Autosport in bochten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Powersprint
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2008 18:53
WoonplaatsCOLON Omgeving Weert
CONTACTCOLON

Beste mede forummers,

Al een tijdje ben ik op zoek naar een precies antwoord op mijn vraag, maar nu dat ik overgestapt ben van een 450D naar een 60D (nog altijd dezelfde lens (70/200 F4 L USM)) zie ik zelf toch een aardig verschil tijdens het fotograferen van auto's in bochten tijdens bijvoorbeeld de autospeedway.

Onderstaand 2 foto's ter illustratie:

1)

37991

1/125 F7.1 135mm focal length, gemaakt met 450D

2)

37992

1/200 F10 154 focal length, gemaakt met 60D

Zoals jullie zien 2 nagenoeg dezelfde foto's, ook lijkt het scherptegebied op beide foto's gelijk (voorkant auto scherp, achterkant onscherp). Raar, aangezien foto 1 met een redelijk lagere sluitertijd is genomen dan foto 2. Dit is slechts een voorbeeld en iets dat ik opmerk in de meeste van mij huidige foto's. Het lijkt alsof ik met de 60D een hogere sluitertijd moet kiezen om hetzelfde gebied van de foto scherp te krijgen.

Nu is mijn vraag 2-ledig:

1: Is dit mogelijk een instelling welke ik verkeerd heb staan? Bij beide foto's is het middelste focus punt gebruikt om scherp te stellen.

2: is er wellicht iets van een rule of thumb om zowel snelheid alsook volledige scherpte te creëren bij het schuin van voren pannen, want dat is eigenlijk wat je doet. Het is natuurlijk zo dat de auto niet alleen horizontaal (van links naar rechts) beweegt zoals hij wel doet als je puur vanaf de zijkant mee pant, maar ook naar je toe komt en draait, maar kan door het spelen met diafragma bijvoorbeeld je scherpte gebied groter worden?

Hieronder een voorbeeld van hoe ik het graag zou willen (uiteraard is dit een ietwat ander standpunt):

3)

37993

1/125 F13 focal length 200mm, gemaakt met 450D

Alvast hartelijk dank voor het meedenken / oplossen van mijn vraagstuk.
www.senseofspeed.nl

Canon EOS 60D
Canon EOS 450D
Canon 18-55IS Kitlens
Canon 70-200 F4.0 L USM
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Vraagje,

Met de uitsnede inderdaad bijna dezelfde platen, maar heb je ook hetzelfde aantal mm gebruikt bij beide foto`s.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Powersprint
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2008 18:53
WoonplaatsCOLON Omgeving Weert
CONTACTCOLON

Hoi Ed,

de focal length staat erbij :) 135mm en 154mm, dus dat zal 't verschil niet zijn denk ik.
www.senseofspeed.nl

Canon EOS 60D
Canon EOS 450D
Canon 18-55IS Kitlens
Canon 70-200 F4.0 L USM
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Delen van de body trillen als een gek (bumper bv.) en de kont drift naar buiten.
Ik zou zeggen: schakel de 1/sluitertijd en de ISO op. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r is een regel om alles van voor te achteren scherp te krijgen bij auto's schuin van voren.
Diafragma f/8.0 of f/11.0 en een sluitertijd van 1/2000. Dan moet het wel lukken.

Helaas blaas je dan al het gevoel van snelheid uit je foto.
Je moet echter beseffen dat je bij langzamere sluitertijden niet alleen te maken hebt met je eigen draai-ing (het pannen) maar ook met veranderende hoeken van de auto. De auto komt niet alleen naar je toe, maar draait ook. De achterkant en de voorkant bewegen zich met relatief andere snelheden t.o.v. je sensor. Een langzame sluitertijd zal in een bocht daardoor eerder resulteren in een verschil in scherpte tussen voor en achter dan dezelfde sluitertijd op het rechte stuk. gewoon plain en simple natuurkunde

Maar kies een sluitertijd dis past bij de auto en de bocht en zorg dat de focus op het juiste punt ligt. Lager dan 1/125 moet toch wel kunnen. Blijven oefenen en gewoon naar 1/15 streven :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

1/15 op 200 mm uit de hand?! Dat is toch niet te doen of ben ik een parkinsonpatient?
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

't hangt niet alleen van je vaste hand, maar ook van je type camera (ff of crop) en lens (wel of geen IS) af.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Powersprint
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2008 18:53
WoonplaatsCOLON Omgeving Weert
CONTACTCOLON

Jeroen, 1/15 lijkt me ook niet haalbaar, zeker niet in een bocht. 1/40 of 1/30 op een recht stuk lukt nog wel, maar dan is 't ook wel op. Het verhaal over het verschillend bewegen had ik zelf ook geschreven. Het gaat me gewoon meer om 't verschil tussen de 450D en de 60D foto. Kan dit ook aan het diafragma liggen?

Het ligt inderdaad ook aan de camera Marco, daar heb je zeker gelijk in. Maar volgens mij moet een 450D niet heel ver van een 60D afliggen op dit gebied. En toch lijken mijn 60D foto's meer last te hebben van het bovenstaand uitgelegde verhaal.

Alvast bedankt voor het meedenken!
www.senseofspeed.nl

Canon EOS 60D
Canon EOS 450D
Canon 18-55IS Kitlens
Canon 70-200 F4.0 L USM
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

1/15 in een bocht:

Afbeelding

Maar ik denk niet dat je het verschil moet zoeken tussen je 450D en je 60D maar meer in je eigen kunnen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

je vergelijkt 2 foto's met verschillend diafragma met elkaar. Diafragma is verantwoordelijk voor de scherptediepte. Daarbij is de beweging tov de camera bij foto 1 ook iets anders dan bij foto 2 zoals jeroen al opmerkte. Tussen een 450D en een 60D zul je mi geen verschillen moeten vinden in DOF bij exact dezelfde instellingen.
Gebruikers-avatar
Powersprint
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2008 18:53
WoonplaatsCOLON Omgeving Weert
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON1/15 in een bocht:

Afbeelding

Maar ik denk niet dat je het verschil moet zoeken tussen je 450D en je 60D maar meer in je eigen kunnen.
Inderdaad 1/15 in een bocht (de chicane op Circuit Zolder als ik me niet vergis). Echter zitten hier 2 grote verschillen:

1) Je hebt hier de auto van opzij te pakken waardoor jouw natuurkunde uitleg veel minder van toepassing is dan de foto's waar ik het over heb (schuin van voren). De auto heeft voor als achter zo ongeveer dezelfde snelheid en richting t.o.v. de lens waardoor je dit meer kunt vergelijken met een rechte stuk qua standpunt.
2) De snelheid van de Porsche ligt in deze chicane waarschijnlijk ook wat lager (ik schat zo'n 50 km/u, afgaande op eigen ervaring. Echter was dit met droog weer en hier is de baan nat) waardoor je gemakkelijker zulk soort foto's kunt maken. Alsnog blijft het een mooie plaat!

@ Dukie: ik snap je opmerking over de beweging niet helemaal? De beweging van de auto is gelijk. De foto's zijn op dezelfde plek op het circuit genomen. Of bedoel je de beweging welke ik met de camera heb gemaakt?
Maar wat je eigenlijk aangeeft is dat je diafragma ook invloed heeft op dit soort bewegingsfoto's qua onscherpte? Volgens mij heeft dit namelijk niet zo zeer met DOF te maken, maar meer met het verschil in richting / snelheid waarin het object naar de lens beweegt. Uiteraard kan ik het ook mis hebben.

Even als voorbeeld nog 2 foto's (1/80 en 1/60) waarbij de snelheid er bij beiden nog aardig in zit.

38095

1/80 F16 70mm focal length

38096

1/60 F11 81mm focal length
www.senseofspeed.nl

Canon EOS 60D
Canon EOS 450D
Canon 18-55IS Kitlens
Canon 70-200 F4.0 L USM
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Powersprint schreefCOLONJeroen, 1/15 lijkt me ook niet haalbaar, zeker niet in een bocht. 1/40 of 1/30 op een recht stuk lukt nog wel, maar dan is 't ook wel op. Het verhaal over het verschillend bewegen had ik zelf ook geschreven. Het gaat me gewoon meer om 't verschil tussen de 450D en de 60D foto. Kan dit ook aan het diafragma liggen?

Het ligt inderdaad ook aan de camera Marco, daar heb je zeker gelijk in. Maar volgens mij moet een 450D niet heel ver van een 60D afliggen op dit gebied. En toch lijken mijn 60D foto's meer last te hebben van het bovenstaand uitgelegde verhaal.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Uit de hand of op statief? En wat voor toestel en lens? Desalniettemin knappe prestatie en mooie foto!!
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar