Middelste focuspunt gebruiken; wanneer eigenlijk NIET ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Een beetje fotograaf die modellen op de catwalk doet stelt handmatig scherp.
Heeft je vraag ook nog enig doel?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

A3 A schreefCOLONModellen op de Catwalk komen niet hard aanlopen, dus AL servo met automatische focuspuntkeuze heeft in mijn ogen geen enkele zin.
De meeste modellen zijn niet al te vlezig, maar door het nogal abrupte bewegingspatroon is bewegingsonscherpte van delen van het lichaam mogelijk.

Het lijkt mij dat een vergelijk met het fotograferen van zaalsporten best op z'n plaats is.
Korte sluitertijd, objectief met snelle AF, kies middelste focuspunt, geen tijd voor compositie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ffred schreefCOLONLaat ik nog eens proberen aan te geven wat nu eigenlijk de essentie was van mijn vraag:

Hoe ERG zou het zijn als onze camera slechts 1 focuspunt zouden hebben?
Wat zou er dan ineens voor probleem ontstaan in de praktijk? In welke situaties ga je het 'gebrek aan andere focuspunten' vreselijk missen?
En ik bedoel dan eigenlijk niet die situaties waarin je zelf één enkel ANDER focuspunt zou kiezen, maar vooral:
situaties waarbij je de camera laat kiezen omdat die het - in die specifieke omstandigheden- vermoedelijk beter zal doen dan jij zelf.
(al dan niet in combi met servo instelling).

Ik fotografeer bijv. zelden of nooit sport, maar zou me voor kunnen stellen dat het daarbij ook handig kan zijn.
Maar dan nóg: als de camera op de scheidsrechter focust terwijl jij toch echt Messi in gedachten had.....misschien dan toch maar liever helemaal handmatig focussen?

In welke gevallen zou het toch echt wél een goed idee zijn om de automatiek te gebruiken? (liefst praktijkvoorbeelden)
Het lijkt mij hieruit da de TS niet erg duidelijk is in zijn vraagstelling of zelf niet weet wat hij precies bedoeld.

In bet begin gaat het over het aantal focuspunten al dan niet welke te gebruiken, op het laatst gaat het over het al dan niet automatisch of manueel scherpstellen???

Dus Fred, wat probeer je nu duidelijk te maken.

De manier van fel reageren vind ik ook niet echt passend hier.

Mvgr.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Dus Fred, wat probeer je nu duidelijk te maken.
Sorry als het nog steeds niet helemaal duidelijk is; ik citeer mezelf dan nog maar even:

topic titel: Middelste focuspunt gebruiken; wanneer eigenlijk niet?
kernvraag 1e post: In welke gevallen zou JIJ afwijken van het middelste focuspunt?
2e post: Ik bedoel vooral in welke praktijksituaties wijk je in principe af van een vast focuspunt (doorgaans het middelste)
3e post: In welke gevallen zou het toch echt wél een goed idee zijn om de automatiek te gebruiken? (liefst praktijkvoorbeelden)

Da's dus eigenlijk 4x dezelfde vraag toch?

Verder heb ik als toelichting aangegeven dat ik NIET bedoel: handmatige keuze van een ander focuspunt dan het middelste, en dat het me om de automatiek gaat, dus ook niet het volledig handmatig focussen. Verder verwacht ik dat wie de automaat gebruikt ook wel aanvullende instellingen zal toepassen zoals bijv. de servo instelling, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik weet niet meer hoe ik het nóg duidelijker moet formuleren

mvg
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Een beetje fotograaf die modellen op de catwalk doet stelt handmatig scherp.
Heeft je vraag ook nog enig doel?
Volledig handmatig is het ene uiterste, en volledige automatiek het andere.
Ik probeer mijn resultaten te optimaliseren en naar mijn mening maakt 'een beetje fotograaf' het beste 'slim gebruik' van bepaalde hulp-functies.
En ik probeer nu dus meer helder te krijgen wat deze specifieke 'focus-assistentie' nu eigenlijk waard is; is dit eigenlijk een hulpmiddel voor 'de beginner' of juist ook handig voor 'gevorderden' in specifieke omstandigheden?
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Ffred schreefCOLONEen modeshow; modellen op de catwalk, uiteraard meestal lopend, naar je toe, of van je af, soms opzij stappend
Ik fotografeer regelmatig schaatsers, veel sneller als jouw modellen, en gebruik daarvoor Al servo en kies meestal voor een hoog focuspunt.

Ik doe dit omdat ik dan, met mijn focuspunt, het hoofd van de schaatser kan volgen, deze wil ik zo scherp mogelijk in beeld hebben uiteraard.

Zou ik in deze situatie het middelste focuspunt gebruiken dan zit ik met mijn compositie regelmatig fout. Ik krijg dan teveel ruimte boven het hoofd van de schaatser en aan de onderkant mis ik zijn schaatsen.

Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Bv bij produktfotografie vanaf statief is het niet altijd handig om t middelste focuspunt te gebruiken!
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

zie bijvoorbeeld:
http://focusmedia.nl/nieuws/canon-eos-5 ... steem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Op deze link vind je een indrukwekkend verhaal over de prestaties van een 61-punts focus systeem (5DIII).
Een relevante vraag is natuurlijk heb ik dat wel nodig en ga ik dat wel gebruiken?
Wat ik in de link vooral interessant vind zijn de 6 zgn 'cases' (praktijkvoorbeelden) die gegeven worden, waar verschillende soorten specifieke focus-assistentie voor zijn ontwikkeld. Er worden voorbeelden gegeven zoals: freestyle skiën, tennis, zwemwedstrijd vlinderslag, alpine skiën of de start van een wielerwedstrijd, het bochtenwerk tijdens motorraces of een voetballer die een tackle ontwijkt, figuurschaatsen en air races, basketbal of ritmische gymnastiek.

Van deze voorbeelden heb ik zelf alleen ervaring met een Air Race in Rotterdam (erg leuk trouwens); ik heb toen wel wat geëxperimenteerd met automatische AF-punt selectie en servo instelling en daarmee postitieve ervaringen opgedaan.
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Ik fotografeer regelmatig schaatsers, veel sneller als jouw modellen, en gebruik daarvoor Al servo en kies meestal voor een hoog focuspunt.
Ik doe dit omdat ik dan, met mijn focuspunt, het hoofd van de schaatser kan volgen, deze wil ik zo scherp mogelijk in beeld hebben uiteraard.
Zou ik in deze situatie het middelste focuspunt gebruiken dan zit ik met mijn compositie regelmatig fout. Ik krijg dan teveel ruimte boven het hoofd van de schaatser en aan de onderkant mis ik zijn schaatsen.
Ik neem aan dat je ook tevreden bent over je aanpak en het resultaat? Of blijft er nog wat te wensen over?
Het lijkt mij dat je zo wel weinig vrijheid hebt en je foto's misschien nogal op elkaar gaan lijken? Je gebruikt dan (vermoed ik) ook uitsluitend landscape mode? (Nou ja, in de nabewerking kun je natuurlijk ook nog wat doen aan gevarieerde uitsnedes). Vraagje: heb je ooit wel eens iets anders geprobeerd, zoals automatische AF-punt keuze en bijv. 'tracking'- funties (wanneer het onderwerp uit het midden raakt)? Zo ja, dat beviel dan dus niet?
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Ffred schreefCOLONIk neem aan dat je ook tevreden bent over je aanpak en het resultaat? Of blijft er nog wat te wensen over?
Als ik er niet over tevreden was zou ik het op een andere manier doen.
Ffred schreefCOLONHet lijkt mij dat je zo wel weinig vrijheid hebt en je foto's misschien nogal op elkaar gaan lijken?
Waarom? Een goede foto heeft iets te zeggen of boeit je. Hoe hij technisch gemaakt is doet hier niets aan af.
Ffred schreefCOLONJe gebruikt dan (vermoed ik) ook uitsluitend landscape mode? (Nou ja, in de nabewerking kun je natuurlijk ook nog wat doen aan gevarieerde uitsnedes).
Nee hoor, ook in portret is het mogelijk om een focuspunt te kiezen.
Ffred schreefCOLONVraagje: heb je ooit wel eens iets anders geprobeerd, zoals automatische AF-punt keuze en bijv. 'tracking'- funties (wanneer het onderwerp uit het midden raakt)?
Als ik een vogel wil fotograferen die vliegt met de lucht als achtergrond, kies ik natuurlijk voor automatische AF-punt keuze die vind hem veel eerder als ik.

Tracking gebruik ik vaak omdat het een extra zekerheid is dat mijn camera, als ik het doel niet precies kan volgen met mijn focuspunt, het naastliggend focuspunt gebruikt om het doel te volgen.
Ffred schreefCOLONZo ja, dat beviel dan dus niet?
Je moet het niet zo zwart/wit zien. Het een sluit het ander niet uit.
Leer creatief om te gaan met de mogelijkheden die je camera in zich heeft.

Henk.
Henk.
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Nee hoor, ook in portret is het mogelijk om een focuspunt te kiezen.
uiteraard kan dat, maar wat ik bedoelde was: ik zou het erg onhandig vinden om steeds als ik van portrait naar landscape ga, en vice versa, eerst de instellingen te moeten veranderen.
Maar terwijl ik dit schrijf denk ik dan weer: dit valt natuurlijk te programmeren als cam presets, dus via 1 knopje is snel wisselen dan eigenlijk ook geen punt :)
Leer creatief om te gaan met de mogelijkheden die je camera in zich heeft.
Helemaal mee eens!
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Het zal vast bij meerdere cams mogelijk zijn maar bij de 7d kan je het instellen dat ja af punt mee verandert met de stand van je cam.
Als ik dus in de landschaps stand een af punt links heb geselecteerd en ik doe de cam daarna in de portretstand dan kiest neemt de cam automatisch weer een af punt links.
Je hoeft dan dus niet steeds opnieuw een af punt te selecteren.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar