Wie heeft ervaring met macro objectief?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Hoi Allemaal,

Zoals sommigen al weten ben ik mijn materiaal aan het uitbreiden. Nu heb ik een Canon MACRO EF 100mm 1:2,8 USM gekocht. Bij aankomst rammelde er iets in het objectief. Na wat speurwerk kwam ik erachter dat (gezien vanuit de bajonetaansluiting die op de camera gaat) in de camera een "soort" klein buisje zit van ongeveer 33mm met glas. Dit buisje zit wat losjes (rammelt). Het valt er niet uit maar als ik hem beweeg zie ik het diafragma in de lens ook bewegen. (dus niet het normale groter en kleiner worden van de diafragma lamellen). Als ik het buisje zachtjes beweeg, beweegt het diafragma ook. De foto's zijn enigsinds goed te noemen en de knoppen van AF/MF en 0,31/0,48 werken ook gewoon. Nu ben ik nog veel aan het leren en moet nog vaak op mijn waffel gaan. Ik heb echter de indruk dat dit niet klopt. Naar mijn mening passen alle lensonderdelen naadloos op elkaar en kan er niets rammelen. Of is dat bij dit objectief normaal? Ik heb overigens goede afspraken met de verkoper. Zou er iets mis zijn gaat het objectief retour tegen terugbetaling van het geld.

Graag jullie mening.

Groet,

Celles
Anoniem 3

Bel eens met Rofa-repair.

Ik heb een 100mm IS. Die rammelt ook wel eens lichtelijk, maar zodra hij op de camera zit en 'onder spanning' staat is het over.
Misschien dat dat bij jou ook het geval is.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Weet je, ik heb mijn 100mm macro objectief nog nooit zo onder de loep bekeken.
Ik weet dus niet over "busjes", wel weet ik dat somige Canon objectieven aan de achterkant bewegen met focussen.
Als de foto's goed zijn, zou ik mij er niet druk over maken.
Anoniem 3

Stuur eens een foto
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Tja het is heel lastig uit te leggen. Met een busje bedoel ik een soort ringetje (weer een andere benaming) alwaar een stukje lens/glas in zit. Je kunt het omschrijven als een busje of een tonnetje. Punt is, en dat vind ik dus raar, dat die radiaal te bewegen is (dat is ook het rammel geluid wat ik hoor). Axiaal is het vrij normaal lijkt me. Maar radiaal lijkt me niet goed te zijn. Als ik dan door de lens heen kijk zie ik de diafragmalamellen zitten. Beweeg ik nu dat "busje", zie ik ook de diafragmalamellen meebewegen (dus niet de beweging die je verwacht in axiale richting als je het diafragma verstelt). Het is een radiale speling. En het vervelende is nu dat ik niet weet of dit bij deze lens normaal is of dat ik hier te maken heb met een lens die wel werkt maar fysiek eigenlijk defect (of gaar) is.

Dank alvast voor het meedenken.

Celles
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

en bestaat die speling ook als er stroom op staat?
Anoniem 3

Telescoop schreefCOLONBel eens met Rofa-repair.

Ik heb een 100mm IS. Die rammelt ook wel eens lichtelijk, maar zodra hij op de camera zit en 'onder spanning' staat is het over.
Misschien dat dat bij jou ook het geval is.
eos4all schreefCOLONen bestaat die speling ook als er stroom op staat?
Dat vroeg ik dus.

Bij mij lijkt het ook dat er iets los zit. Is de camera aan en houd je de ontspanknop half ingedrukt, dan is het 'gerammel' over.
Niks aan de hand, lijkt me.
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Klopt, als er stroom op staat hoor ik de speling ook. Ik vertrouw het toch niet hoor! Ik denk dat die lekker retour gaat. Effe doorsparen en dan in de winkel gaan voor de 100mm 2.8 IS USM II. Over het objectiefje waar ik dit draadje mee begon heb ik toch een raar gevoel van in mijn buikje. Het voelt gewoon niet lekker. Ik heb meerdere objectieven (ook goedkope) en daar rammelt niets in.... Hoeft niets te betekenen, doch je moet er een fijn gevoel bij hebben. Het blijft anders steeds in je hoofd hangen.

Dank je wel voor jullie steun en interesse..

Groet,

Celles
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik zou hem ook terug brengen, zeker als hij nog rammelt terwijl hij onder spanning staat.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Inmiddels is het objectief retour naar de eigenaar. Geen gedoe of gemaar!!!! Netjes geregeld. Ik vertrouwde dat objectief niet. Dank jullie wel voor de reacties.

Groet,

Celles
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar