Backpacken met foto apparatuur.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Hallo iedereen,

Over een maand (20 Juni) ga ik 7 weken door Indonesië reizen. In de eerste week ga ik de traditionele bruiloft van mijn broer filmen en daarna gaan ik en mijn vriendin door het land reizen om daarbij ook een documentaire/reportage te filmen en fotograferen.

Echter heb ik nog nooit rond gereisd met foto apparatuur. Ik heb al het nodige aangeschaft zoals een reisstatief, extra geheugen en accu's. maar waar ik me het meest druk om maak is hoe ik het allemaal op een handige en veilige manier mee ga kunnen nemen.

Er zullen vast mensen zijn die dit soort dingen vaker doen of ooit hebben gedaan. Dus misschien hebben jullie wat handige tips voor mijn.

Ik had graag het volgende mee genomen:

- Canon 550D*
- 24-105mm f/4 IS L USM
- 18-55mm f/3.5-5.6 IS kitlens
- 50mm f/1.8
- Zoom H2n (geluidsrecorder)*
- Surui Reisstatief (ingeklapt 45 cm met kop)
- 3x32gb sd kaarten
- 1x16GB sd kaart
- 3 accu's voor de Canon 550D
- Mini laptop* of 13" macbook*
- Cardreader
(* met daarbij de nodige opladers)

Omdat dit mijn eerste keer is weet ik natuurlijk ook niet zeker of ik wel aan alles gedacht heb. Misschien wil ik ook wel teveel mee nemen.

Alle tips zijn welkom ook als het gaat om de bevolking. Ik heb nog geen onderwerp voor mijn documentaire/reportage maar het moet in ieder geval over de bevolking en de cultuur gaan.

Alvast heel erg bedankt

Ruud
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Eyeless
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 388
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010 21:05
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Wat heb je verder voor rugzak bij je? heb je een slaapzak en tent bij je? Er zijn wel een aantal mooie tassen te krijgen maar die moet je ook wel kunnen afstemmen op wat je al bij je heb.. Het gaat ook wel om het gewicht wat je op je rug heb.. En ook belangrijk is of je er makkelijk bij moet kunnen zonder eerst alles van je rug te halen..
Met vriendelijke groet..
Marco

Canon klikding met wat glaswerk..
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Meenemen in een fotorugzak als handbagage?
Dat doe ik dus. Veilig gevoel, je raakt het niet kwijt. Je zal maar net een koffersorteerstoring hebben, zoals nu op schiphol ......
Heb er eentje waarbij je alleen via de "rug" bij je spulletjes kunt. Niemand die er in de drukte iets uit kan jatten.
Zit zo rond de 10 of 11 kg. Een keertje er boven. Heb de camera toen om m'n nek gehangen tot voorbij het inchecken :-)
Statief in je koffer. Want daar houden ze niet zo van in een vliegtuig.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Ik heb een tas voor enkel mijn foto apparatuur en een tas voor mijn foto apparatuur en mijn laptop. de laatste bied ook nog plek voor wat andere spullen zoals eten, drinken en papieren. maar aangezien ik ook een backpack ga mee nemen leek het mij handig om niet continu 2 tassen mee te hoeven sleuren. Ik zat daarom misschien te denken aan een opvouwbare rugzak. maar dat zit je ook met het feit dat die niet erg stevig zijn en ook niet beschermend voor je apparatuur.

Wij slapen daar enkel in hotels of eventueel bij de mensen thuis. dus ik heb geen tentje of slaapzak bij. Het liefst zou ik direct bij mijn apparatuur willen kunnen.

Ik was inderdaad sowieso van plan om mijn apparatuur mee het vliegtuig in te nemen. Voelt inderdaad een stuk veiliger.

Ik vind het overigens belangrijker om mijn apparatuur mee te nemen dan genoeg kleding. Ik ben pas afgestudeerd als cameraman en wil bij deze de kans grijpen om veel en mooi materiaal te schieten voor een mooie documentaire/reportage.

Nogmaals ik heb dit nog nooit gedaan. Wat ik hierboven zeg is niet om jullie tips onderuit te halen. Dit is enkel om erachter te komen of ik op de juiste manier hierover denk.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een heupgordel?
Het systeem van bijvoorbeeld LowePro is modulair uitbreidbaar met pouches voor camera's, objectieven en andere dingen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
kayaker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2012 00:42

Geelduikbootje schreefCOLONMeenemen in een fotorugzak als handbagage?
Dat doe ik dus. Veilig gevoel, je raakt het niet kwijt. Je zal maar net een koffersorteerstoring hebben, zoals nu op schiphol ......
Heb er eentje waarbij je alleen via de "rug" bij je spulletjes kunt. Niemand die er in de drukte iets uit kan jatten.
Mijn ervaring is dat het dievengilde in het geval van een niet toegankelijke rits zich gewoon zelf een toegang verschaft door met een scherp mes je tas te openen. In sommige landen zie je de toeristen met hun tas or rugzakje voor op de borst rondlopen, en dan nog worden er in de mensenmenigte regelmatig toeristen bestolen. Ze hebben maar heel weinig tijd of ruimte nodig als ze eenmaal weten waar in je tas of kleding datgene zit dat ze willen hebben.
Eyeless
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 388
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010 21:05
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Ik weet niet of je al een rugzak heb..Zo niet kijk is bij Maxpedition of bij Nomad..Zijn wat duurder maar gaan een leven lang mee en zitten geweldig..Die van Maxpedition zijn ook nog is modulair.. Om dan als geartas (en gelijk je handbagage in het vliegtuig) kan je is hier kijkenhttp://www.maxpedition.com/store/pc/Versipacks-c4.htm..
Die Versipacks kan je tegelijk met je rugzak dragen en heb je alles onder handbereik.. Of zoals Jeroen zegt het module systeem van Lowe.. Maar als je een grote rugzak op hebt kan je niks op je rug rond je heupen hebben..
Met vriendelijke groet..
Marco

Canon klikding met wat glaswerk..
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

kayaker schreefCOLON
Geelduikbootje schreefCOLONMeenemen in een fotorugzak als handbagage?
Dat doe ik dus. Veilig gevoel, je raakt het niet kwijt. Je zal maar net een koffersorteerstoring hebben, zoals nu op schiphol ......
Heb er eentje waarbij je alleen via de "rug" bij je spulletjes kunt. Niemand die er in de drukte iets uit kan jatten.
Mijn ervaring is dat het dievengilde in het geval van een niet toegankelijke rits zich gewoon zelf een toegang verschaft door met een scherp mes je tas te openen. In sommige landen zie je de toeristen met hun tas or rugzakje voor op de borst rondlopen, en dan nog worden er in de mensenmenigte regelmatig toeristen bestolen. Ze hebben maar heel weinig tijd of ruimte nodig als ze eenmaal weten waar in je tas of kleding datgene zit dat ze willen hebben.
Yep, het heeft niet zoveel nut om je daar teveel zorgen over te maken. Wat wel nuttig is om na te denken over gelegenheidsdieven. Je sleept nogal veel stuff mee, ik zou echt iets lichter gaan. Heb je overwogen om je 24-105 te vervangen door een 15-85?

De hostels waar je zult verblijven (een tent in ZO Azie is geen goed idee) is de plek waar de meeste mensen spullen "kwijtraken" en het zijn niet altijd de locals die het doen! Het risico op diefstal is in toeristische gebieden het grootst.

Voor de rest, neem een goede tas. Een fotorugzak kun je voor je dragen met je gewone op je rug. Als je gewoon op pad gaat zou je die fotorugzak gewoon op je rug kunnen doen. Wel een slotje op doen om de gelegenheidsdieven tegen te gaan!

Tenslotte, have fun, wees respectvol en toon ons de resultaten!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
jonky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2005 19:43
WoonplaatsCOLON Soest
CONTACTCOLON

Hoi,
Let ook even op het gewicht met je handbagage. Dat verschilt per luchtvaartmaatschappij. bijv. KLM 10kg, Garuda slechts 7kg. Soms kunnen ze moeilijk doen over je handbagage.
Wat ik altijd doe is een fotojack aantrekken met veel zakken. Stop die vol met klein spul, batterijen, kaartjes, kitlens etc. etc. Scheelt zo 2 kilo.
Eenmaal door de douane kan je eventueel alles weer in de rugzak stoppen.
Vergeet niet je schoonmaakspullen mee te nemen, stof (fijn zand) is overal aanwezig.
Neem een niet te opvallende (foto)rugzak mee met liefst de rits aan de rugzijde, wordt het de dieven net iets moeilijker gemaakt.

Groet en veel plezier in Indonesië,
Jonky
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Het antwoord is dus eigenlijk dat ik een tweede goede rugzak mee moet nemen hiervoor. Ik ga daarvoor maar eens rondkijken om er een te vinden die aan mijn behoeftes voldoet.

Had stiekem gehoopt dat er andere oplossingen waren ;) maar helaas. toch bedankt voor deze handige tips alvast. jullie zijn erg behulpzaam.

Groeten

Ruud
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Vergeet niet een goede regenbescherming.
Het kan daar flink tekeer gaan, ook (alleen wat minder vaak) in het droge seizoen.
Canonflits

Indonesië is een prachtig land om te fotograferen. Als je mensen netjes vraagt of je een foto mag maken, dan is het geen probleem.
Ik heb altijd een speciale rugzak voor foto-apparatuur bij me en die wijkt niet van mijn zijde. Ik maak wel altijd de fout om die met te veel materiaal vol te stouwen.
Mijn advies:
1. Ga naar een fotozaak en neem je spullen mee.
2. Pas of jouw zaken in een rugzak passen passen.
3. Als je ontdekt dat de rugzak niet te tillen is, ga dan kiezen wat je wel en niet mee gaat nemen. Je neemt gauw te veel mee. Denk aan je gewicht voor de handbagage! Ik vond de tip van het fotovest een
goede.
4. Wees voorzichtig met het verlaten van ruimtes met airco. Je camera wordt dan erg vochtig van de condens (je lenzen ook). Er zijn zakken in de handel om je spullen in te doen (Zwerfkei o.i.d.).


Als je zelf altijd zicht houdt op je tas, is diefstal bijna uitgesloten. Ik heb altijd wel een tasalarm bij me van het merk Doberman (zie Google) en voorzie mijn rugzak van sloten als ik hem niet gebruik.
Loop in grote steden niet te veel met al je apparatuur te showen. De ervaren dief zal je herkennen als potentieel slachtoffer.

Een fijne reis gewenst!
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Het valt me op, maar dit is misschien wat off topic, dat je niet een overdaad aan kwaliteitslenzen meeneemt.

Indonesie is, hangt een beetje van waar je bent, warm en vochtig.
Let er op dat het deel van rugzak dat tegen je rug ziet voldoende ventileert.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Helemaal gelijk in Annoh. is erg voor de hand liggend maar zo had ik er nog niet over nagedacht.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar