nachtfotografie proberen update

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
snarie

Ha ik heb me er ook eens aan gewaagd om aan nachtfotografie te beginnen, nu dat het wat warmer is het aangenamer om een beetje te oefenen
ik merk dat ik vooral moeite heb met het scherpstellen, aangezien dat het op de autofocus niet lukt, moet het mijn inziens met de hand, alleen kan ik op het kleine scherm niet zien of mijn onderwerp scherp is (zie foto)
hoe doen jullie dit?

39414

Laatst gewijzigd door 1 op snarie, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Je kan in liveview modus inzoomen op je scherm.
Zo kan je via je (kleine) schermpje de scherpte controleren.
Laatst gewijzigd door 1 op Superkiwi, in totaal 14 keer gewijzigd.
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Of als je moet focussen op oneindig kun je ook met AF scherpstellen op een lichtbron ver weg (maan, straatlamp, etc, etc...). Vervolgen AF uitzetten en dan de foto maken. En anders werkt de manier die superkiwi beschrijft ook goed (liveview is je vriend bij nachtfotografie).
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
snarie

oke dat zal ik vanavond eens gaan proberen lichtbronnen zijn er wel op die plek
snarie

zo ben net terug van het opnieuw fotograferen van de locatie (zie vorige foto)

nu wel ff scherpstellen gedaan op liveview ingezoomd (al is dat ook niet erg makkelijk) in het donker zie je namelijk weinig :-)
maar de foto is nu een stuk scherper heb ik het idee

39450

Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Hij oogt inderdaad een stuk scherper :D
Zijn die tekeningen op de gebouwen schaduwen van bomen?
Dat ziet er wel heel gaaf uit namelijk.
Kiwi says hi!
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Update is een verbetering, mooi scherp, mooi van kleur en die spiegeling in het water is mooi vastgelegd, kortom, mooie plaat gewoon.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De update is mooi scherp inderdaad. Ik maak meestal gebruik van de hyperfocaal afstand. Een andere truck die ik wel eens gebruik is de zogenaamde zaklamp methode. Gewoon een boompje op een mooie afstand in het licht zetten en scherpstellen. In alle gevallen eerst een hoge ISO shot maken en kijken of het wat lijkt.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Niet verkeerd, helemaal niet verkeerd.

Nachtfotografie doe ik (vrijwel) altijd met groothoek. Ik doe het diafragma vrij klein (groter getal vanaf 11) en stel eigenlijk scherp op lampen in de verte. Zie ik die scherp, is het goed.

@ Mark (hetzelfde geldt overigens voor mijn lantaarnpalen) moeten er wel boompjes zijn, natuurlijk. Maar ook die methode is handig.

Wat ik ook doe, maar wat je dan wel regelmatig moet herhalen is scherpstellen op iets totaal anders en daarna de AF uitzetten. Daarna niet meer aan het objectief komen. Dit moet je eigenlijk elk half uur wel herhalen omdat met temperatuurdaling (nachtfotografie...) de scherpstelpunten ook verlopen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@kars :) waar ik kom zijn altijd boompjes ;). Bij mij gaat de af er ook af na het scherpstellen. Kan om de een of andere reden nooit van de af-knop afblijven.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
snarie

@superkiwi die tekeningen op het gebouw is niet van de bomen denk ik, alhoewel het er wel zo uit ziet idd (bomen stonden vrij ver weg)

Iedereen bedankt voor de leuke reacties, ik neem jullie tips van harte en zal de volgende keer ze zeker meenemen
Aankomende weekend ben ik in zeeland misschien heb ik dan nog ff tijd voor een nachtfototje.

Groeten
Stefan
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Ik weet niet waar in Zeeland je verblijft maar het is kermis in Vlissingen.
Misschien is dat wel een leuk onderwerp voor een nachtfoto (en anders is er vast op de boulevard een mooie foto te maken).

En als je wat eerder vertrekt kun je een donderdag gelijk het vuurwerk meepikken.
Dat is in ieder geval het geen wat ik ga doen.
En dan is het hopen op een mooie foto want vuurwerk fotografie heb ik altijd als zeeeeer lastig ervaren...
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
snarie

@Stafford

Helaas kan ik om omstandigheden niet eerder vertrekken, maar ik zit dan idd in Vlissingen en de boulevard is een mooie plek om te fotograferen, alleen erg jammer dat ik er met het vuurwerk niet ben ook mij lijkt dat erg leuk namelijk.
tot wanneer is het kermis?

Kan ik misschien (als ik tijd heb) proberen een mooie foto maken vanaf hoek Oranjemolen of Michiel de Ruyter.

Groeten
Stefan
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Het is kermis tot en met een zondag en je hebt elke dag tot 24h de tijd.
Dagen en tijden staan hier: http://www.vlissingen.nl/Vrije-tijd-toe ... Kermis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En bij Michiel de Ruyter kun je proberen een foto te maken maar 't is mij niet bevallen..
Op het bellamypark staat er namelijk een attractie die met een aantal schijnwerpers die kant op wijst.
Dit geeft heel veel "vals licht" (heb al een poging gewaagd ;-)).

Maar vanaf de Oranjemolen is misschien een goed idee.
Veel succes en ik ben benieuwd naar de foto's op dit forum ;-).
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar