Fotograferen in tegenlicht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MathijsKosters
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2011 20:54
WoonplaatsCOLON Den Ham

Hallo allemaal,

Ik zit met een "probleem".

Ik ben laatst het eerder achterbroek ingelopen bij zonsondergang, met als doel een mooie plaat te maken met het natuurgebied + de zonsondergang.

Daar aangekomen zag ik het al wel tijdens het maken.

Ik krijg het niet voor elkaar de foto goed te belichten, of de voorgrond is te donker en de lucht normaal of anders de lucht overbelicht en de voorgrond normaal.

Hoe krijgen jullie het voor elkaar om het geheel mooi te belichten?

Groeten,

Mathijs
Canon EOS 500D Canon 18-55 non-IS II Canon 55-250mm IS II
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik snap wat je bedoeld.. ;)
heb er ook al vaak tegenaan gelopen, Helaas!
heel vaak wordt er de HDR methode voor gebruikt..
ook moet je met de belichtingsmeter rekening houden.. zorg dat de camera alles in de meting meerekend, dan kun je nogaltijd in de nabewerking hier en daar wat donkerder en lichter maken.. :)

succes en hoop gauw het resultaat te zien!
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Naast de al genoemde HDR methode, waarbij je meerdere foto's met verschillende belichtingen samen gaat voegen, kan je ook gebruik maken van grijsverloopfilters. Dit filter houdt dan bij de lucht licht tegen, waardoor dit meer in evenwicht komt met je voorgrond
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Precies wat Roker zegt. Sommige dingen kan je post niet goed bewerken met teveel verschil in contrasten boven en onder de horizon van je foto. Grijsverloop filters zijn daarin de beste hulpmiddelen om een foto pre-shoot mooi te balanceren
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

mg75 schreefCOLONPrecies wat Roker zegt.
Heee!! Ik ben 12 jaar geleden al gestopt hoor! :P :mrgreen:
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Oeps. :mrgreen:
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Digitale camera's zijn wat gevoeliger voor licht dan analoge camera's. De belichting is daarom wat lastiger. Ik ben zelf niet zo'n fan van HDR. Ik zou ook eerder kiezen voor een grijsverloop filter. Wat ook kan is het laten zien zoals het is: zonnige lucht en donkere voorgrond. Een mooie verdeling van donker en licht is ook niet verkeerd.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

??? het dynamisch bereik van de huidige generatie DSLR's is groter dan die van de gangbare analoge film. Maar bij een zonsondergang is er gewoon teveel verschil tussen de lichte en donkere partijen. Ik gebruik dan een grijsverloopfilter (soms zelfs twee), of zorg er voor, dat er niet zoveel donkere voorgrond is (lage horizon).
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Het dynamisch bereik is wel groter, maar het gebied waarin je een DSLR instelt is wat beperkter met nabewerken. Je kan, in de nabewerking, wat donkere delen oplichten en lichtere delen donkerder maken (dodge and burn). Als je met een digitale foto teveel aan het licht "trekt" krijg je een uitgebeten beeld. RAW bestanden hebben dat minder, maar ook daar is het op een gegeven moment op. Vandaar dat HDR in het leven is gekomen. Met film kan je wat meer aan het licht trekken en duwen. Ik heb trouwens voor de digitale camera nooit van HDR gehoord.
Ik ben het wel eens met eos4all betreft het gebruik van een grijsverloopfilter of alternative camera stand.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar