Maastunnel, probeersel

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Vind de maas tunnel wel een leuk onderwerp ( de voetgangerstunnel ).
Maar het licht binnen is voor mij lastig. Heb niet het idee, met de huidige kennis, dat ik dat kan bedwingen.
Bewerken geeft dan nog veel meer keuzes. Je kunt bijna alle kanten uit qua kleur setting.

Bij deze 2 probeersels ( de beste );

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Les
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Je eerste foto is niet helemaal scherp.
Dat kan 2 oorzaken hebben. Bewegingsonscherpte doordat de roltrap in beweging was of zelf iets heb bewogen (wat heel goed mogelijk is bij een belichtingstijd van 1/6). Ook kan het zijn dat de bovenste trede buiten de DOF licht. Bij een dafragma van 5,6 en een focuslengte van 80 mm heb je bij een scherpstelafstand van bijvoorbeeld 1 m (deze kan ik niet uit de exif halen) maar 3 cm die echt scherp is.

Ook bij de tweede foto had ik denk gekozen voor een wat kleiner diafragma (groter getal). Om de lange sluitertijd die hiervan het gevolg is te compenseren had je een voor een hogere iso waarde kunnen kiezen.

Overigens vind ik de kleuren lang niet tegenvallen. Wil je daar toch meer invloed over hebben, schiet dan in RAW en/of stel zelf je witbalans in.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik schiet standaard in RAW.

Eerste foto;
Eigenlijk was het een mislukte foto. Had gewild dat onderaan de roltrap het scherp was. En dat je dus over de trap heen kijkt. Wat het resultaat is vind ik dan ook wel weer grappig. De eerste tree, en de rest gaat in de achtergrond.

Ben met het huidige niet tevreden. Maar het levert wel 2 verschillende invalshoeken op om het over te doen. De eerste trede scherp en dan de achtergrond in. En de laatste trede scherp, waardoor je over de trap in de achtergrond kijkt.
Moet ik maar eens gaan proberen.

Tweede foto;
Die was uit de hand. Ging redelijk. Maar met de bewerking kun je dan zoveel kanten op dat het nooit echt is zoals het is. Of zoals je wilt dat het is.

Conclusie;
Het moet overnieuw. Dan met statief.

Ik heb nog niet HDR geprobeerd, maar dat is een leuke om in de tunnel mee te oefenen.
Een collega gaf dat aan.
Met vriendelijke groet,
Les
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Beste Les

Foto 2 is absoluut voor mij de mooiste.
Als je toch terug gaat naar de tunnel probeer dan eens om het verdwijnpunt van de tunnel
op 1 van de vier snijpunten te krijgen van de regel van derde.
misschien geeft dat wel een heel leuk effect en kijk richting in de foto.
Zeker als je misschien een hoger standpunt neemt zodat meer de gloed van de tegels op de foto komt
met de donkere vloer dan die dan schuin naar beneden wegloopt.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar