PowerShot SX50 HS

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
André 1
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2013 17:07

Ik zou graag eens willen weten wat verse gebruikers van deze camera zoal ervaren.
Mijn eerste indrukken:
-Leuk dat je je lcd scherm kan kantelen en draaien.
-Zoeker gebruik ik helemaal niet.
- CD manual niet leuk maar begrijp de kosten, dus zelf printen of ruzie maken met je vrouw, maar die geeft haar laptop niet zo maar af.
- Menu/Func/Disp willen wel eens verwarrend zijn maar doorgaans toch wel logisch maar niet altijd.
- Auto instelling goede resultaten maar te simpel.
- Knipoog en lach detectie, heb ik zo mn vraagtekens bij. (net zoals gezichtsdedectie)
- Snel even naar een andere mode, doen opeens een berg ingestelde opties het niet meer.
- Kleurcorrecties, rode kussentje op de bank ff zwart maken, beperkte mogelijkheden. Waarom nu weer geen puntfocus?
- Even snel ISO veranderen, simpel.
- Even snel Diafragma veranderen, simpel, maar waarom gaat dat dan weer ten koste van eerdere instellingen? (idem sluitersnelheid).

Kortom en graag aanvullingen, ik vind t raar dat ik telkens weer allerhande instellingen moet veranderen omdat de voorgeprogammeerde instellingen niet doen wat ik wil. C1, C2 ff niet meegenomen.

Desalniettemin leuke camera :)
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Nou noem je allerlei dingen waarvan ik er het bestaan nog niet van wist :-)

Ik heb twee puntjes die ik soms wat lastig vind, de draairing icm de drukknop er binnen in op de achterkant komen mij beetje gevoelig en klein over, waardoor je vrij snel naar een ongewenste instelling gaat. En het diafragma, voor zover ik heb kunnen vaststellen, van max. F8.

Maar verder, fijne compact! Blij mee!

Gr. Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

André 1 schreefCOLON- Even snel Diafragma veranderen, simpel, maar waarom gaat dat dan weer ten koste van eerdere instellingen? (idem sluitersnelheid).
Op automaat is er een simpel verband tussen ISO, sluitertijd en diafragma.
Toch?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Maar waarom heb je voor deze camera gekozen?
Zoals ik het zie, is deze camera met name interessant als je de 1200mm tele kant gebruikt. De SX50 is geen kleine camera die je in je broekzak steekt maar heeft wel een hele kleine sensor. Voor ongeveer hetzelfde geld kun je een Olympus E-PL3 camera met een 14-150 (28-300) krijgen en als je iets meer uitgeeft heb je nog veel meer opties. Dus: waarom de PowerShot SX50 HS?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik heb voor deze gekozen (naast m'n dslr) ivm mogelijkheid in raw te schieten, de telefunctie, vaste lens, en toch ook, mja..Canon he....grote compact idd, maar oa qua grootte lang nog geen dslr. Ik heb deze gewoon heel vaak mee, want stel je eens foto dat ik eens iets zie wat ik wil fotograferen maar ik heb geen camera bij :shock: En voor de aankomende reis naar London neem ik 'm mee......
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Oke, RAW in een compactcamera vindt je niet overal, en als je een vaste lens wilt dan is een spiegelloze camera geen optie. Duidelijk.

Misschien is het wel mijn probleem hoor, maar ik kan niet overweg met die kleine sensoren. Je kunt er hele mooie foto's uithalen hoor, maar het is zo veel werk om dat te doen. Ik zou voor dat geld dus iets anders kopen - maar ja, dat is persoonlijk.

Veel plezier in Londen, ik ga binnenkort naar Boedapest en ik neem mijn Sony Nex mee - meer mijn ding 8)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Anoniem 4

Eerlijk gezegd zou mijn keus eerder zijn gevallen op de Canon Powershot G1 X vanwege de betere beeldkwaliteit (APS-C sensor) en toch ook nog iets compacter.
Van 50x zoom verwacht ik eigenlijk helemaal niks.

Om toch ook nog even in te haken op de vraag van de TS. Verwacht op dit forum dat bedoeld is voor gebruikers van Canon Eos DSLR's niet veel reacties over ervaringen met compactcamera's ook al zijn ze van Canon. Meer algemene fotografie vragen kunnen natuurlijk altijd, net als het laten zien van resultaten.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLONEerlijk gezegd zou mijn keus eerder zijn gevallen op de Canon Powershot G1 X vanwege de betere beeldkwaliteit (APS-C sensor) en toch ook nog iets compacter.
Mee eens. De G1 X is wel een stukje (32%) duurder dan de SX50 HS.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

:wink: Duurder idd, beperkte zoom...zo heeft elke (compact)camera zijn voor- en tegens. :wink:
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
André 1
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2013 17:07

ErikDignum schreefCOLONNou noem je allerlei dingen waarvan ik er het bestaan nog niet van wist :-)
ik lees me een ongeluk;)
ErikDignum schreefCOLON Ik heb twee puntjes die ik soms wat lastig vind, de draairing icm de drukknop er binnen in op de achterkant komen mij beetje gevoelig en klein over, waardoor je vrij snel naar een ongewenste instelling gaat. En het diafragma, voor zover ik heb kunnen vaststellen, van max. F8.

Maar verder, fijne compact! Blij mee!
Gr. Erik
hmm net al beantwoordt maar kennelijk iets misgegaan, sry 4 event. dubble post.
Yep die draaischijf en daarbinnen de knopjes, selekteer regelmatig mn zelfontspanner.
Ik beetje olifant in poreceleinkast druk onbedoeld op allerlei knopjes, mn handen te groot of camera te klein?
Kwestie van wennen. Idd. die f/8.0 is max.
Desalniettemin, blijf me verbazen over de vele vele opties.

De meegeleverde software is ook niet onaardig, net ff wat zitten rommelen, ziet er leuk uit (dpp en ps) maar denk dat ik met cs3 ook een heel eind kom, zo niet beter ;)


O ja voor degene die vroeg waarom ik gekozen heb voor deze camera. Heb vele reviews gelezen (research) waarbij prijs/kwaliteit de doorslag gaf. Had ook kunnen kiezen voor 't duurdere segment maar ik heb meer hobby's ;)
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Deze is met de SX 50 HS gemaakt op +/- 300Mtr afstand
niet verkeerd toch bij somber weer :x
maar het is geen makkelijk ding voor grote handen, en zeker geen 5dMkII :lol:


Afbeelding
Adobe CS 5 - Lightroom 4
André 1
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2013 17:07

EOSKOP schreefCOLONDeze is met de SX 50 HS gemaakt op +/- 300Mtr afstand
niet verkeerd toch bij somber weer :x
maar het is geen makkelijk ding voor grote handen, en zeker geen 5dMkII :lol:
http://blog.vincentlaforet.com/wp-conte ... /primo.jpg

Heftig :mrgreen:
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

André 1 schreefCOLON
Hey da's geen powershot, maar je kan ze er wel mee maken :mrgreen:
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
André 1
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2013 17:07

EOSKOP schreefCOLONDeze is met de SX 50 HS gemaakt op +/- 300Mtr afstand
niet verkeerd toch bij somber weer :x
maar het is geen makkelijk ding voor grote handen, en zeker geen 5dMkII :lol:


Afbeelding
Leuk heb t zelfde gedaan met bewolkt en zonnig weer, gewoon uit 't handje.
http://www.flickr.com/photos/ik_weer/se ... 926569900/
André 1
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2013 17:07

Zo, eindelijk wat zon, dus met mn model bezig geweest.
http://www.flickr.com/photos/ik_weer/85 ... 34252870//
André 1
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2013 17:07

Illuminatus schreefCOLONEerlijk gezegd zou mijn keus eerder zijn gevallen op de Canon Powershot G1 X vanwege de betere beeldkwaliteit (APS-C sensor) en toch ook nog iets compacter.
Van 50x zoom verwacht ik eigenlijk helemaal niks.

Om toch ook nog even in te haken op de vraag van de TS. Verwacht op dit forum dat bedoeld is voor gebruikers van Canon Eos DSLR's niet veel reacties over ervaringen met compactcamera's ook al zijn ze van Canon. Meer algemene fotografie vragen kunnen natuurlijk altijd, net als het laten zien van resultaten.
Ik begin te twijfelen, mede gezien de beperkte diafragma instellingen,dus niet gezien (mijn foud), kan m nog terugsturen...
Zelfs op Canon site niet helder omtrent de F.
Ik bedoel hoe krijg ik met een F 3.4tot max F 8.0 ooit een mooie dieptescherpte (voorgrond/achtergrond vv)?
Met zoomen ?
Laatst gewijzigd door 1 op André 1, in totaal 7 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

André 1 schreefCOLONIk bedoel hoe krijg ik met een F 4.0 tot max F 8.0 ooit een mooie dieptescherpte (voorgrond/achtergrond vv)? Met zoomen ?
Wat bedoel je met "mooie dieptescherpte"?

Als je bedoelt "beperkte scherptediepte, met een wazige achtergrond" dan zul je de oplossing moeten zoeken in het gebruiken van:
- een objectief met een groter diafragma (dwz kleiner f-getal, bv f/2.8 )
- een camera met een grotere sensor, waarbij je een grotere vergrotingsfactor M kunt gebruiken
- nabewerkingstrucs voor het bereiken van het gewenste effect, zoals een deel van je foto "blurren" in Photoshop
André 1
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2013 17:07

Pieterr schreefCOLON
André 1 schreefCOLONIk bedoel hoe krijg ik met een F 3.4 tot max F 8.0 ooit een mooie dieptescherpte (voorgrond/achtergrond vv)? Met zoomen ?
Wat bedoel je met "mooie dieptescherpte"?

Als je bedoelt "beperkte scherptediepte, met een wazige achtergrond" dan zul je de oplossing moeten zoeken in het gebruiken van:
- een objectief met een groter diafragma (dwz kleiner f-getal, bv f/2.8 )
- een camera met een grotere sensor, waarbij je een grotere vergrotingsfactor M kunt gebruiken
- nabewerkingstrucs voor het bereiken van het gewenste effect, zoals een deel van je foto "blurren" in Photoshop
Dat bedoel ik. tnx.
André 1
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2013 17:07

ErikDignum schreefCOLON:wink: Duurder idd, beperkte zoom...zo heeft elke (compact)camera zijn voor- en tegens. :wink:
Hehe, deze camera kan nog veeeeel meer ;)

zie: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK" onclick="window.open(this.href);return false;

:mrgreen:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar