niet makkelijk om over de vooroordelen heen te stappen hoor :mrgreen:
Hieronder enkele tips die hopelijk wat op weg kunnen helpen of anders te bekijken:

Bedenk dat als je een lens koopt voor je crop camera dat de beeldhoek dramatisch anders is in vergelijking met een FF camera. Ik vermoed dat die 24mm op een crop camera wel wat krap gaat kaderen als je overzichtsfoto's probeert te maken.
Ik heb vorig jaar de overstap gemaakt naar APS-H (1.3 crop) en daar zit ook al een dramatisch verschil in met de APS-C (1.6 crop). Voor een APS-C camera zou je wellicht naast een 24-XX dus een extra groothoek lens erbij willen hebben (desnoods je 18-55, 6mm op groothoek is een HOOP!)

Wat betreft de kwaliteit van je lenzen... tja... heel veel reviews lezen en je eigen spullen ook testen. Verschillende brandpuntsafstanden, verschillende diafragma's. Zo krijg je een beeld van wanneer jouw spullen het beste presteren en hoe zich dat verhoudt met de internetsites. (lees dus ook absoluut hun reviews van de spullen die je nu al hebt).

De lenzen die je hebt zijn kit lenzen, maar troep is het niet (ik ben altijd erg te spreken geweest over de IQ van de 18-55 IS). Kijk waar ze op hun best zijn en waar de verschillen tussen je lenzen zitten in beeldkwaliteit. Als je dat voor jezelf kunt bepalen, kun je ook veel beter beoordelen wat JIJ er mee opschiet ipv hoe opgewonden andere mensen naar je spullen kijken.

Trillende handen is altijd lastig, kijk eventueel ook naar andere houdingen, bedenk hoe je de sluiter bedient. Michael Freeman heeft daar wel handige tips in zijn boeken.

Uiteindelijk heeft iedereen wel wensen, zet ze op een lijstje met de voor en tegens. Wat betreft toekomstdromen, je kunt altijd nog weer spullen verkopen via bijv. Ebay of Marktplaats. Zeker de wat duurdere objectieven zijn redelijk waardevast, maar ook die iets minder onbeschoft dure spullen kun je later nog prima verkopen. Je gaat absoluut dan wat verliezen, maar als je er tot die tijd lekker mee hebt gefotografeerd is het ook wat waard toch?

Mocht je eigenlijk al bijna tot een keus zijn gekomen bedenk dan dat je kunt testen en huren bij verschillende fotozaken. Of deze speficieke lenzen te huur zijn weet ik niet, maar een 24-70 van Canon is dat vaak wel, da's niet een lens op jouw lijstje maar dat geeft wel weer een mooi referentiepunt.

Mijn advies?
Huur zo'n dikke lens of nog beter leen em ergens. Dan kun je zien of het aan je verwachtingen voldoet. 1000 euro is een klap geld die niemand graag zelf moet betalen en het zou toch zonde zijn als je daarna nog steeds met foto's zit die jou niet aanstaan. Vergeet ook niet het upgraden van het bedieningsapparaat achter de camera :wink: Da's flink goedkoper en scheelt dat zo'n upgrade met elke camera compatibel is :lol:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Waarom huur je gewoon eens een van de twee lenzen waar je over twijfelt? Ga er een dagje mee fotograferen, op je eigen body, en kijk of je daarmee wel de "WOW factor" mee kan krijgen. Lukt het niet, heb je je eigen een kostbare aanschaf bespaart.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

De fotograaf is verantwoordelijk voor het WOW-effect, niet body en objectief.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Voorlopig ga ik nog even verder met sparen voor de 5dm2 + 24-105 set. En in tussen tijd ga ik zeer kritisch naar me zelf kijken waar ik nog dingen kan verbeteren.

Ik heb ook al rond gekeken om me eigen aan te sluiten bij een fotoclub. Ik denk dat dit ook wel leerzaam is.

Wie van jullie mag ik een RAW file sturen van een foto die hier ook staat. Misschien dat jullie iets zien wat ik verkeerd doe in me bewerkingen.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar