pff.. da's moeilijk zeg!

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

portret fotografie.. man man man..
en vooral het nabewerken .. ik krijg nooit (maar echt nooit!) dat de foto's allemaal op elkaar lijken.. :s
maar goed! kameraad bij me langs geweest.. ik wilde wat oefenen.. prima.. we gaan aan het werk!
een rolgordijn als achtergrond gebruikt (een zwarte) en 2 plu's eentje voorkant 1tje achterkant..

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

ik hoor wel wat jullie ervan vinden! ;)
nou jah.. eigenlijk liever opbouwend kritiek en commentaar! :mrgreen:

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Hallo Michel,

Ben niet zo thuis in dit segment, maar vind de laatste de beste.
De omzetting naar z/w past hier goed bij en heeft hij en goede expressie.
Bij de andere foto's mis ik een goede expressie.

Gr. Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Ben maar een hobbyfotograaf/ammateur en tegelijk ook nog jaloers op je :wink: dus zou niet weten hoe ik opbouwende kritiek zou moeten geven...

Maar deze onderstaande is in een woord geweldig!!

Afbeelding
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
YrBo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2011 08:18
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik vind het ook een mooie serie, heb je van nr. 3 een foto waarop de ogen scherp zijn?
Gebruikers-avatar
Veniality
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2012 12:17
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

Ik vind nummer 1 heel sterk, die waterdruppels vind ik echt wat toevoegen, en het is de enige foto waarop hij niet teveel poseert. Ik hou er wel van als modellen juist niet in de camera kijken :P
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Mooie serie hoor. 4 had iets minder zijlicht mogen hebben (stopje te hoog zo te zien). Maar mooie karakterplaten.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Absoluut geslaagd, als dat voor jou 1 van de eerste keren was dan belooft dat veel goeds. Voor mij geldt ook dat nummer 1 eruit springt!
Juist het feit dat hij niet in de camera kijkt vind ik mooi, in opperste concentratie, in zichzelf gekeerd....
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

so! dankjulliewel voor de fijne reacties (wat ik eigenlijk niet had verwacht :oops:)!
YrBo schreefCOLONIk vind het ook een mooie serie, heb je van nr. 3 een foto waarop de ogen scherp zijn?
nee, eerlijk gezegd niet.. ook niet aan gedacht.. ik had dit in gedachte en daarna dacht ik.. met een wat langere sluiter dan zag je de vuist echt aankomen.. (misschien een idee voor de volgende)
bedankt voor de inbreng!
veldje63 schreefCOLONMooie serie hoor. 4 had iets minder zijlicht mogen hebben (stopje te hoog zo te zien). Maar mooie karakterplaten.
inderdaad.. het viel mij ook al op toen ik ze op de computer bekeek.. jammer maar ach, volgende keer beter opletten! haha :D
bedankt!
karin115 schreefCOLONAbsoluut geslaagd, als dat voor jou 1 van de eerste keren was dan belooft dat veel goeds.
inderdaad 1 van de eerste keren.. (en de allereerste in "studio")

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

niemand meer?
dit is pas de eerste keer.. dus meer tips en trucs zouden wel leuk zijn.. :oops:

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Ayrthon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2012 19:44

Hoi,

Ik heb een beetje mixed feelings bij deze series. Aan de ene kant vind ik het geweldige composities maar aan de andere kant vind ik de belichting en foto kwaliteit in het algemeen wat minder.

Ok laten we zeggen dat je compositie goed is. Dus daar zal ik niet meer over beginnen.

Ik snap verder je look. Beetje dramatisch/hollywood/krachtige belichting. Echt zou ik het anders doen.

Ik ga een schoon wit achtergrond zoeken en die donker krijgen door bepaalde licht en instellings technieken te gaan gebruiken.

Zo doen ik het:

1 flitser (opzetflitser)
1 paraplu (erdoorheen schieten)

- Zoek een rustig, egaal achtergrond (witte muur of whatever)
- plaats model ongv. 3 meter van de muur af
- sta voor je model vanaf je onv. zal schieten
- houd je flitser met ongv. arm lengte van je model af. En laat het daar zitten!

- zet je flitser op 1/4 kracht (je moet toch ergens beginnen)

Camera instellingen zijn bij mij meestal:
Iso 100
Sluiter 1/125
Dia f/4

Maak een foto en kijk hoe je belichting eruit ziet. Is je flitser te hard? Pas het dan niet aan op de flitser maar op je diafragma!

Belangrijke tips:
Sluitertijd bepaald hoeveel omgevingslicht er is
Diafragma bepaald hoeveel van je flitser
Iso bepaald kracht van je flitser

Je lichtbewerker moet wel zo groot mogelijk zijn wil je een mooie zachte licht effect bereiken.

In jouw foto's zou ik dus een grote lichtbewerker gebruiken met een hoger diafragma.

Wat voor camera gebruik je met wat voor iso waarde? Want je foto's lijken nog erg korrelig.


Ok ik typ nu wel erg veel. Maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Vragen hoor ik graag :D
Ayrthon Sadikrama :: Fotograaf uit Amsterdam :: Studio eigenaar :: http://www.ayrthon.com
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ayrthon schreefCOLON
Maak een foto en kijk hoe je belichting eruit ziet. Is je flitser te hard? Pas het dan niet aan op de flitser maar op je diafragma!

Belangrijke tips:
Sluitertijd bepaald hoeveel omgevingslicht er is
Diafragma bepaald hoeveel van je flitser
Iso bepaald kracht van je flitser
Fijn dat je tips geeft maar bij bovenstaande moet ik wel even goed nadenken wat je bedoelt en in mijn belevenis klopt het niet.
Iso, diafragma en st bepalen samen of de belichting klopt. Je kan niet zeggen, "joh, laat je flitser lekker op de kracht die is ingesteld staan" want je instellingen bepalen wat het effect zal zijn. Wil je snel afvallend licht dan heb je een klein diafragma nodig zodat het licht snel afvalt (en ook een klein diafragma bepaalt hoeveel licht er binnen komt uit de omgeving bij een gelijke sluitertijd, niet alleen de sluitertijd)
Daarbij zit je in een studio normaliter vast aan een bepaalde sluitertijdrange en belicht je met flitsers dat wat zichtbaar moet zijn. Iso kijk je niet eens naar mijns inziens. Dit staat zo laag mogelijk.
Juist het afregelen van je flitsers en de balans daartussen is wat studiowerk zo apart maakt.
Jij bepaalt met st en diafragma wat voor effect je wil en regelt je flitsers af zodat het licht correct is. En voor mij is hierbij meten weten..dus ik kan niet zonder lichmeter (want ik wil echt weten wat elke flitsers doet en niet het geheel beeld telkens met trial en error bij stellen).
groetjes,
Rob
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

Door de flits veranderen de spelregels, grofweg gezegd:

De flits is "instant" ... Als je alleen het licht van de flits in beschouwing neemt, maakt het niets uit of je op 1/100ste, 1/250ste of 1/1000ste fotografeert, flits is veel sneller en is dus altijd maar een fractie van de shuttertime "zichtbaar". Echter door je diafragma te veranderen kun je wel beinvloeden hoeveel licht van de flits "binnenkomt" (bij F2.8 zal meer licht binnen kunnen komen dan bij F8, omdat je diafragma verder open is).

De "ambient" kleuren (dus alles behalve flitslicht) bepaal je door de sluitertijd ( bij 1/250 zo goed als niets - dus zwart), des te lager des te meer ( opm: de waarde 1/250 is afhankelijk van je camera, dat is de flits-sync speed (hss). Des te sneller des te beter, nieuwere camera's zitten helaas op 1/200ste of 1/180ste, wat minder goed is :( )

Stel je maakt buiten een foto op 1/250 zonder flits op zeg 200 iso - dan is is alles "zwart".
Door te flitsen ga je iets zien (normaal gesproken je main subject) - en door het diafragma te veranderen bepaal je de "sterkte" van de flits. Als je nu "achtergrond" erbij wilt ga je de sluitertijd verlagen (bv naar 1/100ste, of nog lager) .

Of anders gezegd: Je hebt dus 2 soorten licht (ambient, flits) die je beinvloedt door respectievelijk (shuttertime, aperture). De flits maakt het eerste beeld en door lange sluitertijd "brand" je het ambient licht erbij...
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Dat verhaal klopt ware het niet dat we het hier over een studio hebben met gewoon een achtergrond. Daar geldt ziver ik weet geen ambient licht. Een studio is over het algemeen donker om strooilicht tegen te gaan.
Gaan we op lokatie werken met ambient licht, dan voldoet het vergroten van je diafragma vaak al. Die lichtbronnen komen dan mee.

Ik mis alleen totaal wat die tips te maken hebben met deze foto's en setting.
groetjes,
Rob
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Erg leuke serie.
Een paar tips voor continuïteit.

1. Gebruik een lichtmeter om de belichting (huidshelderheid) continue te krijgen. Verschilt die zul je dat ook terug zien in de huidstint, te donker = meer verzadiging bv.

2. Gebruik een colochecker, ik gebruik de colochecker passport van x-rite, je hebt dan gelijk een goed profiel en geen colorcasts.

DAARNA ben je helemaal vrij m creatief te worden natuurlijk (sommige denken dat dit je beperkt). Voordeel is dat je nu een continuïteit krijgt en bv acties kunt gebruiken ;)

Hoopt dat het je helpt.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Ayrthon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2012 19:44

veldje63 schreefCOLONDat verhaal klopt ware het niet dat we het hier over een studio hebben met gewoon een achtergrond. Daar geldt ziver ik weet geen ambient licht. Een studio is over het algemeen donker om strooilicht tegen te gaan.
Gaan we op lokatie werken met ambient licht, dan voldoet het vergroten van je diafragma vaak al. Die lichtbronnen komen dan mee.

Ik mis alleen totaal wat die tips te maken hebben met deze foto's en setting.
In een setting als deze is het vaak al belangrijk hoever je de flitser van je object hebt zitten en hoever het object van de achtergrond zit.

Zo kan je met de juiste balans van een wit achtergrond een bijna zwart achtergrond krijgen.

De afstand tussen je object en de flitser zou na de lichtmeting niet meer mogen veranderen.

De afstand tussen je object en de achtergrond stem je bij als je een lichter of donkerder achtergrond wilt.

Is je flits nog steeds te hard (niet als in te krachtig maar te fel) dan moet je of een groter lichtvormer hebben of een hoger diafragma gebruiken. Pas als jij je diafragma niet hoger wilt hebben dan is dat wanneer je je flits instelling gaat veranderen.

Maar nog even over de foto. Als je een puur zwart achtergrond wilt krijgen dan stel ik voor om een grid te kopen voor je flitsers. (in combi met de tips hierboven) Op die manier zal de licht inval op de achtergrond drastisch verlagen.

Voorbeeld hieronder was gemaakt met een wit doek.
Afbeelding
Ayrthon Sadikrama :: Fotograaf uit Amsterdam :: Studio eigenaar :: http://www.ayrthon.com
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Met alle respect maar dat verhaal over het diafragma slaat in mijn ogen nergens op. Een diafragma veranderen heeft teveel bijverschijnselen dus je zal veel eerder je flitsinstelling bij stellen dan dat je aan je diafragma gaat zitten.
Dat is juist de hele truc bij het studiowerk, je flitsers kunnen afstellen.
Ja, je moet, als je het zwart achter je model wil hebben, de lichtbron dicht op je model zetten zodat licht sneller afvalt bij hetzelfde diafragma. Ja, afstand van de achtergrond is een factor. Ja, als je geen felheid wil, zal je een softbox gebruiken maar ook daarin kan je niet zomaar een grote softbox inzetten zonder dat de hele stijl van je foto verandert. Elke lichtomvormer heeft zijn eigen effect.
Maar het hele verhaal dat je je flitskop instelt en er dan niet meer aan moet komen..nee, dat vind ik geen goede informatie. Je begint met je camera, die stel je in om het juiste effect te krijgen. En dan stel je je belichting in om de juiste belichting te krijgen, niet andersom (dat zou een lichtmeter niet meer te gebruiken zijn en kan je bij meerdere flitsers de balans niet meer instellen, het totale beeld verandert namelijk bij een diafragma verandering). Just my 2 cents ;)
groetjes,
Rob
Ayrthon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2012 19:44

veldje63 schreefCOLONMet alle respect maar dat verhaal over het diafragma slaat in mijn ogen nergens op. Een diafragma veranderen heeft teveel bijverschijnselen dus je zal veel eerder je flitsinstelling bij stellen dan dat je aan je diafragma gaat zitten.
Dat is juist de hele truc bij het studiowerk, je flitsers kunnen afstellen.
Ja, je moet, als je het zwart achter je model wil hebben, de lichtbron dicht op je model zetten zodat licht sneller afvalt bij hetzelfde diafragma. Ja, afstand van de achtergrond is een factor. Ja, als je geen felheid wil, zal je een softbox gebruiken maar ook daarin kan je niet zomaar een grote softbox inzetten zonder dat de hele stijl van je foto verandert. Elke lichtomvormer heeft zijn eigen effect.
Maar het hele verhaal dat je je flitskop instelt en er dan niet meer aan moet komen..nee, dat vind ik geen goede informatie. Je begint met je camera, die stel je in om het juiste effect te krijgen. En dan stel je je belichting in om de juiste belichting te krijgen, niet andersom (dat zou een lichtmeter niet meer te gebruiken zijn en kan je bij meerdere flitsers de balans niet meer instellen, het totale beeld verandert namelijk bij een diafragma verandering). Just my 2 cents ;)
Laten we het erop houden dat iedereen zijn eigen manier heeft. Dat is nou juist zo leuk aan fotografie.

Het punt is. De informatie die ik deel en bewezen heb aan niet alleen de beste mensen op dit forum maar vooraf al aan tientallen studenten in mijn workshop is geen slechte informatie. Als jij een bepaalde methode niet begrijpt of hoe een ander het doet dan moet je niet gelijk gaan vertellen dat het geen goede informatie is. Hierbij zeg ik niet dat jouw info slecht is. Sterker nog ik geloof ook alles wat je zegt.

Fotografie is breed. Los van het feit hoe je weet hoe de "m" stand werkt zijn er verder geen strikte regels enkel alleen regels die werken per fotograaf.

I'm just saying :D

En nog even een bericht naar de persoon die deze topic is begonnen:
Ik geloof erin dat als je weinig ervaring hebt met flitser eerst begint met 1 flitser. Probeer daarmee zoveel eruit te krijgen als je kan. En daarna ga je pas een extra flitser toevoegen.

Ik zie beginners vaak een set kopen van 2 of 3 flitsers. Maar als je niet weet wat elk flitser doet, waar ben je dan mee bezig? "get one down and then work your way up"

Maak je niet druk. Als je steeds vaker speelt zal je het uiteindelijk wel onder de knie krijgen en wie weet heb je dan een eigen theorie ontwikkeld die je vervolgens zal proberen te bewijzen op dit geweldige forum :D
Ayrthon Sadikrama :: Fotograaf uit Amsterdam :: Studio eigenaar :: http://www.ayrthon.com
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

woesj, ga je een weekendje op vakantie zijn er weer aantal nieuwe berichten bij.. :P

bedankt voor jullie tips en trucs!
ik heb heel aantal keer met 1 flitser gewerkt idd maar was voornamelijk "product" bij dit model had ik 'n bepaald beeld voor me waar ik dus 2 flitsers bij nodig had.. ;)
ben blij althans met de tips/trucs! super :))

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Ik vind het je super goed gelukt!!
Ik ga 11 november een workshop doen om (gespierde) mannen te kunnen fotograferen met de juiste belichting.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar