Burgers zoo (foto's volgen)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Hoe goed bedoelt ook allemaal "overvoeren" we Nicole denk ik een beetje met info. Ik kan mij voorstellen dat ze inmiddels door de bomen het bos niet meer ziet. (of scherp kan krijgen :wink: ) Zet ff Exif bij je foto, gebruik EOS Utility, zet je lens even in die stand, voor velen gesneden koek maar niet als je net begint. :D

Karin stelt heel terecht dat je ook zelf achter info aan moet gaan en niet alleen maar moet vragen. (google is your best friend) Verdiep je in de materie en ga proberen, proberen, proberen. Heb je een hekel aan veel leeswerk of is dat lastig pak dan de geboden hulp aan en ga met iemand op pad die je op weg kan helpen.
(er willen er nu al twee naar je toekomen.)

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

helemaal eens met je Richard, maar veel vragen stellen en topics openen, levert op dit forum - gelukkig - ook veel info op :lol:
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@road8
Je hebt gelijk hoor vragen is niet verkeerd. Ik bedoelde meer vragen over theorie als sluitertijden AF etc. Ik denk dat Nicole nu aan de slag moet en foto's moet posten (met Exif :wink: ) om zo onderbouwd commentaar te krijgen op wat zet doet.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nicole moet de tuin in gaan, haar camera in de manuele stand zetten, de focus op AF, de belichtingsmeter in de gaten houden en oefenen, oefenen, oefenen...draai maar aan die knopjes, kijk wat er gebeurt bij die instelling..saai maar erg leerzaam :)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Judith schreefCOLONNicole moet de tuin in gaan, haar camera in de manuele stand zetten, de focus op AF, de belichtingsmeter in de gaten houden en oefenen, oefenen, oefenen...draai maar aan die knopjes, kijk wat er gebeurt bij die instelling..saai maar erg leerzaam :)
Dat heb ik ookal geopperd maar.....
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nicole30 schreefCOLONpff den bosch , dat weet ik dus nog even niet. en kan zijn dat ik in augustus misschien wel zelf aan t vakantie vieren ben.
wel bedankt voor het aanbod
Als je zo'n prachtig aanbod krijgt, dan ga je zelfs naar Leeuwarden!
Nicole30

ik niet want ik ben btje kwa financieel gelimiteerd dus dan pak je niet snel de auto overal heen met de huidige benzineprijzen
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik zie vragen voorbij komen voor het aanschaffen van..statief, tas, batterijgrip, software..enz..
Niet lullig bedoelt hoor, maar ik zou dan van dat geld 10 liter benzine tanken à €16,50 voor een dagje kennis opdoen..mooie investering ;)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

+1 Judith mijn gedachte, maar de 27e kan ze al haar vragen op ons afvuren :-)

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Nicole30

dat waren alleen vragen judith, niet het feit dat ik die dingen ook daadwerkelijk zal aanschaffen in korte tijd
maar rijk heb gelijk en de 27ste zal een leerzame dag worden voor me ook dankzij fred een beetje :)
Nicole30

Ik heb er nu dus wat exif gegevens bijgezet. dit hoort bij de fotos die er telkens boven staan.
misschien helpt dit iets?
Gebruikers-avatar
Mister Cramer
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2013 23:21
WoonplaatsCOLON Hillegom

Het is jammer dat ik dit onderwerp nu pas in de gaten heb...anders had ik wat eerder kunnen reageren als mede beginner.

Zoals ik het ee beetje proef wil je jouw foto`s meten met de kwaliteit van een foto, genomen door een professional of ieder geval iemand met veel meer ervaring. Ik ken het want ik dacht ook vaak "waren die van mij maar zo mooi". En als je in het begin te snel wilt kan dat best frustreren, weet ik.

Heel veel is door menigeen hier al gezegd en geschreven. Maar wat het aller aller belangrijkste is, vind ik dan (als mede beginner) is heel veel lezen in combinatie met (bijna) alleen nog maar de M-stand gebruiken.
Ik heb vanaf het begin heel regelmatig tijdschriften gekocht, zelfs een abonnement genomen pas geleden op Zoom. Deze hadden (of misschien nog wel hebben) een aanbieding: jaarabonnement voor 25 euro met 3 of 4 DVD's met daarop verschillende workshops.
En heel veel op internet gelezen aan artikelen. En als hier woorden voorbij komen waarvan ik denk, huh???, dan zoek ik meteen op wat er met bepaalde termen bedoeld wordt.

Ik heb zelf veel baat gehad bij meteen in de M-stand fotograferen. Spelender wijs leer je wat diafragma is en doet, wat de invloed van sluitertijden is en hoe de belichting in de gaten te houden. Uiteindelijk doe je het automatisch.
Wanneer ik door de zoeker kijk, hou ik de belichtingsmeter in de gaten en pas daar de sluitertijd op aan. Logisch, hoor ik je denken. Maar hoe vaker je dat doet ga je na vele mislukkingen ook denken aan, is de sluitertijd niet te lang vanwege eventuele bewegingsonscherpte. En al dat soort dingen.

Je moet gewoon niet te snel alles onder de knie willen hebben denk ik. Ik heb me er ook bij neergelegd.
Ik heb soms nog wel eens dat ik bij het goed instellen van de camera, dat ik de compositie vergeet of uit het oog verlies.
Dan is de foto scheef, dan te veel onrust in de achtergrond. Kortom, je moet gewoon heel erg veel in de gaten houden en dat is best lastig en vergt veel oefening.

Maar ieder geval wat mij dan weer heel erg tevreden stelt, is dat wanneer ik met bijvoorbeeld collega's praat die al een paar jaar langer bezig zijn maar nooit op de M-stand, dat ik ze nog dingen kan vertellen over lichtsterkte, witbalans en noem het maar op.
En dan denk ik...goed bezig Nick haha.

Tot zover mijn aanvulling op dit topic en ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten Nick
Canon60D, Canon EF-S 18-85mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-200 f4 L IS USM, Canon Speedlite 430 EX II,
Nicole30

hmm t is idd beetje meer algemeen gericht ipv op de fotos die gepost zijn maar goed alsnog bedankt voor de tips
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Maar wel de beste tip die je kunt krijgen...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Het mag dan algemeen zijn ik denk wel dat het een goed gesproken woord is..........
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Er zijn al heel veel goede adviezen, bedoelingen en tips voorbij gekomen.

Het komt er simpelweg op neer dat je alles wat nieuw is moet leren.
En dat je zelfs heel veel moet leren om het behalve te kunnen er ook nog goed in te worden.
Neem een rijbewijs als voorbeeld. Terwijl autorijden echt niet zo moeilijk is.
Mt je rijbewijs behaal je een basis. Beheersing en het echte autorijden leer ja daarna pas.
Mensen die het interesseert worden er zelfs al snel vrij goed in, sommigen met vallen en opstaan (botsingen) en sommigen leren het nooit zullen we maar zeggen...

Dus, doen, successen behalen en fouten maken. En leren van die fouten.
Door te kijken wat er nu fout ging. Of juist te kijken wat, hoe en waarom het bij de successen wel goed ging. En mocht blijken dat er kennis ontbreekt, die proberen eigen te maken.

Zo werkt het met fotografie ook.
Beginnen, doen, kijken, slikken, analyseren, leren, weer opstaan en doorgaan.
Noet voor niets is de gebruiker per definitie belangrijker dan het materiaal.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Nicole30

ik snap dat ik nog veel moet leren
maar eerder in dit topic is gevraagd om exif gegevens dus die had ik er bij gezet.
en wat jullie zeggen is allemaal heel mooi maar t is niet zo makkelijk om jezelf dingen in de fotografie aan te leren, dat kan je beter leren van iemand die t al langer doet. dat weet je uit jezelf niet en dan kan je nieuwe dingen jezelf ook niet aanleren als je de verschillen niet weet. ik ben al aan mijn 3e boek bezig te lezen en die gaat over compositie.
en ik zie hier allemaal foto's van mensen die echt een super positie of mega dure lens hebben kwa compositie of t maken van echt een super foto. ik snap dat het hun natuurlijk ook moeite kost, maar die hebben betere start positie om de compositie van de foto te maken. dat heb ik als beginneling absoluut niet dus is het maar al te moeilijk om er dan echt nog iets van te maken.
maar ik laat me niet ontmoedigen ik wil graag leren van mensen die allemaal meer ervaren zijn dan ik maar goed.....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

goed dat je je niet laat ontmoedigen, en ook goed dat je aan t lezen bent.

een tip: probeer dat wat je leest gelijk uit en kijk wat je dan mooi vindt en wat niet. Dan leer je zelfs zonder hulp heel veel, met naar op!

Dure lenzen heb je daar echt biet voor nodig hoor! :)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Wat Marco zegt..dure apparatuur zegt helemaal niets! Je hebt eerder de foto's van mijn dochter bekeken, die fotografeert met een 1000D en een 18-55 kitlens en een 55-250.

Ik durf van mezelf te zeggen dat ik best een aardige foto kan maken maar ik heb dit van niemand anders geleerd...gewoon doen!
Kijk kritisch naar je eigen foto, zet desnoods een setting in je tuin/huis en ga die fotograferen vanuit verschillende hoeken en hoogtes..ga kijken naar die foto's en leer van je eigen fouten ;)
Succes ermee!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar