Vraag: portretfoto sessie

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
miccie72
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2012 17:35
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Binnenkort heb ik - als het meezit - een eerste opdracht voor portretfotografie
van een vrouw met kind.

Dit is een gebied waar ik graag mezelf in wil verdiepen, maar geen ervaring mee heb.
Natuurlijk zoek ik online naar voorbeelden, mogelijkheden, raad en dergelijke.

Iemand nog advies of tips?
Met dit ben ik gewoon een hobbie'ist, maar wil op dit gebied graag meer ervaring opdoen.

Waar ik ook meteen aan zit te denken: een soort van contractje over gebruik van foto's
lijkt me goed. Wie de foto's al dan niet mag gebruiken en in welke zin dan. En de betaling.
Op Oypo heb ik al jaren een acount voor de verkoop van andere soortige foto's (nieuwjaarsduik,
Nijmeegse vierdaagse, Schiphol en dergelijke).
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg. Canon 80D, Canon 60D, 15-85mm IS USM, 70-200mm f2.8 L USM, Sigma 10-20mm EX DC, Sigma 30mm f1.4 Art, Canon 50mm f1.8, Canon 85mm f1.8, Canon 24mm f2.8 STM, Canon 18-55mm f3.5-5.6, Extender 2x II, Samsung DV150F.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik zou eerst eens ervaring op gaan doen in deze tak van fotografie alvorens me druk te maken over contracten en gebruik van de foto's.

Hoop dat het bevalt, maar kon zomaar ook eens tegen vallen.
Want live omgang met mensen en zeker het regiseren daarvan is heel wat anders dan iets wat er gebeurd "alleen maar" registeren. Nog los van de technische kant.

Ga je er echt in verder is het idd wel verstandig afspraken (op papier) te maken over (wederzijds) gebruik door partijen. En je dan zeker ook eens verder verdiepen in portretrecht etc.
En bij wie de rechten liggen als je een betaalde opdracht maakt enzovoorts.
Niets aan de hand zo lang het goed gaat, maar wel reuzefijn om in voorkomende gevallen te weten boe het zit.

Voor voorbeelden wat portretten betreft kun je hier op het forum ook eens de topic mensen doorkijken, genoeg te vinden.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar