Advies gevraagd, vervanging 40D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
sloois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2005 13:31
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Op dit moment ben ik in het bezit van de 40D, graag wil ik deze gaan vervangen alleen zit ik een beetje met een keuze probleem. Ik zit nu te kijken naar:

- Canon EOS 7D (nieuw)
- Canon EOS 60D (nieuw)
- Canon EOS 5D mark II (2e hands)
- Canon EOS 70D (wachten)

Op dit moment ben ik in het bezit van de 17-85 en de 100-400, waarschijnlijk komt er deze week overigens wel de 24-105 bij.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met nemen van de beslissing ;-)
Canon EOS 40D+60D en wat glas
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het enige wat ik hier uit opmaak is dat iets nieuwers wilt en 600-1200 euro te besteden hebt.

Misschien kan je toelichten waar je de camera voor voor wilt gebruiken, wat je nu bij je huidige camera mist etc etc.
757D + 8-400 mm
sloois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2005 13:31
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Op dit moment mis ik voornamelijk wat pixels en stoor ik me een beetje aan de ruis, bij het croppen worden de foto's gelijk een stuk kleiner.

Verder gebruik ik de camera voor studio, vogels, overige wildlife en vakantie (ook wintersport).
Canon EOS 40D+60D en wat glas
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Gaat je voorkeur uit naar een Crop of Full Frame Sensor ?

Gezien je wensen zou ik al snel de 7D of 60D adviseren. (nieuw of tweedehands)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik zou voor jezelf eerst de afweging maken of je fullframe of crop wilt inderdaad... Dat maakt je keuze gelijk een stuk duidelijker! Voor studio is een fullframe mooi, maar als ik vogels en wildlife zie, dan denk ik dat je meer aan een cropcamera hebt, en daarmee zou de 5DII in elk geval al afvallen.

Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar je zou even af kunnen wachten of er binnenkort inderdaad een 70D aaangekondigd wordt. Dan heb je tenminste ook specificaties waarmee je kan vergelijken en de inschatting kan maken of het voor jou de meerprijs tov een 60D waard zou zijn. De rumors hadden het al verschillende keren over 23-april. Maar aangezien ik nog niks langs heb zien komen zal dat wel niet dus :) Meestal hoorde je het dan al redelijk in het begin van de ochtend namelijk. Maar het geeft wel aan dat er zeer binnenkort iets verwacht word.
Heb je iets meer haast en wil je daar niet op wachten of weet je nu al dat je die meerprijs niet waard vind, dan heb je met zowel een 7D als met een 60D een prima camera, welke je ook zou kiezen..
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

sloois schreefCOLONOp dit moment mis ik voornamelijk wat pixels en stoor ik me een beetje aan de ruis, bij het croppen worden de foto's gelijk een stuk kleiner.

Verder gebruik ik de camera voor studio, vogels, overige wildlife en vakantie (ook wintersport).
Ja dat risico loop je wel snel met croppen :wink:

24-105 + 100-400 + een 5d mark 2 is natuurlijk wel en super combinatie alleen je 17-85 gaat niet meer werken op fullframe (5d mark 2) maar daar heb je dan ong hetzelfde bereik voor terug met de 24-105 f4.

Wat ruis betreft en beeldkwaliteit is de 5d mark 2 absoluut de winnaar alleen ja AF loopt achter op de rest uit je rijtje.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Als je al flink aan het croppen bent met je 40D, dan zul je met een fullframe-camera nog meer croppen, in dat geval zou ik bij een cropcamera blijven zoals de 7D. Meer pixels dan de 40D, betere en snellere AF en absoluut geen tegenvallende ruisprestaties.

Je zou een 7D met 15-85 lens of 17-55 lens ook kunnen overwegen in plaats van de 24-105
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb zelf voor een gelijke keuze gestaan en heb uiteindelijk voor een 2e hands 7D gekozen met nog geen 5000 klicks.

Bij mij viel de keuze ook op een crop en dan vond ik dat met de 7D het meeste waar voor je geld hebt. De ruis is niet zo goed als op een 5D maar zeker ook niet slecht en t.o.v. een 40D een hele vooruitgang. De extra mogelijkheden qua filmen, AF punten, AF snelheid en draadloos aansturen van flitserst hebben voor mij de doorslag gegeven.

Vergelijk de camera's goed en kijk welke punten voor jou belangrijk zijn en kijk ook naar het prijskaartje. Een betere lens leverd meer kwaliteitsverschil op dan een andere body (alles uiteraard binnen bepaalde grensen :wink: )

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb (vanaf een 550D) gekozen voor de 60D, vond de meerprijs van de 7D en een aantal features van de 60D niet tegen elkaar opwegen.

Nooit spijt van gehad, zeker met de 17-55 en de 100-400 een heerlijke combi.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

40D, 7D en 5DII in combinatie met de EF 300mm f/2.8L IS II USM (het beste Canon teleobjectief tot nu toe):
http://www.dxomark.com/index.php/Lenses ... mera3)/180

Let vooral op de min of meer nieuwe "Sharpness score".
Met een beetje cijfergoochelen is de effectieve cropfactor van de 40D en 7D 1,55x, respectievelijk 1,25x (in plaats van de reëele cropfactor van 1,6x).

Met andere woorden: een crop van een 5DII is ongeveer gelijkwaardig aan een opname van de 40D, een opname van de 7D is beter dan een crop van de 5DII.

De ruisgevoeligheid van 5DII is wel 1,1 stop beter dan die van de 40D en 7D.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
kayaker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2012 00:42

Ik was een paar maanden gedelen ook op zoek naar een 7D. Ik heb uiteindelijk enkele weken geleden een gebruikte 7D voor 600 euro op marktplaats gekocht. Als je echter even rond zoekt dan kun je bij bijvoorbeeld http://www.hdewcameras.co.uk/canon-cameras-18-c.asp" onclick="window.open(this.href);return false; een nieuwe 7D voor 820 euro (plus verzendkosten vanuit Engeland naar hier) kopen.

In vergelijking met de 60D voor 540 euro een stuk duurder, maar in vergelijking met de nieuwprijzen hier in Nederland vond ik dat heel acceptabel. Zeeker omdat je niet nog een keer door de douane of de belastingdienst wordt gepakt als je het daar bestelt. Wel is het even lastig als je garantieperikelen hebt, maar dat geldt voor een gebruikte camera vaak ook.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Qua ruis zit je het beste met een 5d2 lijkt me. Ik vind die sensor beter dan de crop-versies.

7d is wel wat sneller en betere AF.
sloois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2005 13:31
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties!

Na de camera's gisteren in mijn hand te hebben gehad en nog wat andere reviews valt voor mijn gevoel de 7D een beetje af, vind persoonlijk de 60D net wat meer voordelen heeft tov de 7D. En qua beeldkwaliteit vind ik het verschil een beetje verwaarloosbaar voor het prijsverschil. 5D mark II is nog wel optie maar ga toch liever voor een nieuwe.

Hopelijk komt er snel nieuws over de 70D zodat ik dan een keuze kan maken, de geruchten die er zijn vind ik nog niet echt spectaculair. Wifi en GPS zijn wel leuk maar voor mij niet noodzakelijk, GPS op mijn compact gebruik ik ook nooit. Mijn gevoel gaat er een beetje naar toe om toch de 60D te kopen ivm prijsverschil tov 7D en evt 70D, kan dat geld beter investeren in goede lenzen.
Canon EOS 40D+60D en wat glas
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dat lijkt mij dan een hele goeie keuze en wel afgewogen ook! Als je weinig meerwaarde in een 7D ziet voor jou dan moet je ook vooral niet hoger gaan grijpen maar voor de xxD lijn gaan. En die 60D is gewoon een prima camera, en als je de eventuele meerprijs tov een mogelijke 70D omzet in objectieven heb je denk ik een prima keuze gemaakt!
sloois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2005 13:31
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Na alles nog op een rijtje gezet te hebben heb ik gisteren de knoop doorgehakt en de 60D gekocht. Prijsverschil, kleine verschillen en gezien ik geen pro ben hebben uiteindelijk de keuze bepaald.
Canon EOS 40D+60D en wat glas
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar