SINTPIETERSBERG( update )

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
hanzie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2012 21:35

ik heb wat aan scherpte en contrast gewerkt
ik hoop dat die beter is als vorige foto s dat ik gepost heb graag reactie
1. tv:1/60 av:16 iso:400

37111

2. tv:1/40 av:16 iso:400

37112

3. tv:1/60 av:22 iso 400

37113

4. tv1/250 av:16 iso:400

37114

CACON 50d LENS CANON 70-300mm IS USM
YD91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 09:06

Ik heb de foto's voor de update niet gezien dus ik kan de verbeteringen niet beoordelen. Ik mis echter een beetje scherpte in de foto's (het huis op 2 is bijvoorbeeld niet echt scherp). Als ik jou was zou ik iets grotere diafragma's gebruiken (bijv. F/11). Over het algemeen presteert de camera lens combinatie beter bij een gemiddeld diafragma dan bij een volledig gesloten diafragma. Door het grotere diafragma krijg je een kortere sluitertijd en kun je lagere iso-waarden gebruiken wat de scherpte zal verbeteren.

Vind het lichteffect bij foto 3 overigens wel mooi.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ik denk ook dat je met een hoger F getal (kleinere opening) beter platen zou kunnen maken. De foto's lijken nu onscherp, missen contrast, kleur en zijn over het algemeen donker. Verder is het bij landschapsfotografie (mocht je dit nog niet gedaan hebben) altijd vanaf een statief te werken. Zo heb je de volledige controle en kun je rustig je instellingen bepalen. Om positief af te sluiten. De compositie op foto 1 met de donkere lucht is spectaculair. de lijnen in het veld geven de foto veel diepte. Goed gezien!
Canon
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

[quote="sven2912"]Ik denk ook dat je met een hoger F getal (kleinere opening) beter platen zou kunnen maken.

Hanzie schrijft dat ie gebruik heeft gemaakt van AV 16 en 22 ... en daarmee F16 en 22 bedoeld?
Dan heeft ie toch al een heel hoog F getal en dus klein diafragma?
Of ben ik nou duf?

Gr Anita
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

anita2000 schreefCOLONOf ben ik nou duf?
Gr Anita
Je zegt het zelf, maar ik denk het niet :) .

Het begint al met een verkeerde weergave door Hanzie :(
Hij zet boven zijn foto : tv:1/60 en av:16 (moet zijn 1/60sec , F16)
Tv (ipv tv) staat voor Tijdvoorkeuze, als je hiermee wilt werken zet je hierop het Programmakeuzewiel van je camera en dan stel je bv 1/60sec in.
Av (ipv av) staat voor Diafragmavoorkeuze (aperture) en als je het Programmakeuzewiel hierop zet kun je bepalen op welk diafragma je de foto wilt maken. In dit geval dus F16.

Sven zegt het een beetje verwarrend, maar hij zal bedoelen: 'Door een hoog F getal zoals je hebt toegepast zouden je platen beter moeten zijn als dat je nu laat zien' .
Verder ben ik het eens met de opmerkingen van Sven en YD91 :wink: .

Wel leuk gezien dat autootje onderaan op foto 1 :)

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

denk dat je diafragma wat te hoog is.
tussen de F8 en F11 is voldoende voor dit werk.
zou nog wel het aantal millimeters willen weten, vind nl de opnamen niet scherp.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hall Hanzie,

Ken deze plekken als mijn broekzak. Mooi geprobeerd.
Als ik het goed begrijp heb je geschoten met een 70-300 IS.
Als ik de platen bekijk heb je geheel of dicht bij de 300 mm gefotografeerd.
Je sluitertijd is dan erg bepalend voor je scherpte. De moet ondanks IS kort bij de brandpuntsafstand liggen om onscherpte te voorkomen.
Een sluitertijd van 1/60 lijkt mij dan echt te kort.
fotografeer in de M-stand op 1/250 en probeer dan een zo klein mogelijk diafragma.
succes,
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

cornelus079 schreefCOLON.........
Als ik het goed begrijp heb je geschoten met een 70-300 IS.
Als ik de platen bekijk heb je geheel of dicht bij de 300 mm gefotografeerd.
Je sluitertijd is dan erg bepalend voor je scherpte. De moet ondanks IS kort bij de brandpuntsafstand liggen om onscherpte te voorkomen.
vandaar ook mijn vraag.
grt,bouk.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Nummer 1 en 2 zouden me wel aanspreken...als de kleuren iets vrolijker waren geweest, het is me nu te somber en te grauw. Daarnaast mis ik wat scherpte in alle foto's.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Allemaal goedbedoelde adviezen maar ik denk dat Hanzie er intussen geen touw meer aan vast kan knopen :( .
cornelus079 schreefCOLONAls ik de platen bekijk heb je geheel of dicht bij de 300 mm gefotografeerd.
Je sluitertijd is dan erg bepalend voor je scherpte. Die moet ondanks IS kort bij de brandpuntsafstand liggen om onscherpte te voorkomen
Dat zou wel zo zijn als je uit de (losse) hand fotografeert. Er kan toch ook een statief zijn gebruikt ?
cornelus079 schreefCOLONEen sluitertijd van 1/60 lijkt mij dan echt te kort
Ik denk dat je bedoelt te lang :? . Je moet juist naar een nog kortere sluitertijd van bv 1/300sec.
cornelus079 schreefCOLONfotografeer in de M-stand op 1/250 en probeer dan een zo klein mogelijk diafragma
Ik zou een ander en duidelijker advies geven: werk met Av (diafragmavoorkeuze) en zet diafragma op f11 (dan heb je voldoende scherptediepte) , in dit soort bewolkte situaties beginnen met ISO400 , je sluitertijd moet nu 1/300sec of korter/sneller zijn. Haal je dit niet dan je ISO omhoog of (uiteindelijk) vanaf statief werken.

Ik zou nu graag van Hanzie ook nog een keer een reactie lezen en willen dat hij of zij wat meer informatie geeft :wink: .

Jan
Canon materiaal
hanzie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2012 21:35

ik bedank iedereen voor de goede raad en de reactie die ik krijg
ik probeer het de volgende keer wat beter te doen ik ben nog niet zolang bezig met foto te maken
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar