Panorama foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
lange loep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 14:54

Tijdje geleden wilde ik een panorama foto maken en vroeg me af hoe dat nu eigenlijk moest. Heb dat ter plekke opgezocht maar het is me toch niet helemaal gelukt. Ik lees overal dat je zoveel mogelijk van vaste instellingen gebruik moet maken. Maar hoe krijg je dat voor elkaar.
Gebruik je de TV stand dan wordt de diafragma aangepast aan de wisselende licht omstandigheden.
Bij AV wordt de sluitertijd weer aangepast.
Bij M is de sluitertijd en diafragma wel vast te zetten maar dan gooit de lichtmeter weer roet in het eten. Je hebt dan in een serie te donkere en te lichte foto's.

Kortom met welke instellingen maak je goede panorama foto's (foto's die allemaal hetzelfde zijn qua licht intensiteit en dus geen problemen geven bij het stitchen. Maw je ziet de overgangen niet)

Gr.
Jeroen
Canon EOS 7D | Canon 17-55 2.8 |
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Dat is per situatie verschillend,beetje uitproberen.
Als je in de M stand te licht en te donkere foto's hebt,neem daar dan bv een gemiddelde van.
Probeer ook te grote contrast verschillen te vermijden.

Heb je geen voorbeeld?
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Zoals P_FlaSh ook zei, bekijk wat de uiterste waarden zijn en neem daar dan een gemiddelde van.
En als je dan voldoende overlap neemt, moet het bij het stitchen geen overgangen opleveren.
Voor de overlap neem ik meestal 1/3e van de foto.

En een panoramafoto hoeft niet overal dezelfde lichtintensiteit te hebben hoor.
Als je buiten om je heen kijkt, is het licht ook vaak verschillend.
Ruud.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

- standje M met gemiddelde belichting. Niet zenuwachtig worden van de belichtingsmeter, die gooit nooit roet in het eten, want die geeft alleen maar aan, de camera doet er zelf helemaal niets mee.
- geen auto iso
- handmatig scherpstellen, AF uit.
- gebruik een stevig statief die in alle richtingen waterpas staat.
- zorg voor voldoende overlap.
- begin en eindig met een foto van bijv je duim, dan kun je bij bewerken heel gemakkelijk je series herkennen.
- de foto's hoeven niet altijd liggend te zijn, probeer ook eens een serie staande foto's. Je hebt er dan wel meer opname's nodig, maar je hebt bij landschap bijv. meer voorgrond en/of lucht.
- kijk uit met polarisatiefilters. Door het draaien van de camera kan het polarisatie-effect veranderen.
- de meeste stichprogramma's gaan er vanuit, dat je van links naar rechts hebt gewerkt. Natuurlijk kun je dat aanpassen, maar dat is vaak weer een handeling meer.
- begin simpel :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar