Hallo,
Ik heb enige tijd geleden een 70-200mm L lens gekocht zonder IS en ik heb een 17 - 55 2.8 IS tamron lens. Welke lens zou ik er nu eigenlijk nog bij moeten kopen? Ik zit bijvoorbeeld te kijken naar de Canon 50MM 1.8, voor een paar tientjes kun je die al kopen, maar wat schiet ik er eigenlijk mee op? Wellicht nog een lens van bijv. 12 tot 17mm?
Welke lensen mis ik nu
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- valkenburg
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 607
- GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
- WoonplaatsCOLON Rosmalen
- CONTACTCOLON
Waar pak jezelf op mis ?????
Als je inderdaad groothoek mist, zou je kunnen kijken voor een canon 10 - 22mm. Heb ik persoonlijk altijd een schitterend objectief gevonden.
Weet ook niet wat het budget is?
Gr. Leo
Als je inderdaad groothoek mist, zou je kunnen kijken voor een canon 10 - 22mm. Heb ik persoonlijk altijd een schitterend objectief gevonden.
Weet ook niet wat het budget is?
Gr. Leo
- Frank64
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4126
- GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
- WoonplaatsCOLON Weert
Beetje vreemd om aan anderen te vragen wat jij zelf mist?
Gezien je Tamron is de 50 mm 1.8 idd altijd te duur, voegt weing tot niets toe.
Wat fotografeer je, waar loop je tegen beperkingen aan etc.
Oftewel, niet tevreden over je huidige materiaal, te weinig groothoek of Tele of andere zaken?
Wel zo handig om is het bos van materiaal gericht advies te kunnen geven.
Gezien je Tamron is de 50 mm 1.8 idd altijd te duur, voegt weing tot niets toe.
Wat fotografeer je, waar loop je tegen beperkingen aan etc.
Oftewel, niet tevreden over je huidige materiaal, te weinig groothoek of Tele of andere zaken?
Wel zo handig om is het bos van materiaal gericht advies te kunnen geven.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Grappig, ik heb precies dezelfde stap gemaakt, qua lenzen dan. Ik heb de 50mm 1.8 direct weggedaan bij aankoop van de Tamron.
Ik zou voorlopig eerst maar zorgen dat je alles uit deze lenzen (techniek en composities e.d.) haalt, voordat je weer verder gaat kijken naar wat je eventueel kan gebruiken in jou fotografie.
Veel plezier met je aankopen!
Groeten Frank
Ik zou voorlopig eerst maar zorgen dat je alles uit deze lenzen (techniek en composities e.d.) haalt, voordat je weer verder gaat kijken naar wat je eventueel kan gebruiken in jou fotografie.
Veel plezier met je aankopen!
Groeten Frank
Niets
Als je steeds op 17mm zit: een 10-22
Als je steeds op 200mm zit: een 100-400L
En als je voor de rest een favoriete lengte hebt, kies eens een prime die daar in de buurt zit.
Kortom, als je niets mist gebruik het geld voor een fotoreis
(als je wilt eens kijken of een prime iets voor je is, probeer dan eens een Canon 28/1.8, 35/2, 40/2.8 of Sigma 30/1.4)
Als je steeds op 17mm zit: een 10-22
Als je steeds op 200mm zit: een 100-400L
En als je voor de rest een favoriete lengte hebt, kies eens een prime die daar in de buurt zit.
Kortom, als je niets mist gebruik het geld voor een fotoreis
(als je wilt eens kijken of een prime iets voor je is, probeer dan eens een Canon 28/1.8, 35/2, 40/2.8 of Sigma 30/1.4)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
- Billie-90
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3805
- GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
- WoonplaatsCOLON Maastricht
Frank64 schreefCOLONBeetje vreemd om aan anderen te vragen wat jij zelf mist?
Gezien je Tamron is de 50 mm 1.8 idd altijd te duur, voegt weing tot niets toe.
Wat fotografeer je, waar loop je tegen beperkingen aan etc.
Oftewel, niet tevreden over je huidige materiaal, te weinig groothoek of Tele of andere zaken?
Wel zo handig om is het bos van materiaal gericht advies te kunnen geven.
nou nou nou.. duur? weinig tot niets toevoegen?
toen ik de 50mm 1.8 kocht had ik opeens veel meer mogelijkheden .. (ofjah.. dat gevoel had ik)
50mm vast vind ik echt een top objectiefje hoor! ik heb deze eigenlijk bijna vast op m'n body gehad..
gewoon omdat dit toch totaal anders is fotograferen als een 18-55 (ook op 50mm..)
gr. Michel
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 351
- GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 23:15
- CONTACTCOLON
Over de 50 mm zijn idd de meningen verdeeld. Ik voeg hem ook weer toe zodra dat financieel mogelijk is. Dat ligt dus geheel aan ts.
@ ts, wat er al gezegd wordt, wat mis je?
@ ts, wat er al gezegd wordt, wat mis je?
een tas vol fotospul
- Panther1881
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 399
- GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
- WoonplaatsCOLON Arnhem
- CONTACTCOLON
Hihihi,
Als je niet weet dat je uberhaupt iets mist... dan mis je geloof ik niets
Als dat het geval is zou ik zeggen, verdiep je in de zaken die je graag fotografeert. Volg cursussen, lees boeken (kijk ook boeken ).
Als je niet weet dat je uberhaupt iets mist... dan mis je geloof ik niets
Als dat het geval is zou ik zeggen, verdiep je in de zaken die je graag fotografeert. Volg cursussen, lees boeken (kijk ook boeken ).
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...
Panther Pictures
Panther Pictures
- valkenburg
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 607
- GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
- WoonplaatsCOLON Rosmalen
- CONTACTCOLON
Het is jammer dat TS niet meer reageert op vragen en antwoorden. Zo kunnen we je nooit verder helpen.
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 949
- GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
- CONTACTCOLON
Nooit?valkenburg schreefCOLONHet is jammer dat TS niet meer reageert op vragen en antwoorden. Zo kunnen we je nooit verder helpen.
Het topic is pas een dag terug geplaatst, een klein beetje geduld kan geen kwaad
757D + 8-400 mm
Hier ben ik weer... computer staat hier niet continue aan en smartphones e.d. heb ik niet
In iedergeval bedankt allemaal voor de reacties, de ene wat zinvoller dan de andere . Het is inderdaad een wat rare vraag die ik stel omdat zoals velen al aangeven, als je het niet hebt mis je het ook niet. Dat klopt helemaal!
De belangrijkste tip is wel: "ga eerst eens met deze lenzen aan de slag en bekijk dan later wat je eventueel mist".
Ik heb snel het idee dat het wellicht aan mijn spullen ligt, maar ik denk dat het veelal aan mijn eigen kunnen ligt. Ik merk bijvoorbeeld dat ik met mijn nieuwe aanwinst de 70mm-200mm L lens echt goed moet opletten dat ik de camera goed steady hou zodat de foto's niet bewogen overkomen. En dat het bereik 200mm soms ook misschien iets te kort is. Kortom moet ik misschien de lens omwisselen naar een 70 - 300mm met stabiliteit maar dan geen L lens. De 70mm-200mm met IS is mij echt te duur en ik blijf toch een hobby fotograaf voor enkel vakantie kiekjes en andere gelegenheden.
Eind dit jaar ga ik voor 7 weken naar Australiƫ dus dan kan ik naar hartenlust foto's nemen en zal nog eens goed nadenken of ik de L lens toch niet moet inwisselen voor een ander type lens met stabiliteit en wellicht een ruimere zoom.\
Nogmaals bedankt allen! Prettige zondag nog even.
In iedergeval bedankt allemaal voor de reacties, de ene wat zinvoller dan de andere . Het is inderdaad een wat rare vraag die ik stel omdat zoals velen al aangeven, als je het niet hebt mis je het ook niet. Dat klopt helemaal!
De belangrijkste tip is wel: "ga eerst eens met deze lenzen aan de slag en bekijk dan later wat je eventueel mist".
Ik heb snel het idee dat het wellicht aan mijn spullen ligt, maar ik denk dat het veelal aan mijn eigen kunnen ligt. Ik merk bijvoorbeeld dat ik met mijn nieuwe aanwinst de 70mm-200mm L lens echt goed moet opletten dat ik de camera goed steady hou zodat de foto's niet bewogen overkomen. En dat het bereik 200mm soms ook misschien iets te kort is. Kortom moet ik misschien de lens omwisselen naar een 70 - 300mm met stabiliteit maar dan geen L lens. De 70mm-200mm met IS is mij echt te duur en ik blijf toch een hobby fotograaf voor enkel vakantie kiekjes en andere gelegenheden.
Eind dit jaar ga ik voor 7 weken naar Australiƫ dus dan kan ik naar hartenlust foto's nemen en zal nog eens goed nadenken of ik de L lens toch niet moet inwisselen voor een ander type lens met stabiliteit en wellicht een ruimere zoom.\
Nogmaals bedankt allen! Prettige zondag nog even.
- Beasar
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3443
- GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
- WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
Ik zou de 70-200 absoluut niet inruilen voor de 70-300 (non L). Ik maak retescherpe foto's met de 70-200 F/4 non iS, dus ik denk dat je daar in ervaring kan investeren.
Mi, kan je beter gaan sparen voor de F/4 met iS of 100-400 L.
Met welke sluitertijden maak je foto's op 200mm?
Mi, kan je beter gaan sparen voor de F/4 met iS of 100-400 L.
Met welke sluitertijden maak je foto's op 200mm?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Bedankt voor je snelle reply! Ik heb een aantal foto's online gezet waar ik niet heel tevreden over ben.Beasar schreefCOLONIk zou de 70-200 absoluut niet inruilen voor de 70-300 (non L). Ik maak retescherpe foto's met de 70-200 F/4 non iS, dus ik denk dat je daar in ervaring kan investeren.
Mi, kan je beter gaan sparen voor de F/4 met iS of 100-400 L.
Met welke sluitertijden maak je foto's op 200mm?
Via deze link kun je ze bekijken: https://www.box.com/s/ormftozzuvservggs8zj" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt.
- Beasar
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3443
- GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
- WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
Bij alle foto's heb je een te lange slutertijd gebruikt, waardoor bewegingsonscherpte ontstaat.
De dame op de fiets heb je op 200mm gemaakt. Hier zou je minimaal een sluitertijd moeten gebruiken van 1/ (200mm x 1,6 cropfactor) = 1/320 seconde.
De foto's gemaakt met 1/40 sec ed. zullen we het maar niet over hebben...
Daarnaast heb je met zoveel mm een zeer kleine scherptediepte waardoor de snorhaar van de poes wel scherp is, maar het oog niet.
De dame op de fiets heb je op 200mm gemaakt. Hier zou je minimaal een sluitertijd moeten gebruiken van 1/ (200mm x 1,6 cropfactor) = 1/320 seconde.
De foto's gemaakt met 1/40 sec ed. zullen we het maar niet over hebben...
Daarnaast heb je met zoveel mm een zeer kleine scherptediepte waardoor de snorhaar van de poes wel scherp is, maar het oog niet.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Bedankt voor het advies, ik ga er mee aan de slag. En v.w.b.t. de ISO is deze ok?Beasar schreefCOLONBij alle foto's heb je een te lange slutertijd gebruikt, waardoor bewegingsonscherpte ontstaat.
De dame op de fiets heb je op 200mm gemaakt. Hier zou je minimaal een sluitertijd moeten gebruiken van 1/ (200mm x 1,6 cropfactor) = 1/320 seconde.
De foto's gemaakt met 1/40 sec ed. zullen we het maar niet over hebben...
Daarnaast heb je met zoveel mm een zeer kleine scherptediepte waardoor de snorhaar van de poes wel scherp is, maar het oog niet.
Zie trouwens dat je bijna dezelfde lenzen hebt. Gebruik je de Canon 18-135 iS nog wel? Aangezien je ook de 70 - 200 hebt.
- Panther1881
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 399
- GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
- WoonplaatsCOLON Arnhem
- CONTACTCOLON
Je website is hier bij mij op het werk afgeschermd, maar ik begrijp dat je de sluitertijden te lang had staan. De vuistregel die Beaser noemt is zeker een goed begin punt.
Houdt die vuistregel in gedachten, bedenk wat je wilt met je scherpte diepte en stel je diafragma daarop in. En dan volgt de ISO vanzelf, totdat je daar op een beperking loopt.
Hehehe, niemand zei dat fotograferen makkelijk was
Je moet veel oefenen wil je dit afstellen van sluitertijd/diafragma/ISO gedachteloos kunnen doen. Ook als je de camera op diafragma of sluitertijd voorkeuze zet moet je de andere waarde die de camera uitpoept (het diafragma of de sluitertijd) wel in de gaten blijven houden.
Houdt die vuistregel in gedachten, bedenk wat je wilt met je scherpte diepte en stel je diafragma daarop in. En dan volgt de ISO vanzelf, totdat je daar op een beperking loopt.
Hehehe, niemand zei dat fotograferen makkelijk was
Je moet veel oefenen wil je dit afstellen van sluitertijd/diafragma/ISO gedachteloos kunnen doen. Ook als je de camera op diafragma of sluitertijd voorkeuze zet moet je de andere waarde die de camera uitpoept (het diafragma of de sluitertijd) wel in de gaten blijven houden.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...
Panther Pictures
Panther Pictures