Pinhole fotografie; Eerste stap.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb zelf een pinhole gemaakt. Vervolgens wat foto's geschoten. Op zich wel een leuke hobby, ga me er denk ik wat meer in verdiepen.
Heb je tips, dan hoor ik die graag.

Let niet op de compo's, daar heb ik niet echt mijn best voor gedaan. Ik heb wel geprobeerd een beetje af te wisselen qua onderwerp. (anders wordt het zo saai...)
Ps. ik ben me rot geschrokken, mijn sensor is echt baggervies... :oops: Nooit gemerkt aangezien ik vrijwel altijd met grote diafragma's werk!

1.

34903

2.

34904

3.

34905

4.

34906

5.

34907

"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Lijkt me ook nog wel eens leuk om voor de grap te doen..
Kan je ook een foto-tje maken van je pinhole camera zelf??
Ben wel benieuwd hoe hij eruit ziet en hoe je hem gemaakt hebt
Wat betreft de foto's.. De scherpte is ver te zoeken.. Komt dit doordat het gat te groot is?
Of heb je gewoon niet scherpgesteld?
Benieuwd naar je vorderingen.. keep us updated!

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Scherp zullen de foto's nooit worden. Met een kleiner gat zouden ze nog scherper kunnen worden. Wanneer het gat te klein wordt wordt het licht weer diffuse waardoor de foto ook onscherp wordt. Van scherpstellen is geen sprake. Je maakt een foto door een spelden gat, waardoor je diafragma F/200 + wordt. Alles is dus scherp!
Ik kan geen foto meer maken van mijn lens, want de gebruikte onderdelen zitten weer aan de stofzuiger... Maar goed ik heb dus een Soligor tussenring gebruikt als mount voor de camera en er een klein buisje ingezet. Deze afgeplakt en een gaatje ingeprikt. Eigenlijk wil ik gewoon een cameradop modificeren. Deze zal ik dus binnenkort bestellen.
De mooiste toepassing voor pinhole is solarfotografie. Het fotograferen van de zon. Dan moet je wel een telepinhole maken waarbij de pinhole ongeveer een 20cm van de sensor verwijderd is. (Bv met een keukenrol te creëren.

Voor de mensen die het niet kennen, hier een paar ondersteunende plaatjes via google:

Afbeelding

Afbeelding
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

He Bas, is het dan niet wenselijk om een camera te hebben die meerdere belichtingen op een bestand kan gooien? Anders lijkt me dat het een hele lange sluitertijd wordt en veel hotpixels.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Sluitertijd is ongeveer 2 tot 4 seconden op ISO 100. Buiten wel te verstaan. Bij pinholefotografie is altijd een statief nodig.
meerdere belichtingen? Moet ik dan aan HDR gaan denken?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Nee ik bedoelde meer zoals je vroeger deed, het rolletje weer terug zetten op het vorige beeld en dan zo meerdere belichtingen op ėėn beeld krijgen.
Volgens mij kan de 5D dat doen, multi exposure.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Oh, bedankt voor de uitleg. Dat gaat idd niet met mijn cam. Ik denk eerder verbeteringen te krijgen door een betere pinhole te bouwen.
Daar zal ik jullie natuurlijk van op de hoogte houden.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
haja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb ook wel eens wat pinhole foto's gemaakt: https://picasaweb.google.com/HansJansen ... hotography" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar heb ik een body cap voor genomen waar ik een gaatje van een paar mm in heb geboord. Over dat gaatje heb ik een stukje lichtdicht tape geplakt en met een speld heb ik een gaatje in de tape geprikt. Klaar in een paar minuten. Zo kan je ook eenvoudig met diameters van gaatjes experimenteren. Een te groot gat levert onscherpe foto's, een te klein gat door lichtbreking aan de rand van het gat ook. Beetje proberen dus wat het beste werkt en echt scherp wordt het nooit. Als je een 'tele pin hole' wilt maken kun je tussenringen tussen body en body cap zetten.

Scherpstellen kan niet en hoeft niet. Alles is 'scherp', ongeacht de afstand. Op mijn foto staat het espressokopje vlak voor de camera en de heg erachter is zo'n drie meter verderop.
Canon 40D, Tamron 17-50, Canon 35-105, Canon 10-22, Canon 70-200 F4 L, Canon 1.8/50
https://picasaweb.google.com/HansJansenNetherlands
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar