Canon 60D resultaten vergelijken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Mijn Canon 60D bezit ik al een tweetal jaren. 100% tevreden over de scherpte die ik met deze camera bereik ben ik helaas niet. Zelfs niet na calibratie van de camera. Omdat in LiveView de opnamen wel vaak scherp zijn, twijfel ik nu zelfs of het AF-systeem wel in orde is en of zoiets bij een calibratie wel ontdekt kan worden.

Om mijn resultaten eens met een andere 60D te kunnen vergelijken zoek ik iemand (in Den Haag of omgeving) die bereid is enkele van zijn/haar opnamen van 'normale' onderwerpen met mij uit te wisselen. Liefst genomen in RAW met 1 of meer van dezelfde objectieven als ik heb (Canon EF-S 15-85 IS USM, Canon EF50 1,4 USM of Sigma 30mm 1,4). E.e.a. eventueel in nader overleg met elkaar.

Naast allerlei soorten testen heb ik uiteraard al veel pogingen gedaan zo'n vergelijking met op Internet beschikbare foto's te doen. Dit is wel leuk, maar nauwelijks bruikbaar (te klein formaat, te druk, onscherp, onduidelijk, nachtopnamen enz.). Zitten ook wel scherpe opnamen tussen hoor, maar vaak is niet te achterhalen in hoeverre de foto is bewerkt en ontbreekt dikwijls de exif info. Aan huren van een camera heb ik ook gedacht, maar misschien wil iemand mij behulpzaam zijn.
Mijn dank alvast.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De objectieven en camera moeten worden afgesteld (omdat met LiveView wel de gewenste scherpte bereikt wordt).

In Den Haag zit http://www.rofarepair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
(beter kan je het niet treffen :wink: )
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb zowel de 60D als de 50mm f/1.4, dus... als u bepaalde foto's wilt hebben: roept u maar ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Dank voor de reacties.
Boels069: Rofa ken ik uiteraard. Daar mijn camera al laten calibreren. Objectieven bleken ok. Daarna hele kleine verbetering opgemerkt m.n. bij gebruik van de EF50 1.4. Camera ook al eens naar B.op Zoom gebracht, waarna geen verschil geconstateerd. Diverse testen uitgevoerd met wisselend resultaat, net als bij het 'gewone' fotograferen. Dan scherp, dan (min of meer) onscherp terwijl ik zeer zorgvuldig scherpstel (middelste punt). Grofweg de helft van de opnamen, veel of weinig licht lijkt geen invloed te hebben. Daarom mijn vraag naar voorbeelden uit een andere camera; als die er min of meer hetzelfde uitzien dan moet ik wellicht mijn eisen t.a.v. mijn 60D naar beneden bijstellen.

MarcoEOS550: Dit vind ik een mooi antwoord op mijn vraag en vooral een fraai aanbod. Graag ga ik hier op in aangezien ik m.n. bij mijn primes dit probleem ondervind.
Is het goed dat ik je een pb stuur zodat wij wat gegevens kunnen uitwisselen?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Da's prima, dan hoor ik wel op welke wijze je wilt vergelijken.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Je mag mij ook wel pb'en hoor. Ik woon in Delft en heb de 60 D , wel andere lenzen.
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb toevallig vandaag een serie foto's gemaild. even anderhalve GB over de lijn gepompt :)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Ingridm: Ik lees je bericht nu pas, maar ja ik was ook druk bezig de 1,5 GB aan data te analyseren die MarcoEOS550D mij had toegezonden. Als ik daarmee klaar ben hoop ik voldoende te weten en dan ben ik 't ook wel even zat denk ik. Overigens wel lekker dat je zo dichtbij Den Haag woont. Dank voor je aanbod in ieder geval.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Winy,

Graag zou ik willen weten of je ook echt een groot verschil gevonden hebt?
Ik zelf heb namelijk ook een 60D maar twijfel er over de kwaliteit hiervan. En of dit aan de camera ligt of aan mij zelf.
Met mijn vorige camera kreeg ik nog wel eens een scherpe foto maar met mijn 60D is het erg lastig.

Natuurlijk kun jij niet zeggen of het ook bij mij hetzelfde 'probleem' is maar als jij een groot verschil merkt dan zou ik ook wel eens willen kijken of ik ook iets kan vinden..
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Knrd: Aan MarcoEOS550D heb ik de resultaten van mijn vergelijking gemaild. Dit betrof alleen opnamen met de EF50mm 1,4. Ik heb inderdaad verschil geconstateerd. De opnamen van mijn camera waren vergeleken met zijn opnamen nooit scherp op het scherpstelpunt. Dat bleek zelfs ook bij scherpstelling via liveview het geval. Allen opnamen met wat grotere diafragma's. Ik vond de verschillen niet acceptabel en zal mijn camera weer ter controle aanbieden.
E.e.a. strookte met mijn ervaring in verschillende tests en in praktijk. Een spontaan gemaakte opname van een willekeurig onderwerp is bij een wat groter diafragma maar zelden scherp.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar