wat adviseren jullie voor software?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Nicole30

Hoi Iedereen


Ik heb nog niet echt kaas gegeten van foto bewerkings software
maar heb gelezen dat zowel adobe photoshop lightroom een goed programma is, maar photoshop elements / cs6 ook weer n goed programma is.
welke adviseren jullie ? wat is gebruiksvriendelijk?
ik ben kwa niveau nog nl niet eens zover dat ik RAW kan overzetten in een bewerkbaar/jpg bestand. Moet je daarvoor camera Raw hebben oid?
het is nl bij mijn camera niet bij geleverd, daar zat alleen digital photo professional geloof ik bij en eos utility
vind het nogal vage programmas weet nog niet zo gek goed hoe ze werken

groetjes Nicole
Anoniem 4

Ik zou beginnen met Lightroom 5, net uitgebracht en verkrijgbaar voor € 130,00.
Daarin zitten, zeker in deze laatste versie, zoveel mogelijkheden voor bewerking dat je daar voorlopig wel even zoet mee bent.
Als je na verloop van tijd tegen grenzen aanloopt, kun je daarnaast Photoshop Elements of Photoshop C6 aanschaffen.
Ook na aanschaf daarvan blijven vrijwel alle fotografen ook gewoon Lightroom gebruiken, dus een miskoop is het nooit.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Alle bewerkingssoftwarepakketten zijn in het begin vaag :lol:

De Canonsoftware is uitstekend, gratis en heeft correctiemodules voor Canon-objectieven.
Opleuken is er niet bij (gelooide huid krijg je niet als nieuw), maar de resultaten van de basisbewerkingen zijn onovertroffen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nicole30 schreefCOLONhet is nl bij mijn camera niet bij geleverd, daar zat alleen digital photo professional geloof ik bij en eos utility
vind het nogal vage programmas weet nog niet zo gek goed hoe ze werken
Met digital photo professional kun je raw converteren, het is dus wel met je camera meegeleverd.
Daarnaast had ik je 6 juni al verteld dat er ook een disk met handleidingen is meegeleverd, heb je die nog niet teruggevonden?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

En anders kan je de handleiding hier downloaden:

http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... oad&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Of je neemt 'the gimp', is volgens mij ook nog steeds gratis.

Photoshop elements is ook erg leuk en goed om mee te werken en kost je niet de hoofdprijs. Je kunt de adobe pruducten ook downloaden en tijdelijk gratis gebruiken om te testen
Nicole30

heb juist n hekel aan die kloterige probeer versies die hebben lang niet alle mogelijkheden als dat je de volle versie hebt
the martin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 13:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Niet bij Adobe, dat zijn gewoon de volledige bruikbare versies..
Canon 40D, Canon EF-S 18-55 IS, Sigma 24-70 f2.8 EX DG Macro, Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 EX OS
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik begrijp dat je nu nog niets doet met nabewerking en dan zou ik inderdaad gewoon beginnen met de gratis software van Canon. Hier kan je leren hoe je van een RAW naar JPG gaat en wat instellingen doen. Dezelfde instellingen kom je ook in de ander software tegen dus die kennis altijd weer te gebruiken.

Ligtroom en Photoshop ellements zijn dan inderdaad mooie betaalde pakketten.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Nicole30

hoe doe je dat dan? in digital photo professional? eos utilities? Camera Raw? k vind t nl btje vaag. k heb t al eens geprobeerd raw overzetten in een ander bestand , en k weet niet meer wat voor bestand ik kreeg maar was geen jpeg en k snapte daar al helemaal niks van
Nicole30

ik lees nl dat lightroom alleen een orden programma is, en niet eens een bewerkingsprogramma omdat je er niet mee kan retoucheren... zegt scott kelby tenminste
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nicole30 schreefCOLONik lees nl dat lightroom alleen een orden programma is, en niet eens een bewerkingsprogramma omdat je er niet mee kan retoucheren... zegt scott kelby tenminste
Dat kan 'ie dan wel zeggen, maar dat slaat dan op een paar niveaus verder.

Zou het misschien, eventueel, mogelijkerwijs, kunnen dat je teveel in eens wilt? :?:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Nicole30

k wil niet teveel ineens k probeer t gewoon te snappen wat je nodig hebt voor zoiets
Nicole30

de link verteld me dat raw dus kan overgezet worden in tiff (wat niet echt wordt aangeraden in mn boek) en cr2 files. maar waar kan je dan weer cr2 files mee openen en of bewerken zodat t uiteindelijk een leesbaar door alles bestand wordt
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Nicole30 schreefCOLONk wil niet teveel ineens k probeer t gewoon te snappen wat je nodig hebt voor zoiets
Topics schieten als paddestoelen de grond uit. Probeer je eerst eens te focussen op één onderwerp. Bijvoorbeeld de basis van fotografie. Dan zul je merken dat de rest ook makkelijker gaat worden om te begrijpen.

RAW kun je zien als je film rolletje dat nog ontwikkeld moet worden. Dit kan met de software die je bij je camera hebt gekregen of Lightroom of ander programme die RAW bewerking mogelijk maakt. De meeste zetten dan het ontwikkelde bestand om in JPEG.

/me off van dit soort topics !
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nicole30 schreefCOLONde link verteld me dat raw dus kan overgezet worden in tiff (wat niet echt wordt aangeraden in mn boek) en cr2 files. maar waar kan je dan weer cr2 files mee openen en of bewerken zodat t uiteindelijk een leesbaar door alles bestand wordt
Met "convert to" heb je de mogelijkheid om een JPG te maken; die bestandsvorm is universeel leesbaar.

DPP heeft voor CR2 de mogelijkheid om (Canon)lenscorrecties in een CR2 op te nemen; daar hoef je natuurlijk geen gebruik van te maken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Als je nou naar een beginnerscursus fotografie gaat, krijg je al die dingen uitgelegd.
In de juiste volgorde en tempo.

Gr Anita
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Nicole30 schreefCOLONmaar heb gelezen dat zowel adobe photoshop lightroom een goed programma is, maar photoshop elements ook weer n goed programma is. welke adviseren jullie ? wat is gebruiksvriendelijk?
Kijk hier eens: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 3&t=108998" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nicole30 schreefCOLONhoe doe je dat dan? in digital photo professional? eos utilities? Camera Raw? k vind t nl btje vaag. k heb t al eens geprobeerd raw overzetten in een ander bestand , en k weet niet meer wat voor bestand ik kreeg maar was geen jpeg en k snapte daar al helemaal niks van
Nicole30 schreefCOLONhet is nl bij mijn camera niet bij geleverd, daar zat alleen digital photo professional geloof ik bij en eos utility
vind het nogal vage programmas weet nog niet zo gek goed hoe ze werken
eos4all schreefCOLONMet digital photo professional kun je raw converteren, het is dus wel met je camera meegeleverd.
Daarnaast had ik je 6 juni al verteld dat er ook een disk met handleidingen is meegeleverd, heb je die nog niet teruggevonden?
Misschien moet je de juiste dingen eens gaan lezen? (laatste poging van mijn kant :( )
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar