Wat nachtfotografie [update]

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Nachtfotografie blijft een ontzettende leuke, maar lastige bezigheid. De techniek begin ik nu langzaam onder de knie te krijgen, maar het blijft lastig om ook die ene gave compositie te maken. Onderstaande plaatjes maakten we op een veld, een soort van hoogvlakte in de Harz, twee weken geleden tijdens volle maan. Dat er in dat middelgebergte nauwelijks lichtvervuiling is maakte het leven een stuk eenvoudiger, je hebt immers maar een echte lichtbron om rekening mee te houden, de maan. Geen vieze bruine luchten enzo. Hier eerst een paar plaatjes van dat veld. Een paar dagen later in we ook de bossen in gegaan, die plaatjes komen wellicht later.

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op mmk, in totaal 25 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Hallo Marc,

Mooi hoor!!! Met name de laatste vind ik erg gaaf. Hier lijkt het wel of je dag en nacht in 1 foto hebt gevangen. Super

Gr. Leo
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik ga mee met ^.
De laatste heeft een fijne sfeer.
Qua composities en taferelen zou je naar mijn smaak meer een wisselwerking tussen lucht en land kunnen opzoeken, waarin beide elkaar benadrukken. Maan schijnt door de bomen, close ups van objecten met luchtige achtergrond, dat soort werk :)
En beelden waar de kleur niet belangrijker is dan de vorm, want kleuren zijn nu eenmaal anders in de nacht. Maar idd, de techniek heb je prima in de smiezen!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

Mooie foto's, waarvan ik persoonlijk de 1e de sterkste vind.
Wat me opvalt als ik in de exif kijk, dat je iso 800 of zelfs 1600 hebt gebruikt. Doe je dat met opzet? Ik dacht namelijk dat je bij dit soort fotografie juist eerder met lage iso waardes zou moeten werken. Maar ik ruil mijn mening graag in voor een betere.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties,

@gump: een reactie waar ik eens over na ga denken, erg nuttig!
@Avand: dat doe ik met opzet. Bij hogere iso zie je meer sterren, maar belangrijker is het dat je aan de regel van 600 moet voldoen om "stilstaande sterren" te krijgen (600/brandpuntsafstand is je maximale sluitertijd). Uiteindelijk blijft het een trade-off. Bij de star-trails heb je dat probleem natuurlijk niet, maar daar gaat de invloed van het omgevingslicht mee spelen. Hier is dat de maan, thuis in NL vaak de lichtvervuiling.
Om je een idee te geven: hier een plaatje uit de alpen met een belichtingstijd van 16 minuten bij iso 200. Geen lichtvervuiling wel een opkomende maan
Of weer uit de Harz met hoge iso (3200) dan zie je zelfs met volle maan de Melkweg (gaat je met het oog niet lukken)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Moeilijk kiezen zeg, als er gekozen moet worden.
1 en 3 vind ik allebei super, de startrails van nr 2 zijn mooi maar doet mij persoonlijk minder.
Ik had al ergens een keer wat gelezen over die 600 regel maar wist het niet precies meer, was al een beetje aan het zoeken of ik het terug kon vinden aangezien ik volgende week naar de nacht van de nacht gaat bij schoffie dus leuk dat je dat even naar voren haalde.

Gr. John
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Erg mooie Plaatjes.

als je mij vraagt is nummer 3 de beste al vind ik nummer 1 ook erg goed gelukt.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooie plaatjes kan lastig kiezen welke ik nu de mooiste vind, ze hebben allen op eigen manier wel iets.

1. Mooi landschap met de boom, bergen op de achtergrond voor de diepte en een prachtige sterrenlucht.
2. Mooie startrails en de vertekening past hier heel goed bij.
3. Ook weer bijzonder door de maan.

Leuk dat je er iets bij verteld hoe zie tot stand zijn gekomen, nuttige info.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Mooie platen hoor. De mooiste vind ik foto 1 door het kleurverloop van licht naar donker en de compo. Maar de andere twee doen er niet voor onder !
Iedere foto heeft op zijn manier iets wat aantrekt zoals Richard al benoemt.
Ik hoop ook zoiets te kunnen maken volgende week bij de Nacht van de Nacht workshop....
Die regel van 600 had ik al eens vaker gelezen, inderdaad nuttige tips ook over de iso en zo.

Met welk programma heb je de startrail foto's trouwens gestackt ? Photoshop of een ander progje ?


gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Die foto in Oostenrijk, daar ben ik afgelopen jaar vlak bij op vakantie geweest!! Wij stonden achter in het dal, in Hinterbichl. Inderdaad super mooi donker daar 's nachts!!! Dit is wel een tak van fotografie waar ik mij ook eens wat meer in wil verdiepen!!
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
jelleruben78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2010 11:19
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Wat je met weinig licht kunt doen. Vindt de derde foto erg mooi.
Canon EOS 5D Mark IV | Canon EF 24-105mm F/4.0 L USM IS
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank weer voor alle reacties. leuk om te lezen.

@Road8 De foto's "stitch" ik in photoshop. De meest handige methode, vind ik, is alle (of een flinke batch) foto's als lagen in PS te openen; bij de de bovenste de overlay modus op "lighten" zetten; rechts klikken en de overlay modus kopiëren. Vervolgens de rest van de lagen selecteren, rechts klikken en de overlay modus plakken. Verder komt het meeste van mijn kennis uit de tutorial van Nando, al heb ik de afgelopen jaren wel een eigen workflow ontwikkeld startend uit Lightroom.

Nog even over die regel van 600: vaak kun je beter iets aan de onderkant van de tijd zitten dan precies genoeg, sommigen spreken dan ook van een regel van 500. Maak een paar test shots, het is niet erg als er iets "beweging in de sterren zit, zeker niet als je niet van plan bent af te drukken op groot formaat. Verder is het altijd een goed idee een testshot bij heel hoge iso te maken en vervolgens terug te rekenen naar de iso die en het diafragma dat je zou willen gebruiken (zo heb ik de Alpenplaat ook gemaakt, die 16 minuten komt niet helemaal spontaan uit de lucht vallen).
Laatst gewijzigd door 1 op mmk, in totaal 21 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een geslaagde serie.
Foto 3 is een fraaie plaat, lijkt wel bijna dag..... :shock:
De startrails op foto 2 heb je mooi weten vast te leggen.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

@mmk, bedankt voor je tutorial.
daar heb ik vast nog wel wat aan.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

hele mooie foto's!

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

prachtig in beeld gebracht Marc!

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Pracht serie, mijn voorkeur gaat naar foto 1. Vanwege de rust in de foto.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties allemaal! Leuk om te zien dat ieder een andere favoriet heeft.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Mark, leuke serie. Ik vind foto 2 de minste, vanwege het holle. (en eigenlijk heb ik die startrails zo langzamerhand ook wel gezien :D) 1 vind ik heel boeiend en 3 een fraai landschap.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Kars, tja, dat ronde, ik denk eigenlijk dat dit de enige manier is waarop je een fish kunt gebruiken voor dit type fotografie. En veel trails maak ik niet, maar je bent niet dagelijks op een plek zonder lichtvervuiling.

Gezien de hoeveelheid reacties een update. Behalve op de vlakte van hierboven hebben we ook de bossen opgezocht. Het is me niet gelukt de plaat te maken die ik in mijn hoofd had, maar ach dit was al een belevenis op zich en zeer de moeite waard... De platen zijn, verdeeld over twee avonden gemaakt aan het Oderteich.

#4: Volle maan, bomen ingekleurd door een toevallig passerende auto
Afbeelding

#5 Half uur voor maan opkomst. Deze schijnt al wel op de wolken.
Afbeelding

#6 Net na opkomst van de maan.
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar