Foto's met 7D niet best

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
guardijan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2008 12:38
WoonplaatsCOLON almere
CONTACTCOLON

Een goedemiddag te samen,

Ben vanochtend voor de tweede maal aan het proberen gegaan met mijn net aangeschafte 7d maar het valt me toch best tegen.
Misschien verwacht ik teveel maar de foto's die er nu uitkomen met de zelfde instellingen als met mijn oude 40D weet ik toch zeker dat dat niet goed is.

Was vanochtend best mistig dus dat helpt ook niet maar toch...

Mijn sluitertijd had ik vast gezet op 800 met iso waarde op auto,heb eerst mijn AF op het middenpunt gezet met vierhulppunten en later gekeken hoe het ging met alle punten aan.

Kunnen jullie mij aub wat tips geven of had ik gewoon de camera thuis moeten laten deze smorgens.


http://www.flickr.com/photos/51111673@N ... /lightbox/

http://www.flickr.com/photos/51111673@N ... otostream/

Hoop dat het goed gaat met de foto's plaatsen :oops:

Vriendelijke groet

J.Mijzen
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Om te beginnen had je je sluitertijd wel wat lager in kunnen stellen.
Dan had je een kleiner diafragma gehad (groter f-getal) en waren de foto's een stuk scherper.
Je zit nu bij al je foto's op f 3,2 of f 2.8.
Dan kom je inderdaad niet met ragscherpe plaatjes thuis.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Volgens mij moet je met een 7D toch goede plaatjes kunnen maken. Ik zie wel een F2.8 bij de eerste foto (die inderdaad niet scherp oogt). Waar werd op scherpgesteld? ik heb het idee dat de bal scherp is?
bij foto 2 lijkt ie bij mij wel scherp, in ieder geval de delen waar het om gaat. F 3.2 is mogelijk wat krap om alles scherp te krijgen?

groeten
Peter

[edit : C8080 was me net voor/edit]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Welk objectief gebruikte je?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
frankb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2005 06:20
WoonplaatsCOLON Elburg

Volgens de exifdata bij Flickr een EF70-200mm f/2.8L IS USM
Daar zal het niet aan liggen denk ik zo.

http://www.flickr.com/photos/51111673@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de tweede foto ziet de bal er ook wel mooi scherp uit.
Gebruikers-avatar
MvdVaart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 19:18
CONTACTCOLON

Mm idd vreemd!

7d met een Canon 70-200 2.8 IS, is een goede combi voor sport (voetbal).
Sluitertijd (kan altijd hoger) is goed en diafragma ook (2.8 of 3.2), dit zijn idd de juiste instellingen voor voetbal.

De mist of het onderwerp iets te ver weg kan een oorzaak zijn.
Gebruikers-avatar
guardijan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2008 12:38
WoonplaatsCOLON almere
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

zouden de platen op een hoger getal dus scherper zijn?
Welk scherpstelpunt raden jullie aan bij de 7D?

Ik dacht dat aangeraden werd om het middelste punt te gebruiken tesamen met de 4 hulppunten?
Vind het wel vreemd dat de bal dan toch wel scherp is terwijl daar niet op scherpgesteld is.

Met de 40D gebruikte ik altijd spot en dat ging toch wat beter.


Kan het dan toch door de vele mist komen?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ja, met een groter f-getal is er automatisch meer scherp. De kans dat ook het goede deel scherp is, wordt dus groter. Maar de foto wordt daar niet automatisch beter van natuurlijk, soms wil je juist onscherpte.

Je kunt niet spreken over een juist focuspunt per camera, het gaat mijns inziens eerder om een scherp focuspunt per situatie.

Je hebt een geweldige camera, waar zeer mooie platen mee te maken zijn. Maar dat gaat niet vanzelf. De manier waarop je je vragen stelt, doet mij vermoeden dat een goede basiscursus je behoorlijk op weg kan helpen om die mooie platen ook zelf te gaan maken.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
guardijan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2008 12:38
WoonplaatsCOLON almere
CONTACTCOLON

Hallo Marco,

Misschien vraag ik het wat te simpel maar begrijp wel dat er meer scherp blijft met een groter getal maar om snelle sluitertijden te houden moest ik wel naar 2.8 vanochtend.
Mijn vraag nu is meer "kan het zo zijn dat door meer af punten bij de 7D dat het gebied ook kleiner is dat scherp wordt?met mijn 40D was dat volgens mij een groter gebied....
Begrijp je wat ik bedoel?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Scherptediepte is niet afhankelijk van hoeveel focuspunten je hebt. De scherptediepte is afhankelijk van diafragma, afstand tot onderwerp en beeldhoek. Maw de scherptediepte van een 40D en 7D zijn met gelijke instellingen hetzelfde. Hoe er wordt gefocussed is wel verschillend tussen de twee.
Als ik jou was zou ik eens een focus-chart downloaden en eens lekker spelen met de vele focusinstellingen van de 7D.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
guardijan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2008 12:38
WoonplaatsCOLON almere
CONTACTCOLON

@Beasar

Dank voor de tip, ga ik doen!
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Had je AI-servo aan?

Als ik voetbalfoto's maakt, dan gebruik ik alleen het middelste af-punt icm AI servo. Dan richten, volgen en schieten.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

guardijan schreefCOLONHallo Marco,

Misschien vraag ik het wat te simpel maar begrijp wel dat er meer scherp blijft met een groter getal maar om snelle sluitertijden te houden moest ik wel naar 2.8 vanochtend.
met een 7D kun je ook makkelijk naar hogere ISO hoor. In de exif staat ISO 400. Maar ISO 800, 1600 is in mijn ogen geen enkel probleem, en zelfs 3200 kan, mits goed belicht. (met de kans dat er nu een discussie losbarst over ruis, geloof me dat is echt niet mijn bedoeling. ....ik vind het wel meevallen voor de meeste toepassingen en kan me voorstellen dat het hier ook goed kan).
Ik zou het eens proberen, kun je snelle sluitertijden houden en toch kleinere diafragma's gebruiken, waardoor er meer scherp is.

Succes met uitproberen

Peter
Gebruikers-avatar
guardijan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2008 12:38
WoonplaatsCOLON almere
CONTACTCOLON

Dank allemaal voor de reacties...ga er mee aan de slag..
Heb de 7D net dus dat wordt nog veel finetunen maar komt goed.

Denk persoonlijk dat het weer ook niet mee hielp vandaag....zie bij nader inzien regelmatig dat er wel degelijk scherpe stukken bij zitten alleen niet op de plekken waar ik heb gefocused.
Het komt wel goed!

nogmaals allemaal bedankt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar