Led licht compensatie?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Ik loop ergens tegenaan waar ik zelf nog geen oplossing voor gevonden heb.
Tijdens het fotograferen van een festival/muziekoptreden waar o.a. blauw of paars led licht on stage wordt gebruikt krijg ik blauwe vlekken op het gezicht van de artiest of zelfs zo erg dat het overheerst op de foto er hangt dan een blauwe gloed over de foto.
Nu ben ik benieuwd hoe ik dit kan voorkomen, zijn er gebruikers die dit probleem ook kennen en er een oplossing voor hebben?
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
EvZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 22:09
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Hoe je die blauwe zweem kunt verwijderen weet ik niet, maar wat ik vaak doe als ik wrl een goede compositie heb maak ik er een b&w foto van, zeker bij live optredens wil dit vaak erg mooi worden
Groetjes Eric,

Pictures EOS Digital Rebel XTi (400D) met batt. grip, EOS 40D, 17-55 f2.8 IS USM, 17-85 f4-5.6 IS USM, 70-300 f4-5.6 IS USM, Speedlite 430EX II, REDGED RTT-423 enz..
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

@EvZ Als die blauwe vlekken in het gezicht van de artiest zitten van de led podiumlichten en je maakt er een zwartwit foto van dan zie je de vlekken nog erger :(
Ik zoek dus een mogelijkheid om de "zweem" van de verschillende kleuren op te heffen. Met het golden (led) light heb ik er geen last van. Zal eens zien of ik vandaag wat voorbeelden kan plaatsen.
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

er zijn heel veel mogelijkheden:
Ter plekke:
1) goed timen met afdrukken
Thuis
2) niks doen. Gekleurd licht hoort bij concerten en geven de sfeer weer die er op dat moment was.
3) Spelen met de witbalans (daarom moet je dus gewoon altijd in raw schieten)
4) omzetten in ZW. Dan ben je natuurlijk van je kleurzweem af, maar de omzetting vraagt om een goede en nauwkeurige omzetting.

Ik laat et zelf altijd afhangen van welke sfeer en gevoel ik meemaak en wil over brengen.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

Dat is het nadeel van moderne lampen op het podium..
Probeer het licht te volgen en druk af als er geen "vervelende" kleuren op het gezicht vallen.
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

jackk schreefCOLONDat is het nadeel van moderne lampen op het podium..
Probeer het licht te volgen en druk af als er geen "vervelende" kleuren op het gezicht vallen.
Bedankt voor je antwoord, maar dat was niet de vraag Jackk :)
Is er een mogelijkheid om dit op te lossen, instelling camera of iets dergelijks.
Als het niet kan, dan kan het niet..dan is die artiest voor eens in zijn leven een smurf :)
Ik heb inmiddels gelezen dat Canon daar wat moeilijker mee omgaat dan Nikon en zo zijn er altijd wel voor- en tegens met de verschillende DSLR's
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een voorbeeld kan het aantal suggesties/oplossingen doen toenemen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar