Al een tijdje ben ik op zoek naar een precies antwoord op mijn vraag, maar nu dat ik overgestapt ben van een 450D naar een 60D (nog altijd dezelfde lens (70/200 F4 L USM)) zie ik zelf toch een aardig verschil tijdens het fotograferen van auto's in bochten tijdens bijvoorbeeld de autospeedway.
Onderstaand 2 foto's ter illustratie:
1)
37991
1/125 F7.1 135mm focal length, gemaakt met 450D2)
37992
1/200 F10 154 focal length, gemaakt met 60DZoals jullie zien 2 nagenoeg dezelfde foto's, ook lijkt het scherptegebied op beide foto's gelijk (voorkant auto scherp, achterkant onscherp). Raar, aangezien foto 1 met een redelijk lagere sluitertijd is genomen dan foto 2. Dit is slechts een voorbeeld en iets dat ik opmerk in de meeste van mij huidige foto's. Het lijkt alsof ik met de 60D een hogere sluitertijd moet kiezen om hetzelfde gebied van de foto scherp te krijgen.
Nu is mijn vraag 2-ledig:
1: Is dit mogelijk een instelling welke ik verkeerd heb staan? Bij beide foto's is het middelste focus punt gebruikt om scherp te stellen.
2: is er wellicht iets van een rule of thumb om zowel snelheid alsook volledige scherpte te creëren bij het schuin van voren pannen, want dat is eigenlijk wat je doet. Het is natuurlijk zo dat de auto niet alleen horizontaal (van links naar rechts) beweegt zoals hij wel doet als je puur vanaf de zijkant mee pant, maar ook naar je toe komt en draait, maar kan door het spelen met diafragma bijvoorbeeld je scherpte gebied groter worden?
Hieronder een voorbeeld van hoe ik het graag zou willen (uiteraard is dit een ietwat ander standpunt):
3)
37993
1/125 F13 focal length 200mm, gemaakt met 450DAlvast hartelijk dank voor het meedenken / oplossen van mijn vraagstuk.