Wat is er toch aan de hand met Canon?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Pieterr schreefCOLONUiteraard niet alles zeggend, maar een aantal (in prijs vergelijkbare) opties uit eerder genoemde tabel met elkaar vergeleken door 'snapsort':

http://snapsort.com/compare/Canon-1D-X-vs-Nikon-D4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5 ... Nikon-D800" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-6D-vs-Nikon-D600" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_7D-vs-Nikon-D7100" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_6 ... ikon-D5200" onclick="window.open(this.href);return false;

De verschillen zijn niet groot.

Voor wat het waard is:
Ook al zijn de verschillen niet groot, conclusie is wel dat Nikon in alle 5 de gevallen als "betere koop" wordt aangemerkt en daarbij dan ook in 3 gevallen goedkoper is dan Canon. :D :D
Is dit een eerlijk vergelijk? Ik weet het niet, want dan zou je ook nog Sony moeten meenemen, en misschien ook wel de FF en APS-C compacts van de andere fabrikanten.

Maar Pieter het is geen wedstrijdje Canon vs Nikon. Je kunt dat ook teruglezen in mijn vorige commentaren. Omdat deze twee marktleider zijn ben je natuurlijk geneigd om ze met elkaar te vergelijken maar dan doe je de andere camerafabrikanten die momenteel ook geweldige producten uitbrengen wel tekort. Ik heb zojuist nog een geweldige recensie gelezen van de Sony RX1 en wat te denken van dit artikel http://www.techradar.com/news/photograp ... rs-1069742" onclick="window.open(this.href);return false;
En deze ontwikkelingen brengen mij dan, terecht of onterecht daar mag iedereen zijn mening over hebben, wel eens aan het twijfelen of Canon bijvoorbeeld wel niet heel halsstarrig blijft inzetten op de spiegelreflex en dat gezien de kwaliteitsslag die andere merken maken, zeker ook op het gebied van objectieven, de prijs kwaliteitsverhouding niet altijd meer de juiste is.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jans1960 schreefCOLONIs dit een eerlijk vergelijk? Ik weet het niet, want dan zou je ook nog Sony moeten meenemen, en misschien ook wel de FF en APS-C compacts van de andere fabrikanten.
Zo kunnen we inderdaad nog wel even wel bezig blijven. :D

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5 ... ny-SLT-A99" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_7D-vs-Sony-A77" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De vraag is: welke waarde moet je aan recensies hechten?
De meeste recensenten hebben nauwelijks kaas gegeten van de passende techniek en vrijwel geen enkele camera wordt afgebrand, ook als het gewoon brandhout is.
(De beste check: negeren als men het over lenzen i.p.v. objectieven heeft)

Erg zinvolle eigenschappen (zoals AF-snelheid, AF-nauwkeurigheid, AF-speling, focus-verschuiving) komen vrijwel nooit aan de orde.
Soms is dat logisch omdat het door veel gebruikers en recensenten niet wordt opgemerkt.

Maar als je de voordelen van een DSLR boven die van compacts niet herkent (appels,peren) dan blijft het niet meer dan rondpraten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

boels069 schreefCOLON(De beste check: negeren als men het over lenzen i.p.v. objectieven heeft)
Maar alleen bij Nederlandse reviews dan, in het Engels zijn het weer wel lenses. Objectives is iets anders :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

jans1960 schreefCOLON En deze ontwikkelingen brengen mij dan, ... , wel eens aan het twijfelen of Canon bijvoorbeeld wel niet heel halsstarrig blijft inzetten op de spiegelreflex en dat gezien de kwaliteitsslag die andere merken maken, zeker ook op het gebied van objectieven, de prijs kwaliteitsverhouding niet altijd meer de juiste is.
Dat zou heel goed kunnen, maar dat is iets wat we soms pas achteraf kunnen vaststellen.
Je weet niet wat die bedrijven in de pijplijn hebben zitten, welke strategie ze hanteren en waarom..
Volledig geïnformeerd is niemand ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

boels069 schreefCOLONDe vraag is: welke waarde moet je aan recensies hechten?
De meeste recensenten hebben nauwelijks kaas gegeten van de passende techniek en vrijwel geen enkele camera wordt afgebrand, ook als het gewoon brandhout is.
(De beste check: negeren als men het over lenzen i.p.v. objectieven heeft)

Erg zinvolle eigenschappen (zoals AF-snelheid, AF-nauwkeurigheid, AF-speling, focus-verschuiving) komen vrijwel nooit aan de orde.
Soms is dat logisch omdat het door veel gebruikers en recensenten niet wordt opgemerkt.

Maar als je de voordelen van een DSLR boven die van compacts niet herkent (appels,peren) dan blijft het niet meer dan rondpraten.
@Boels

Waarom begin jij geen website? jij schijnt wel de kennis in huis te hebben. Ik zou je in ieder geval met veel interesse volgen.

Wat mij opvalt is dat jij in ieder geval geen fan bent van compacts, maar ik heb foto's gezien van de Sony compact full frame waarbij ik in ieder geval geen enkel verschil met een dslr zie, ook niet in scherptediepte. En dan mag jij het appels met peren vergelijken vinden, maar ik vind het wel degelijk indrukwekkend.

Jouw opmerking over lenzen en objectieven is treffend, omdat ik in mijn vak hetzelfde tegenkom t.a.v. wielen en velgen. Een velg is een hoepel zonder bevestigingsmogelijkheid, een wiel heeft een ingelaste middenschijf waardoor we het aan een voertuig kunnen bevestigen.
Toch heeft iedereen het over lichtmetalen velgen, en weet ook iedereen wat er uiteindelijk wordt bedoeld. Ik zou aan de benaming dus niet te veel waarde hechten, alleen puristen letten daar nog op.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

jans1960 schreefCOLON@Boels
Waarom begin jij geen website? jij schijnt wel de kennis in huis te hebben. Ik zou je in ieder geval met veel interesse volgen.

CodeCOLON Alles selecteren

boels069
Geregistreerd: 04 dec 2005, 10:52
Berichten: 18603
Volgens mij heeft Jan al meer dan 6 jaar zijn "eigen" website :D
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

:D :D dat is inderdaad een waarheid als een koe :D :D
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONErg zinvolle eigenschappen (zoals AF-snelheid, AF-nauwkeurigheid, AF-speling, focus-verschuiving) komen vrijwel nooit aan de orde.
Soms is dat logisch omdat het door veel gebruikers en recensenten niet wordt opgemerkt.
jans1960 schreefCOLON Wat mij opvalt is dat jij in ieder geval geen fan bent van compacts, maar ik heb foto's gezien van de Sony compact full frame waarbij ik in ieder geval geen enkel verschil met een dslr zie, ook niet in scherptediepte. En dan mag jij het appels met peren vergelijken vinden, maar ik vind het wel degelijk indrukwekkend.
Je onderschrijft precies zijn punt.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Bij scherm artifacten gaat het ook alleen maar over ruisverhoudingen e.d. , banding kan ook heel vervelend zijn. Dat zie je ook niet terug in reviews.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Wat is banding?
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Afotos schreefCOLON
boels069 schreefCOLONErg zinvolle eigenschappen (zoals AF-snelheid, AF-nauwkeurigheid, AF-speling, focus-verschuiving) komen vrijwel nooit aan de orde.
Soms is dat logisch omdat het door veel gebruikers en recensenten niet wordt opgemerkt.
jans1960 schreefCOLON Wat mij opvalt is dat jij in ieder geval geen fan bent van compacts, maar ik heb foto's gezien van de Sony compact full frame waarbij ik in ieder geval geen enkel verschil met een dslr zie, ook niet in scherptediepte. En dan mag jij het appels met peren vergelijken vinden, maar ik vind het wel degelijk indrukwekkend.
Je onderschrijft precies zijn punt.

ik kwam hier even terug op een eerder punt waarin Boels aangeeft dat compacts qua scherptediepte niet vergelijkbaar zijn. Gaat dus niet over AF :D
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jans1960 schreefCOLONWaarom begin jij geen website?
Er zijn voldoende serieuse websites *) over de technische achtergronden van de fotografie.
Het heeft dus geen toegevoegde waarde en er zijn ook nog leuke dingen. :wink:

*) Zoals:
dxomark
dofmaster
cambridgeincolor
toothwalker.org
...
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

mee eens :D toch jammer want je weet het begrijpelijk neer te zetten en dat mis ik nog wel eens op andere websites :P
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Verticale of horizontale banden die door het beeld heen lopen, vaak in de meer donkere gedeeltes van de foto.

Banding voorbeelden
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Dank je wel, ga ik me eens in verdiepen, eigenlijk nooit eerder op gelet :D
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boels069 schreefCOLON Er zijn voldoende serieuse websites *) over de technische achtergronden van de fotografie.

*) Zoals:
dxomark
dofmaster
cambridgeincolor
toothwalker.org
...
...
http://www.luminous-landscape.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.the-digital-picture.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dougkerr.net/pumpkin/" onclick="window.open(this.href);return false;
...
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

boels069 schreefCOLONDe vraag is: welke waarde moet je aan recensies hechten?
De meeste recensenten hebben nauwelijks kaas gegeten van de passende techniek en vrijwel geen enkele camera wordt afgebrand, ook als het gewoon brandhout is.
(De beste check: negeren als men het over lenzen i.p.v. objectieven heeft)

Erg zinvolle eigenschappen (zoals AF-snelheid, AF-nauwkeurigheid, AF-speling, focus-verschuiving) komen vrijwel nooit aan de orde.
Soms is dat logisch omdat het door veel gebruikers en recensenten niet wordt opgemerkt.

Maar als je de voordelen van een DSLR boven die van compacts niet herkent (appels,peren) dan blijft het niet meer dan rondpraten.
Helemaal mee eens. Als account-manager bij een grote Grafische handels onderneming heb ik veel heel belangrijke veranderingen in die markt meegemaakt. Veel in de Fotografie met name de overgang van Reproductie Camera's naar scanners, en de overgang van het lood naar offset met de komst van dedicated fotozet-machines naar Apple Macintosh als front end met Linotronic zetmachines, die en andere, die we plotters gingen noemen. De nieuwste revolutie is de langzame maar zekere overgang van drukken naar printen. Die overgang is te vergelijken met onze fotografie van film naar digitaal.
Op de beurzen waar we stonden zag je veel kretologie en waren er alleen maar winnaars en wereld markt leiders! :) Lijders was misschien beter van toepassing. Prachtige posters werden er gedrukt , de een nog mooier dan de andere! Maar hoe ze tot stand gekomen waren? Kan me nog wel herinneren hoeveel zweet druppels het de jongens van onze techniek kostte e.e.a. voor mekaar te krijgen.
Testen zoals we nu hebben op internet (wat is dat?) over van alles en nog wat waren er niet! Wel werd er in de vakbladen door enkele bekende Guru's artikelen geschreven vaak voor gekauwd en geredigeerd door de betreffende fabrikant of leverancier.
Dus lekker onafhankelijke berichtgeving maar niet heus.

Wanneer ik ZOOM lees, dan is dat vaak lachen! Testen tussen apparatuur van Canon en Nikon vallen bijna altijd uit in het voordeel van Nikon. Canon 8.5 Nikon 8.7. Test bij Flitsers top model van Nikon versus Speedlite 430 van Canon! En de winnaar was? 3 maal raden. Vaak en dat geldt ook voor de bovengenoemde testen zijn andere zaken belangrijker dan de verkregen rating in de test! En vraag me soms af nou en wat is nu het werkelijke voordeel van een bepaald aspect? Zag nu in ZOOM een test van een Sony Compact Full frame camera met een niet verwisselbare lens!
Jans1960 je zou hem voor de aardigheid als vergelijking met een DSLR eens moeten lezen.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@Roel,

Ik lees Zoom niet, om dezelfde redenen die jij hier aangeeft. Het enigste Nederlandse tijdschrift dat ik lees is Focus en ook daar neem ik, sinds ze een nieuwe hoofdredacteur hebben, niet alles serieus van.
Het probleem van de Nederlandse tijdschriften is dat men (te) afhankelijk van adverteerders is, het aantal abonnees en lezers is te klein in ons land. Advertentie inkomsten zijn dus vaak hard nodig en dan (nu moet ik voorzichtig zijn) kan dat wel eens ten koste gaan van de objectiviteit.
Het speelt overigens niet alleen bij fotobladen maar bij veel meer onderwerpen. Zo heb ik onlangs zelf mijn abonnement op het maandblad Fiets opgezegd omdat ik de uitslagen van te voren vaak al kon raden.
Wat mij opvalt is dat een Duits fotoblad als Colorfoto vaak geen blad voor zijn mond neemt en het gewoon opschrijft als ze het goed/slecht of zelfs waardeloos vinden. Ook publiceren zij de manier waarop zij testen.
Ik vind het persoonlijk te ver gaan om alle recensies over 1 kam te scheren.

citaat: Zag nu in ZOOM een test van een Sony Compact Full frame camera met een niet verwisselbare lens!
Jans1960 je zou hem voor de aardigheid als vergelijking met een DSLR eens moeten lezen.

Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt. Sony brengt een camera op de markt en Zoom schrijft daarover, dat mag toch?
En waarom moet ik hem als vergelijking met een DSLR lezen?
Ik heb er in Digifoto Pro UK voorbeeldfoto's van gezien en ik heb eerder al geschreven dat ik er geen verschil in zag t.o.v. de slr. Zou denk ik ook vreemd zijn geweest met dezelfde sensor als in zijn grote broer.
Dit is een ander segment, en ik vind het technisch gezien best een interessante ontwikkeling. Ik zou hem niet kopen omdat hij geen verwisselbare lens heeft.
Maar dat bepaalt iedereen verder zelf.
Verder schijnt er dus wel degelijk een markt voor dit soort camera,s te zijn, want anders brengen ze hem niet op markt toch?
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Japanners hebben een andere marketing dan de westerse landen. Nieuwe producten worden pas op de markt gebracht wanneer men er vrij zeker van is, dat een product goed gekocht gaat worden. Westerse marketing is van boven af en die van de Aziatische landen veel meer van onder naar boven. Aziaten durven ook wel een nog niet geheel uitgekristalliseerd product op de markt te brengen als een soort voorganger dus. Voor de Aziaten gaat de consumenten markt voor de professionele markt heel simpel omdat die veel groter is en enorm groeiend met de nieuwe economieën. Massa productie is het toverwoord. EEn van de belangrijkste wetten van Marketing is de instap drempel voor een product. Die mag niet te laag maar ook niet te hoog zijn.
Goed voorbeeld is Du Pont de Nemours. Zij hadden 95% van de Grafische film dragers markt in Handen. Grootste klant Fuji!
Die gingen toen ze de overtuiging hadden, dat Du Pont te hoog te paard zat zelf de drager produceren. Bron de CFO van Du Pont de Nemours vertelde dit vooraf aan een wat wij dachten een cold case was maar in werkelijkheid een hot one was. Erg leuk zo'n denk tank van 12 mensen uit diverse landen, een week bij elkaar en de meeste waren geen echte Marketing mensen! Weet nog heel goed het ging om enorme hoeveelheden freon voor een Spaans bedrijf uitslag hebben we nooit gekregen. Die test in ZOOM? Gewoon, zij blijven ondanks de uitstekende foto kwaliteit het verder een weinig veelzijdig apparaat vinden! Ik ben overigens lid van de Fietsers bond, al sinds de tijd van de processen over de naam, die door de ANWB tegen ze werd aangespannen :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar