kleuren bepalen in een grijstinten-foto

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

een collega van mij die als hobby treinen-modelbouw heeft, vroeg mij het volgende.

ik heb een oude foto in grijstinten.
is het mogelijk om aan de hand van de grijstinten, de originele kleuren te achterhalen ?
of is er een range aan te geven waarbinnen de originele kleuren zouden moeten liggen ?

hij probeert ook op andere manieren de kleuren te achterhalen maar voorlopig lukt dat nog niet (zoals bijv. in oude boeken e.d).
ik kan evt. een linkje plaatsen naar flickr.com waar de foto staat (foto is geen eigendom van mijn collega).
Op de foto staat een noodbus uit de oorlogsjaren van de Maasbuurtspoorweg. Op de achtergrond is bijv. een huis en een stuk van de straat en het trottoir te zien.
Hij wil de noodbus graag in de originele kleuren schilderen en op zijn modelbaan hebben.

ben heel benieuwd naar de reacties.
alvast bedankt voor het meedenken, mede namens de collega.
gr.
Roland
Laatst gewijzigd door 1 op Road8, in totaal 15 keer gewijzigd.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

In theorie wel, maar in werkelijkheid niet omdat je niet weet of er een kleurfilter is gebruikt - althans, niet zeker. Alhoewel je soms het filter zou kunnen afleiden van bekende kleuren zoals planten.

Hier twee links waar je mischien iets aan hebt:
http://www.fotoclub-vpr.nl/vpr-nieuw/do ... tellen.pdf
http://www.madtuts.com/2010/03/how-to-c ... ite-photos
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

wow, da's een hele snelle reactie, dank daarvoor !
ik ga ze doorspelen maar uiteraard zelf ook even doorlezen, want dit is best interessant.
gebruikten ze overigens in die jaren al filters ??
gr.
Roland
Laatst gewijzigd door 1 op Road8, in totaal 15 keer gewijzigd.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb ooit een documentaire gezien over het inkleuren van oude Laurel and Hardy films. Eenmaal aangegeven, herkende het computerprogramma wat hoofd was en wat vest of omgeving. Maar je moet het wel zelf aangeven en de kleur bepalen. Voor de kleuren te bepalen, gebruikte ze de affiches van de bioscoop film. Die waren meestal getekend en gekleurd naar echtheid. Daarnaast gebruikten ze ook voor de hand liggende kleuren. Lucht is blauw, gras is groen, aardbeien rood, enz enz.
Maar of je, aan de hand van grijstinten de kleur kan determineren betwijfel ik. Volgens mij heb je niet alleen te maken met een eventueel filter wat tijdens de opname gebruikt is, maar ook de gebruikte film, de gebruikte ontwikkeling, de gebruikte fotopapier. Allemaal variabelen die invloed kunnen hebben op de grijstinten.
Ik zou wel willen weten of het gelukt is en hoe je te werk bent gegaan. Ik ben benieuwd!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er bestaan boeken over de Maasbuurtspoorweg.
Mogelijk staan daar gekleurde platen in.

Ga naar
http://www.kb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
en tik rechtsboven "Maasbuurtspoorweg" in.

Ze zijn niet uitleenbaar, wel ter inzage.
De KB ligt naast NS Den Haag Centraal.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

hoi Steven, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
en uiteraard hou ik jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

hallo Jan,

ook bedankt voor je goede tip.
de betreffende collega is lid van de treinenclub die (een deel van) het Maasbuurtspoor hebben nagebouwd.
misschien kent hij de link nog niet, dus ik ga hem zeker verwijzen.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Het lijkt mij niet dat het mogelijk is om een zwart/wit/grijs tinten foto terug te krijgen in originele kleuren. In theorie niet en in praktijk niet. Waarom niet, omdat er miljoenen kleur(tinten) zijn en relatief weinig grijstinten. Meerdere kleur(tinten) zullen op een film overeenkomen met een bepaalde grijstint, dus je kan nooit terug.

Wikipedia zegt over grijs ook dat het geen kleur is zoals andere kleuren uit het spectrum, maar een waarde voor lichtsterkte. Dan is het wellicht makkelijker voor te stellen dat meerdere kleuren op een camera/film dezelfde lichtsterkte zullen krijgen.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

klinkt plausibel Sunblade.
ik weet het ook niet, daarom de interessante vraag...:D
bedankt voor je reactie !
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

yep, is mogelijk
Alle zwart-wit films van Laurel en Hardy zijn momenteel in kleur.
Evenals heel veel wereldoorlog 2 verhalen die niet in kleur zijn opgenomen.
Alleen....zonder in je beurs te kijken kan ik zo al zeggen dat je er het budget er niet voor hebt :)
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Of het echt kan dat betwijfel ik.
Als alles zwart/wit/grijs is, dan weet je toch ook niet meer of iets in het echt grijs was, of een kleur had?
Stel dat iets grijs was, en daarnaast blauw, en daarnaast rood, dat kan je in alleen grijskleuren volgens mij onmogelijk terug halen/herleiden.
Je kan dingen altijd inkleuren, maar om de werkelijk van toen terug te krijgen betwijfel ik heel erg!
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

Het is zeker mogelijk om van zwart/wit foto's een kleuren foto te maken. De Nasa gebruikt deze techniek namelijk op de Mars rover. De Mars rover maakt zwart/wit foto's die later met de computer omgezet worden naar kleur.
Als ik me goed herinner doen ze dat als volgt:
- Op de Mars rover zitten meerdere camera's.
- Bij 1 van de camera's is een kleurenstrip zichtbaar met een aantal kleuren. De primaire kleuren en een paar ondersteunende kleuren.
- Door deze kleurenstrip hebben ze nu een referentie bij het omzetten naar kleur.

Of omzetten naar kleur ook mogelijk is zonder een referentie kleurenstrip is mij niet bekend.

Leon
[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De camera's zijn voorzien van een kleurfilter.
Anders is het onmogelijk om van grijstinten een kleurenbeeld te construeren.

Zie:
http://marsrover.nasa.gov/mission/space ... ancam.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://marsrover.nasa.gov/mission/space ... alibr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Leon en Jan, bedankt voor jullie reacties.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r zal gewoon research gedaan moeten worden.

Hieronder twee kleuren, zacht rood en zacht groen. Beide ook omgezet naar grijs (de verzadiging eruit). Beide krijgen een rgb-waarde van 103. Dus aan het grijs is niet meer te achterhalen wat het was.

38068

Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Dank Jeroen !
Dit maakt het probleem in één klap helder .
Ik zal eens navragen hoever mijn collega inmiddels is gekomen.
Gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Soms zegt een foto meer dan 1000 woorden :lol: :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

:lol: :mrgreen:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar