Nieuwe e-TTL trigger op de Nederlandse markt: Kody van Rikon

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Van de firma fotoshop aalten heb ik een set Kody e-TTL trigger ontvangen om te testen.
Mijn eerste indruk van deze trigger is positief, vind het alleen jammer dat in manual mode er alleen in hele stops ingesteld kan worden (iets wat Phottix ook gedaan had bij hun Odin en later weer aangepast heeft via firmware). Maar de Kody heeft een USB aansluiting, dus kunnen ze dit misschien nog aanpassen via firmware. Deze week zal ik de Kody uitvoerig gaan testen en mijn bevindingen op mijn blog plaatsen. Ook zal ik deze trigger gaan vergelijken met de Odin van Phottix en de YN622C van Yongnuo.

Afbeelding
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

We zullen het leuk vinden als je je test bevindingen ook hier op het forum met ons deelt
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ziet er wel erg robuus uit zo met een alu voetje en afdek klepje :)
Kan deze ook nog een plons water verdragen?
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLONZiet er wel erg robuus uit zo met een alu voetje en afdek klepje :)
Kan deze ook nog een plons water verdragen?
De trigger is zeker sterk gebouwd, maar niet spatwater dicht. Het werkt allemaal prima, er zijn hier en daar wat foutjes in de software, maar dat is allemaal wel via firmware op te lossen.
Momenteel is de Kody de goedkoopste e-TTL trigger met een LCD scherm, maar heeft t.o.v. de Phottix Odin wel een aantal punten waarop ze achter lopen, zoals gezegt 1/3 stop regelbaar vermogen in manual mode, geen ondersteuning van FEB en geen standby en wake-up optie op de receiver. Maar qua prijs wel €90,- goedkoper dan de Odin.
Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden aan bugs:

1e bug:
Als je de receiver aan zet en je hebt een Canon flitser gekoppeld aan de receiver, de zoom stand op de transmitter van de Kody staat op manual, 24mm dan zal de flitser niet in 24mm stand gaan. Stel de flitser staat op 35mm, dan blijft deze in 35mm staan. Pas als je de transmitter via het menu naar de instelling van de zoom gaat dan zal de flitser de 24mm overnemen. Het zou mooi zijn dat als je de shutter van de camera indrukt de zoom stand wordt aangepast op de flitser.

2e bug:
Als je de FEC gebruikt in de camera dan kun je in e-TTL mode boven op de -3EV die de Kody bied nog eens -5EV instellen via het menu van de camera. Dit werkt als een zonnetje met mijn 5D MKII totdat je ophoog gaat met je compensatie en ik 1.3EV instel via mijn camera in combinatie met bijvoorbeeld +3EV op de Kody transmitter, dan is er alleen een pre-flits en geen hoofd flits. Ik heb voor de zekerheid getest met een andere flitser (ik bezit twee 580EX II flitsers) maar het zelfde resultaat. Toen vergeleken of mijn camera de boosdoener is in deze setting en heb de zelfde test uitgevoerd met mijn Phottix Odin en daar gaat het wel goed, dus op de Odin +3EV en dan via de camera FEC nog eens 1.3EV. Het maffe is dat bij de Kody, als de camera FEC ingesteld staat op +1EV of +1.7EV het wel goed werkt. Alleen bij FEC 1.3EV in combinatie met elke willekeurige setting van EV op de Kody gaat fout, ook op een andere groep of op een ander kanaal krijg ik een zwarte foto en alleen een TTL meet flits. Toen mijn 40D camera gepakt en getest met FEC op 1.3EV en jawel het werkt wel goed. Dus deze bug doet zich alleen voor in combinatie met de Canon 5D MKII (ik kan helaas geen andere full frame camera's testen) en FEC op 1.3EV.

3e bug:
DOF knop op de camera doet soms de flitser wel een modelleer flits zien en soms niet (dit is volledig random).

4e bug:
In A-B en A-BC groep werkt de knop menu niet meer op de transmitter, je moet dan eerst weer terug naar de e-TTL EV stand om de menu knop weet te kunnen gebruiken (om bijvoorbeeld de zoom aan te passen).

Geen grote problemen en geen haperen of missers tot nu toe. Voor de meeste bugs is er wel een work-a-round en het is allemaal met firmware op te lossen.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Ik heb de volledige test af: Lees deze op mijn blog en website
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar