Diafragma vraagje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
eefje_rudmer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 19:53

Laats was ik een groep aan het fotograferen en ik had de diafragma standen verkeerd om in mijn hoofd zitten. Ik dacht, een klein diafragmagetal is een kleinere scherpte diepte en dus is dan de hele groep scherp. Maar het tegenovergestelde is waar en ik had een ooohjaaa!!! momentje.

Maar, gewoon omdat ik een drang heb om het te begrijpen. Hoe werkt dit dan? Want je zou zeggen, met een grote diafragmaopening (dus een klein getal) heb je een scherpere foto aangezien de opening groter is, maar dit is niet zo. Een kleine opening zorgt voor meer scherpte in de foto. Hoe werkt dit dan? Het gaat tegen mijn gevoel in, dus vandaar dat ik het wil weten ;)
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

http://www.youtube.com/watch?v=34jkJoN8qOI" onclick="window.open(this.href);return false;

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

mooi en interessant uitleg over DOF
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

De werking en betekenis van het diafragma is in de loop der jaren niet gewijzigd. Mijn advies is dan ook om een wat gedateerd fotoboek te lenen of te kopen waarin de werking van het diafragma goed wordt uitgelegd.
Jouw vergissing is logisch, maar als je eenmaal weet hoe e.e.a. werkt is het eenvoudig. Zelf verwijs ik nog wel eens naar de oude fotoboeken van b.v. Dick Boer, wel erg gedateerd, maar eigenlijk nog steeds actueel voor wat betreft dit onderwerp.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar