Ruis op foto na openen in CS5

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
WesselSneek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 19:26

Hallo forumleden,

Ik zit met een probleem bij Photoshop CS5 en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Sinds kort heb ik CS5 en gebruik ik dit voor het (na)bewerken van mijn RAW-foto's.

Echter valt het mij op, dat als ik mijn foto open in CS5 (RAW), er opeens allemaal ruis verschijnt. Uit het niets!
Dit terwijl als ik de foto via Digital Photo Professional omzet van RAW naar > JPEG, het helemaal geen ruis heeft.

Kunnen jullie mij hiermee verder helpen?

Voor de duidelijkheid:
Foto 1, met ruis vanuit CS5 als ik hem alleen al open (!).

Afbeelding

Foto 2, zonder (weinig) ruis vanuit Digital Photo Professional.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zijn dit 100% crops?
En wat doe je in de RAW-convertor? Trek je daar ook nog aan schuiven? En trek je aan dezelfde schuiven in DPP?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wat mij vooral opvalt is dat de CS5 foto veel scherper is....
Anyway, blijkbaar doet DPP standaard aan ruisreductie en dat zou je in CS5 ook moeten kunnen instellen. De EXIF zit er niet in, dus ik heb geen idee of je met een lagere ISO de foto had kunnen nemen. Dat zou mijn voorkeur hebben omdat je dan niet hoeft te kiezen tussen ruis of scherpte.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Je doet 2 verschillende dingen,je vergelijkt het openen van een raw, met een geconventeerde (zeg ik dat goed?) raw naar jpg.
De raw die je in cs5 opent is onbewerkt,de jpg daar zijn (standaard?) aanpassingen op gedaan tijdens de conversie..vandaar het verschil.
WesselSneek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 19:26

fotojeroen schreefCOLONZijn dit 100% crops?
En wat doe je in de RAW-convertor? Trek je daar ook nog aan schuiven? En trek je aan dezelfde schuiven in DPP?
Dit is allemaal nog voor ik überhaupt iets heb bewerkt. Heb er een print screen van gemaakt. En als ik hem alleen al heb omgezet naar JPEG (in CS5) dan is het precies hetzelfde!
addy101 schreefCOLONWat mij vooral opvalt is dat de CS5 foto veel scherper is....
Anyway, blijkbaar doet DPP standaard aan ruisreductie en dat zou je in CS5 ook moeten kunnen instellen. De EXIF zit er niet in, dus ik heb geen idee of je met een lagere ISO de foto had kunnen nemen. Dat zou mijn voorkeur hebben omdat je dan niet hoeft te kiezen tussen ruis of scherpte.
EXIF = F8, 1/400, ISO 200.
P_FlaSh schreefCOLONJe doet 2 verschillende dingen,je vergelijkt het openen van een raw, met een geconventeerde (zeg ik dat goed?) raw naar jpg.
De raw die je in cs5 opent is onbewerkt,de jpg daar zijn (standaard?) aanpassingen op gedaan tijdens de conversie..vandaar het verschil.
Oké, maar is het normaal dat het bij CS5 meteen zoveel ruis heb? Dat is met JPEG foto's nooit zo!
WesselSneek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 19:26

Ik denk zelf dat hij het automatisch verscherpt op CS5 terwijl ik hem al open?

Want als ik de foto (nog in RAW bestand) in Digital Photo Professional open, dan is het daar zonder ruis (er is dan nog niks bewerkt!) en bij CS5 met ruis (zelf handmatig nog niks bewerkt!). Maar bij CS5 is hij dan ook weer een stuk scherper.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Welkom in de wondere wereld van het schuivenspel! :D

fotojeroen schreefCOLONTrek je daar ook nog aan schuiven? En trek je aan dezelfde schuiven in DPP?
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wow, ISO 200 had ik niet verwacht. Maar met f/8 en 1/400s ruimte zat om naar ISO 100 te gaan!

Als je de bovenkant van het het achterraampje ziet van het busje in DPP dan kun je zien dat DPP er een zooitje van maakt. Het is een kwestie van smaak, maar ik vind de CS5 foto veel prettiger om naar te kijken (en ik denk niet dat 'ie verscherpt is...)

"De raw die je in cs5 opent is onbewerkt,de jpg daar zijn (standaard?) aanpassingen op gedaan tijdens de conversie..vandaar het verschil."
Niet echt, ook CS5 doet het één en ander standaard voordat je het op je scherm ziet. RAW's zijn enen en nullen, om iets te zien moet er een vertaalslag plaatsvinden. DPP gaat blijkbaar helemaal los op ruisonderdrukking, en CS5 doet weer iets anders. Zou je dezelfde foto openen in bijvoorbeeld Rawtherapy, Bibble of PhaseOne krijg je weer andere effecten. Er bestaat niet zoiets als een "onbewerkte RAW" als je 'm ziet op je scherm.

Als je minder ruis wilt, gebruik een schuifje :wink:
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk na de opname naar het RGB-histogram op de camera.
Als er rechts nog veel ruimte is, dan heb je onderbelicht.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Als je goed wilt kunnen vergelijken, moet je ervoor zorgen dat je in DPP de ruisonderdrukking uitzet. Nu suggereert iedereen dat daar iets onder de tafel gebeurt. Dit doe je onder tools-preferences-toolpalette. Zet onder default noise reduction een vinkje bij set default en zet de waarden op 0. Vergeet niet dat je in de gebruikelijke preview van DPP altijd je foto ziet zonder ruisonderdrukking. Pas als je onder de tab NR/Alo (van de Toolpalette) op de knop NR preview drukt wordt de ruisonderdrukking in je preview toegepast. Hier kun je ook de instelling zien, dat is óf je default instelling óf je camerainstelling al naar gelang wat je in je preferences hebt aangegeven.
Hiermee kun je weleens de mist in gaan (ging ik ook), want als je niets hebt aangegeven ziet je foto er in de preview mooi scherp uit (nog geen reductie toegepast) en in de uiteindelijk geconverteerde jpg of tif (reductie toegepast) ziet de foto er dan ineens onscherper (maar wel ruisvrij) uit. Kijk dus eens bij je preview instellingen. Overigens als je je camera instelling aanhoudt zullen hier altijd waarden staan, kennerlijk valt er altijd ruis te onderdrukken.
Succes
Willem Nijhof.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Mij viel mij nu pas het antwoord van Addy101 op. Ik ben het grotendeels met hem eens, maar dat DPP er een zootje van maakt is niet waar. De vraag is dus even wat er met de foto is gebeurt nadat je'm in DPP converteerde en op dit forum plaatste. Die kartellijntjes die je in de buurt van die achterruit constateert lijken mij eerder door verkleining o.i.d. te zijn veroorzaakt.
Groeten,
Willem Nijhof.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

WesselSneek schreefCOLONDit is allemaal nog voor ik überhaupt iets heb bewerkt. Heb er een print screen van gemaakt. En als ik hem alleen al heb omgezet naar JPEG (in CS5) dan is het precies hetzelfde!
Het lijkt dus meer op een display probleem dan een probleem bij de conversie van RAW naar JPG.

Hans.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

WesselSneek schreefCOLONDit is allemaal nog voor ik überhaupt iets heb bewerkt. Heb er een print screen van gemaakt. ...
Dat is een misverstand. Het RAW formaat is geen foto, maar een database met informatie over wat alle pixels in je camera hebben geregistreed. Aan de hand van deze informatie kunnen foto's gegenereerd worden. Heb jij een foto zichtbaar in beeld, dan is er dus een programma aan het werk geweest, die de gegevens uit die RAW-data op een bepaalde manier heeft geinterpreteerd. Er hebben dus wel degelijk bewerkingen plaatsgevonden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar