Burgers zoo (foto's volgen)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Het meeste is al gezegd.

Niet verkeerd voor een dagje dierentuin. Dieren zijn onvoorspelbaar en niet regiseerbaar. Je kan van een dier niet verwachten dat ie precies gaat staan zoals jij wilt. Daarnaast zitten de meeste dieren tussen schaduwen waardoor je belichting lastig is te bepalen. Dus je bent constant aan het aanpassen met sluitertijd, iso en diafragma.
De keuze van AV en TV is niet verkeerd. Zodoende heb je één variabele in de hand, terwijl de overige twee automatisch gaan.

Maar om verdere frustratie te voorkomen is, zoals je zelf zegt, een cursus misschien niet verkeerd. Maar bij dierenfoto's blijft het veel fotograferen en bijna net zoveel weggooien. Je hebt zelf de instellingen van de camera in de hand, maar de dieren blijven onvoorspelbaar.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Nicole30

deze fotos die ik geplaatst heb waren ook zeker niet de slechte , want die zitten er genoeg tussen
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik denk dat de meeste foto's kwa techniek er niet naast zitten, meeste zijn keurig scherp.
Het enige wat je nu moet ontdekken is hoe je deze kwaliteit in elke foto krijgt en hoe je de foto's echt typisch van jezelf maakt.

zoals al eerder geopperd ga lekker uitproberen op huisdieren of ga voor een abbo op een dierentuin. Maar het aller belangrijkste...verwacht niet meteen een wedstrijdwinnende foto!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Nicole30 schreefCOLONdeze fotos die ik geplaatst heb waren ook zeker niet de slechte , want die zitten er genoeg tussen
Voor een beginner is het nog wennen om 90% van je foto zonder te verblikken of te verblozen af te keuren.

Hans.
Anoniem 3

Als ik na een dagje fotograferen thuiskom is bij ons de gevleugelde uitdrukking:
"Zo, en nu nog even foto's weggooien".
Dat is precies een van de voordelen van digitaal fotograferen ten opzichte het analoge rolletje.
Of is het een nadeel?
Bij het rolletje MOEST je je wel verdiepen in de techniek achter de foto, anders kostte het je een kapitaal aan mislukte films of dia's.
Nu kun je zonder enige kennis van de techniek achter de foto's te buiten gaan aan klikken en klikken en klikken, want het kost toch niks.
Met als gevolg dat er, ook bij mij hoor, een heel klein percentage toonbaar materiaal overblijft.
Tja: "Elk voordeel hep zijn nadeel".
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Is niet bijzonder hoor, ik denk dat iedereen hier wel foto's weg gooit. Bij mij is ook 70% rommel. Ik denk zelfs dat de betere fotografen nog wel 20-35% weg gooien. Het is dus niet de kwestie van dat je zo min mogelijk weg gooit, maar meer dat je dusdanig veel ervaring opbouwt (veel schieten dus) om langzaam steeds minder te hoeven weg gooien (snap ie um nog?)
Nicole30

het weggooien van foto's maakt me in principe weinig uit. ik weet best dat het erbij hoort absoluut. ik heb ook de beste en of scherpste fotos eruit gepikt en hier geplaatst. zal vanavond eens een voorbeeld foto hier doen die niet scherp was. daar gaat het me juist om om meerdere fotos scherp te krijgen. abo is een goed idee wel hoor :) huisdieren vind ik nl btje te makkelijk , die blijven bij mij de hele dag bijna op dezelfde plek zitten. maargoed thanks for the info all :)
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Je zegt dat de huisdieren te makkelijk zijn..die zijn juist perfect oefen matriaal...mijn dochter van nu 12 fotografeert ook nu 1,5 jaar denk ik..die kocht haar DSLR en wist helemaal niets van instellingen e.d.
Ik heb haar toestel op Manueel gezet en haar de tuin in gestuurd, gezegt hou je belichtingsmeter in de gaten (uitgelegd) en ga maar schieten, draaien aan wieltjes, kijken en leren..zie wat er gebeurd met je foto's. Ze heeft dat een week gedaan en ze maakt de mooiste foto's. Zoek maar is op haar naam.. Yentl ;)

Als je op haar naam zoekt zie je de nodige topics met haar foto's. bij deze zie je dierentuinfoto's..overigens ook gemaakt met de 55-250 icm 1000D.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 7#p1129787

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=102126

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 76&t=96928
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik denk juist dat huisdieren of zaken in en om het huis perfecte oefenobjecten zijn.

Probeer de rust te vinden lekker te gaan fotograferen en ervaring op te doen. Ik zie dat je afgelopen weken heel veel info hebt gevraagd hier op het forum en dat is goed maar je zal ook echt zelf aan de slag moeten om ervaring op te doen. Ervaring kan niemand je aanreiken.

Digitaal is wat betreft heerlijk. Je kan alles proberen, hele kaarten volschieten met verschillende installingen. Als je verder wil komen is dat echt DE manier. Natuurlijk kan een curcus of een dag meelopen met een medeforumlid hier helpen. Vind vooral de rust om zaken uit te proberen en denk na over je instellingen en compositie dan zal je zien dat je met sprongen vooruit kan gaan.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Nicole30

@Judith , je hebt gelijk die fotos van Yentl zijn erg mooi! en dat heeft ze echt gedaan zoals de manier hoe jij zei? goed zeg! kan misschien zijn omdat ze jong is dat ze dat sneller oppakt / ziet. maar mooi gedaan. k zal ook eens zo proberen bezig te gaan.
@rijk ik snap dat niemand me ervaring aan kan rijken. ik vraag me alleen nog steeds af wat ik toen ik burgers verkeerd deed dat alle 2 mijn focus standen het af lieten weten. ik snap niet wat ik verkeerd deed daar probeerde ik dus ook achter te komen.
the martin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 13:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Wat jij voor onscherp aanziet is waarschijnlijk bewegingsonscherpte..

Kijk eens naar de sluitertijd die je gebruikt hebt icm de focalelengte

Stel je zit op 250 mm, dan moet je (als vuistregel) minimaal een sluitertijd hebben van 1/(250*1,6) = 1/400ste seconden (1,6 is de cropfactor van je toestel)
(Hoewel die met IS aan wel iets langer mag als je techniek (lees: stilhouden) goed is)
Dit voorkomt dat JOUW beweging zichtbaar wordt in de foto (als onscherpte)
Canon 40D, Canon EF-S 18-55 IS, Sigma 24-70 f2.8 EX DG Macro, Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 EX OS
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Yentl fotografeert vanaf dag 1 al manueel..oefenen, oefenen en nog eens oefenen..zorgen dat je sluitertijd niet te laag komt en je belichtingsmeter in de gaten houden..duik de tuin in en proberen..kijk wat je instellingen doen met je foto en leer ervan :)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Nicole30

@ the martin, ik heb alleen maar in AV stand bijna gefotografeerd, dan zoekt de camera zelf toch de sluitertijd? en dan toch nog bewegingsonscherp, hoe te voorkomen? naar mijn mening was het focussen gewoon echt niet goed
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je camera interesseert het niet of jij uit de hand schiet of niet. De camera zal proberen de belichting optimaal te krijgen en daardoor zal de sluitertijd steeds langer worden (afhankelijk van dat licht en je diafragma). Het gevolg is dat je bewogen foto's krijgt (omdat je de camera niet stil genoeg kan houden). Je kan dan beter (denk ik) op Tv schieten. Nog beter is op de M stand, en zoals Judith zegt je belichtingsmeter gebruiken. Je begin referentie is dan die sluitertijd.

Voorbeeld:
Je stelt je sluitertijd in op 1/400 (max focal length - zie berekening van the martin).
Je drukt dan de knop half in en je krijgt een stand op je belichtingsmeter (goede kans dat deze te donker aangeeft). Daar staan ook nummers bij (-2, -1, 0, 1, 2)
Draai dan net zo lang aan je diafragma tot je belichting goed is.
Als je belichting niet goed is (bijvoorbeeld -1) dan heb je 1 stop licht nodig. Dan kan je nog evt overwegen iets lagere sluitersnelheid toe te passen, bijv. 1/320 - je loopt dan wel meer het risico op die bewogen foto.
En als laatste optie kan je die eventueel uit je ISO halen (van 200 naar 400 is 1 stop).

Heb ik dat zo goed uitgelegd mede-forum-ers?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Goed voorbeeld Martijn en dat is wat we bedoelen met het proberen van instellingen en dat kan net zo goed achter in de tuin als ergens anders. Zoek op internet eens op belichtingsdriehoek en je krijgt veel info over de samenhang van diafragma, sluitertijd en iso.

Groet,

Richard
Laatst gewijzigd door 1 op Rijk, in totaal 18 keer gewijzigd.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ja, precies. Die is trouwens prima uitgelegd op deze site:

http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... sdriehoek/" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Je kunt prima op Av fotograferen, alleen moet je wel zelf de sluitertijd in de gaten houden: wordt die te langzaam, dan moet je de iso omhoog gooien. Met het diafragma bepaal je de scherpte-diepte: klein getal (bijv f/2.8 ) geeft mooie onscherpe achtergronden maar is uitkijken dat er niet teveel onscherp wordt, een groot getal (bijv. f/11) geeft veel scherpte-diepte, maar doordat er maar een klein gaatje overblijft heb je wel veel licht nodig waardoor je sluitertijd langer gaat worden.
Laatst gewijzigd door 1 op eos4all, in totaal 18 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Op mijn EOS1100d krijg ik informatie over de instelling waar het op staat. Bijvoorbeeld wanneer ik de knop naar AV draai, zie ik een tekst in de trant van:"diafragma voorkeuze stand. groot getal, klein diafragma. klein getal, groot diafragma." Handig geheugensteuntje voor wanneer je het niet meer weet. Ik neem aan dat het bij de andere EOS camera's ook kan ingesteld worden.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Niet ieder type toestel heeft die hulpteksten :)
Anoniem 3

Belichtingsmeter, belichtingsmeter?
Nooit van gehoord..... Waar zit dat ding?
Kan ik dat op een cursus leren? :mrgreen: :mrgreen: :x :lol: :lol:

Al mijn respect gaat naar jullie uit voor je onuitputtelijke geduld.
Chapeau.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar