Gran Turismo Events

Autosport, motorsport, rallyrijden... alle sportieve prestaties in gemotoriseerde voertuigen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
YD91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 09:06

Gran Turismo Events Spa Francorchamps. De foto's zijn al een paar maanden oud, maar ik zou toch graag jullie reactie horen. Misschien dat er goede tips komen voor volgend jaar.

1)

34286

2)

34279

3)

34280

4)

34281

5)

34282

6)

34283

7)

34284

8)

34285

Bedankt voor het kijken.
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Hoi YD91,

Ik zie dat je foto's al een tijdje geplaatst zijn en nog geen enkele reactie hebt ontvangen. Zal ik dan de moeite nemen om wat feedback te geven. Ik ben bang dat de weinige reacties vooral komt doordat het veel van hetzelfde is, maar dat zal geen verrassing zijn. Het is voor de volgende keer belangrijk om wat meer te varieren.

Wat betreft de foto's:
1) Deze kan veel krachtiger worden door meer te croppen. Je ziet nu erg veel asfalt, wat weinig toegevoegde waarde biedt. Jammer dat de auto bij wat vuilnisbakken staat, dat maakt het plaatje er niet mooier op;
7) Een hele geslaagde foto! Niets over op te merken.

De rest is eigenlijk een beetje van hetzelfde, waarbij ik het gevoel heb dat ze niet helemaal scherp zijn. Ik weet niet hoeveel ervaring je met dit soort fotografie hebt. Begin anders met een snellere sluitertijd en oefen tot je dat in de vingers hebt. Vervolgens steeds een beetje langere sluitertijd proberen en kijken hoelang het scherp blijft. Succes!
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hallo YD91,
Bij deze mijn bijdrage in de beoordeling.
Meer van hetzelfde? Tja... ik snap het wel, in het begin ben je vooral aan het zoeken en kun je prima een hele dag besteden in het oefenen van 1 methode. Ik beoordeel je foto's dan ook per stuk, niet als serie.

1 ) Tja... 't is een auto... 't is een lambo... maar met de foto zelf kan ik niet veel. 't is een snapshot. De auto heeft veel scherpe lijnen erin. Ik had denk ik zelf een groothoeklens uit de tas gepakt en deze scherpe lijnen en vouwen te proberen te benadrukken. De auto is zeer opvallend gekleurd en hij staat in/voor een donkere pitbox... Daar had je ook wat mee kunnen doen.

2 ) De velgen draaien mooi daaraan zie je dat de auto beweegt, verderop in de foto rijdt er nog een... maar ik denk dat een nog langere sluitertijd de foto verbetert. Je krijgt dan een nog mooiere bewegingsonscherpte, een nog betere waas in de voor en achtergrond. Dit vergt wel oefening overigens. De verhouding v.d. ruimte rondom de auto is overigens prima. De auto rijdt de foto in, maar je kunt eventueel de foto iets meer croppen.

3 ) Die waas en het croppen heb je hier iets meer gedaan dan bij foto 2. De kleur van de auto werkt alleen niet mee in het creeren van een lekker plaatje, die van 2 knalt er beter uit :wink:

4 ) Van deze foto zou ikzelf iets van de onder en rechterkant afsnijden. Je kunt de verhoudingen behouden, je bent dan de lege voorgrond kwijt en de lijn vanuit de bocht met de curbstones loopt dan mooi naar de auto toe.

5 ) Hmm... tja... Weet niet precies wat ik met de foto zou doen... of met zo'n shot. 't is als afwisseling wel leuk natuurlijk vanaf de achterkant... maar er is niet iets wat heel pakkend is aan de foto. Alleen de kleuren van het gras en de curbstones maakt het qua kleur interessant, de compositie is niet echt boeiend. De auto staat rechtsboven wat betreft regel van derden maar dat maakt het nog geen goede foto.

6 ) Da's een prachtige misser op het gebied van verkeerde achtergrond. Paaltjes en mensen in signaalkleuren, huisjes. Dat leidt niet alleen af, het trekt de aandacht zelfs naar zich toe. Wegsnijden dus of een ander standpunt kiezen.

7 ) Prima plaat. Weinig afleidende zaken, rustige foto.

8 ) Hmmm had wat gedaan met die andere porsche daarachter. Als ik me niet vergis gaat het daar om een oud en nieuw model achter elkaar. Nu is het alleen een foto van een op je af rijdende auto.

Wil je overigens ook vertellen welke apparatuur je gebruikt hebt en informatie bij de foto's plaatsen van sluitertijd/diafragma/ISO/brandpuntsafstand? Dat laatste hoeft niet altijd leerzaam direct voor jezelf te zijn maar geeft anderen ook meteen inzicht in hoe JIJ foto's maakt, kunnen we d'r allemaal van leren :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
YD91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 09:06

Bedankt voor de reacties. Ik zie dat ik selectiever moet zijn met uitzoeken en beter moet leren croppen (doe ik veel te weinig).

Foto 1) Canon 7d, 24-105 op 105mm, iso 200, f6.3, 1/500 seconde.

Foto 2) Canon 7d, sigma 150-500mm op 186mm, iso 100, f9.0, 1/200 seconde, vanaf monopod.

Foto 3) Canon 7d, sigma 150-500mm op 267mm, iso 100, f9.0, 1/160 seconde, vanaf monopod.

Foto 4) Canon 7d, sigma 150-500mm op 267mm, iso 100, f9.0, 1/160 seconde, vanaf monopod.

Foto 5) Canon 7d, sigma 150-500mm op 174mm, iso 100, f8.0, 1/160 seconde, vanaf monopod.

Foto 6) Canon 7d, sigma 150-500mm op 439mm, iso 100, f9.0, 1/160 seconde, vanaf monopod.

Foto 7) Canon 7d, 50mm 1.8, 50mm, iso 200, f5.0, 1/160 seconde.

Foto 8) Canon 7d, sigma 150-500mm op 500mm, iso 100, f9.0, 1/160 seconde.

Hoe dan jullie dat eigenlijk om langere sluitertijden te krijgen? Het was destijds niet echt goed weer, maar de sluitertijden zijn nog steeds best snel ondanks dat ik de iso laag had staan en de lens redelijk ver dichtgeknepen. Gebruiken jullie Neutral Density filters? Ik begrijp dat ik nog wat meer kan diafragmeren. Maar als ik verder ga dan f/14 ofzo vind ik dat ontzettend veel last krijg van diffractie.

Het krijgen van echt dynamische foto's als het geen wedstrijd is vind ik ook nog steeds lastig. (deze mensen waren gewoon aan het rijden voor het plezier). Dus daar moet ik ook nog eens goed op oefenen.

Als het voorjaar weer begint ga ik proberen jullie opmerkingen in praktijk te brengen.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hmmm als ik zo je sluitertijden zie kan het daar inderdaad niet veel in zitten. Je zou je beeldhoek nog wat kleiner kunnen maken je kunt immers tot 500mm gaan. Dan hoef je ook niet te croppen :) Maar niet al je foto's worden tijdens die redelijk lange sluitertijden veel meegetrokken. Foto 6 en 8 zijn hier een voorbeeld van.
Als je niet langere sluitertijden wilt toepassen kun je dus gaan voor meer hoekverdraaiing tijdens het meetrekken. Je zult de auto's dan dus meer van opzij moeten fotograferen.

Ik heb voor volgend jaar inderdaad een 2 stops ND filter op m'n 400mm gepland. Maar ik fotografeer dan met een camera die ook nog een ISO50 heeft. Scheelt weer een stopje. Ik wil daar vooral een groter diafragma mee bereiken om een kleinere DOF te krijgen. Door die ISO50 icm met de grotere pixel op de sensor heb ik nog geen last van diffractie, maar die kortere DOF zal ook zeker een mooiere foto geven.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Hey YD91,

Goed om te zien dat je inmiddels nog een tweede reactie hebt gekregen. Dit zal je absoluut helpen om verder te komen. Wat betreft het croppen, begin eens met het toepassen van de "gulde snede". Probeer de auto's dan ook op verschillende plekken neer te zetten in de foto en te bekijken wat het beste overkomt.
Je zult zien dat je foto's dan een stuk beter tot zijn recht gaan komen. Zelf probeer ik daar op het circuit zelf al zoveel mogelijk rekening mee te houden, zodat ik het crop werk op de computer tot een minimum hoef te beperken. Dat scheelt een hoop tijd, zeker als je je foto's ook nog snel moet opleveren.

Wat betreft de foto met de BMW van achteren. Probeer die juist te schieten als hij op de kerbs zit. Daar wordt hij in de basis al wat spannender, omdat er op die plek altijd meer gebeurt met de auto zelf dan "off kerb". Met een goede crop daarbij, wordt hij helemaal super!
YD91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 09:06

@Panther1881 is de autofocus dan nog snel genoeg met een 2 of 3 stops filter bij lenzen die niet een snel diafragma hebben? (Ik bedoel stelt de camera lens combinatie nog goed scherp met de 2 stops filter in gebruik op bijvoorbeeld een 400mm 5.6 + 7D combinatie?) Of stelt u van tevoren handmatig scherp op een punt en klikt u op exact het juiste moment af?

Met jullie tips moeten er volgend jaar wel een aantal goede platen geschoten worden, die hier dan gepost zullen worden.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Eerlijk gezegd nog niet bij stil gestaan. Ik wilde vooral een groter diafragma gebruiken in m'n foto's... De AF gebeurt natuurlijk bij het maximale diafragma, de sluitertijd heeft geen invloed op de AF, de ISO waarde op de sensor heeft denk ik ook geen invloed. Kortom ik denk dat de belichting als geheel geen invloed heeft op de prestaties van de AF. Het opnameproces en het focus proces is behalve de lens ook van elkaar gescheiden. 's Avonds kun je bijv een prima belichte foto hebben maar qua AF kan het een hele uitdaging zijn... Kortom als er een ND filter voor de lens gezet wordt denk ik inderdaad dat de AF prestaties omlaag gaan.
...
F*ck
...
Daar had ik dus nog niet bij stilgestaan...
Hmmm, wellicht moet ik dat idee van het ND filter dan heroverwegen. Thanks voor deze constatering...

Wat scherpte betreft:
Als je puur kijkt naar het resolutieverwerkend vermogen van de lens/filter combinatie zal een filter niet heel veel negatieve invloed hierop hebben.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar