Canon 85mm 1.8 of samyang 85mm 1.4

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Goedenavond,

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik op zoek naar een lichtsterke lens in de 85mm range.
Nou zit ik een beetje met het dilemma, ga ik voor een canon 85mm f1.8 (2e hands) of ga ik voor een nieuwe samyang 85mm f1.4.

Ik heb zelf al zitten denken wat de voor en nadelen zullen zijn. Dus die zal ik hieronder dan maar even uiteen zetten:

Canon
Voordelen: Autofocus, schijnt scherp te zijn,
tegen: 1 stop minder licht, bokeh minder dan de samyang (?)

Samyang
voordelen: 1 stop verder open, mooie bokeh
tegen: geen AF (wel af bevestiging?)

Nou vind ik de AF geen reden om er niet voor te kiezen, ik focus met evenementen vaak manueel en portret al helemaal.

Waar ga ik hem voornamelijk voor gebruiken: Portret fotografie (op 5dmk2), evenementen binnen (naast de 28-70f2.8L) en verder mogelijk met oefenen met filmen.

Wat zouden jullie doen, of zie ik nog alternatieven in ongeveer de zelfde prijsrange over het hoofd?

Alvast bedankt!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Ik heb de SamYang en gebruik hem voor astrofotografie. Hij is bijzonder scherp.

Grootste/enige nadeel is dat hij volledig manueel is.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Heeft deze wel af bevestiging of ook dat niet?
Groeten,

Jichem
wernerfotografie

Ik ken de Samyang niet maar heb zelf de 85 1.8 canon in mijn bezit in combinatie met de 5d2 en ik vind em heerlijk!!! Voor mij in ieder geval een blijvertje!
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb zelf ook de Canon 85 1.8 gehad. Een wereldlens. Haarscherp en een zeersnelle AF. Zeker voor dit bedrag een absolute aanraden. De lens zie je vaak ook goedkoop op MP
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
wernerfotografie

Waarom weg gedaan Aestiva als ik vragen mag? (staat nog wel in je gear lijstJE ;))
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Bedankt voor de reacties tot zover! De canon ligt op dit moment voor. Toch hoop ik op meer ervaringen...en het antwoord of de samyang wel focusbevestiging heeft
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

jichem schreefCOLONBedankt voor de reacties tot zover! De canon ligt op dit moment voor. Toch hoop ik op meer ervaringen...en het antwoord of de samyang wel focusbevestiging heeft
Het lijkt er niet op : http://www.photozone.de/canon_eos_ff/48 ... g_85_14_5d" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

hmmm dan wordt de canon aantrekkelijker...in combinatie met de 50mm 1.8
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je kunt op de samyang wel een chipje kopen, wat eenvoudig aan te brengen is, dit geeft je een af bevestiging.
Maar ik zou altijd voor de canon versie kiezen, lensje is gewoon een heerlijk lensje, snel, licht en ook nog eens redelijk scherp volopen.
Vergis je niet in slecht verlichte ruimtes is het erg lastig om manueel te focussen, vooral als je op diafragma 1.4 gaat werken, je scherptediepte wordt nogal dun.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Hmm, ik denk dat de samyang afvalt en er dan geen tegenspeler voor de canon overblijft..
Groeten,

Jichem
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar