Het gebruik van een filter

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Het gebruik van een filter

Beste,

Niet 100% zeker of deze vraag al is gesteld (Misschien idd wat beter moeten zoeken), of dat deze misschien niet in de makkelijke vragen topic moet.
Maar toch, stel ik hem maar even zo, aangezien ik wel nieuwsgierig ben. Naar of het echt klopt, maar ook hoe het exact in zijn werking gaat.

Ik merk op dat als ik in de avond foto's maak. Meestal met me simpele uv-filter erop (vanwege bescherming van de lens, is eigenlijk de enigste reden waarom ik hem heb). Dit veroorzaakt, zeker in wat ik fotografeer (Hulpdiensten), vaak toch een apart effect. Neem bijvoorbeeld een simpele zwaailichten van de brandweerwagen foto.

Afbeelding

De foto toont de lichten niet echt exact hoe ik dit wil. Ja het regende, behoorlijk intens, maar toch. Ik vroeg me af.

Ik had gehoord dat als je zonder UV filter fotografeerd, je hier dus minder last van krijgt, geprobeerd en het lijkt dus ook te kloppen.

Maar ik vraag me af. Waarom is dit eigenlijk zo?

Een echte noob-vraag die ik misschien zelf kan vinden ergens op het internet (al duurt t zoeken bij mijn tich keer zolang als bij een normaal mens, en is het voor mij makkelijker als iemand een direct antwoord geeft dan als ik het zo vanaf een website die me dood-irriteert vanwege de layout leest). Maar toch stel ik hem maar.

Is er tevens een manier in Adobe Photoshop (CS2 heb ik) om dit weg te werken?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Wegwerken is vrijwel onmogelijk. Je mist immers detail in de delen die overbelicht zijn.
Het licht reflecteerd tussen het frontglas en filter heen. Daardoor krijg je rare lichtval op de foto.
het is daarom zelfs beter een zonnekap ter bescherming gebruiken. Ondanks dat er geen zon is...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

En voordeel van een zonnekap is ook dat je minder snel druppels op je lens krijgt als het regent.
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

Dus altijd zonnekap gebruiken. Bovendien een zonnekap ziet er ook reuze stoer uit, een zonnekap die omgekeerd (en dus ongebruikt) op je lens ziet er juist weer helemaal niet stoer uit.
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Zonnekap gebruik ik ook altijd, ook zo bij deze foto.

Bedankt voor de tips.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bij nachtfotografie geen filters gebruiken, behalve als je extra flares wilt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Robert62 schreefCOLONBovendien een zonnekap ziet er ook reuze stoer uit
En hiermee ben je toch wel genomineerd voor de uitsraak van het jaar :D :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hmm ja... nachtfotografie en sterke lichtbronnen. Had laatst van een nachtfoto van het pittoreske Elburg in kerstsfeer ook prachtige :evil: ghosting van m'n 50mm met UV filter. Waarom het filter erop zit? ... omdat ik er geen doosje voor heb... oei...

Heeft het in dit geval misschien ook nog te maken dat het filter niet helemaal schoon is? (zou dat kunnen?) Het licht gedraagt zich wel heel dramatisch in deze voorbeeldfoto.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Panther1881: Als ik heel goed kijk naar de lens/filter lijkt er wel iets op te zitten, vochtigheid of zo, maar tot op heden krijg ik het niet weg, maar goed heb dan ook geen vochtig doekje met alcohol of hoe je t ook schoonmaakt.
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Kan ook lichte condensatie zijn.
Dit kan voorkomen als je vanuit een warme omgeving ineens de koud ingaat.
Maar ik zou het filter er in de avond afhalen.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Aerowswift schreefCOLONKan ook lichte condensatie zijn.
Dit kan voorkomen als je vanuit een warme omgeving ineens de koud ingaat.
Dat klopt niet. Mijn bril beslaat niet als ik van het warme binnen naar buiten ga, maar als ik van het koude buiten naar binnen ga. Als je naar buiten gaat is je lens nog warm en beslaat niet. Hij beslaat pas als hij is afgekoeld en de vochtige lucht er op neer kan slaan. Probeer je camera dus zo lang mogelijk warm te houden en adem vooral niet richting je camera. De warme lucht die je uitademt bevat erg veel vocht. Het gebruik van een zonnekap kan het beslaan wat uitstellen.
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Het gebruik van een UV filter speelt zeker een rol. Welke lens heb je gebruikt? Je Tamron 18-200? De zogenoemde superzooms zijn ook gevoeliger voor flares omdat er in het lensontwerp bepaalde compromissen zijn genomen.
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Gebruik inderdaad de Tamron 18-200. Goed om te weten dat dat zo is.

Over de zonnekap, deze zet ik (bijna) altijd op. Want zo naar binnen getrokken is handmatig scherpstellen lastig met deze lens. (Kan het ff niet beter uitleggen sorry).

Bedankt allen voor de antwoorden.
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Denk dat in dit geval de kwaliteit van een filter ook mee speelt. Een duurdere B&W filter zal dit neem ik aan minder zijn?!
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Alles wat je tussen de voorkant van je objectief en het onderwerp stopt geeft vervuiling. Zelfs de lucht geeft vervuiling. Vaak is het zo dat hoe duurder het filter, hoe minder verlies je hebt, maar verlies van beeld heb je altijd.
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Falerossi: Ik koop meestal de goedkoopste B+W filters die er zijn (althans die er te koop zijn bij de lokale foto-winkel, meestal rond de 25 tot 30 euro).
Phd: Bedankt voor de toelichting hierover.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@Herdervriend,

Je geeft in je post aan dat het tijdens de opname vrij intens regende.

Dat houdt in dat er dus vrij veel regendruppels tussen de koplampen en de zwaailichten van de brandweerauto en het objectief aanwezig waren.
Al deze regendruppels zorgen voor verstrooing van het licht.

Het kan best zo zijn dat een goedkoop filter het effect versterkt maar ik vraag me af of een duur filter het onder deze omstandigheden veel beter zou hebben gedaan.

Daarnaast zou het mij niet verbazen als de sluitertijd van 1/41, de diafragma van 3,5 en de iso-waarde van 5000 ook nog een rol hebben gespeeld.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar