Een serie zonsondergangen, opkomsten van afgelopen seizoen.

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Lukas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2013 12:19

Hier wat verschillende zonsondergangen en zonopkomsten.

Instellingen weet ik niet meer uit het hoofd. Naarmate het donkerder of lichter word dan moet je het weer bijstellen. Dat doe ik dan grotendeels met de sluitertijd.

1

41232

2

41233

3

41234

4

41235

5

41236

6

41237

7

41238

8

41239

9

41240

10

41241

Canon 50D, Canon 70-200 2,8, Sigma 50/500.
Jacques Plafond
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 500
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009 15:02
WoonplaatsCOLON Baarn

bij de meeste foto's mis ik toch wel de scherpte
(statief gebruikt?)
en let ook een beetje op de horizon, er staan er wel wat scheef
zoals bij foto een, deze is wel heeeel scheef :?

groetjes,
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Zucht, de eerste opmerking gaat weer over scherpte. Dat is het makkelijk te repareren, net als de horizon.

1) waar is de zon? Wat is het onderwerp van deze foto? Er zit een gigantische flare blob in het midden van de foto :o
2) je bent er bijna, maar de personen zouden helemaal tegen de lucht of het water moeten afsteken, dat is nu niet het geval. Het hoofd van de man verdwijnt namelijk in de bomenrij.
3) heel aardig. Ik had de onderkant (het gras) weggecropt. Jammer van die wolk bij de zon.
4) vreemde compositie, waar ergens vind ik 'm intrigerend, maar ik denk dat er rechts teveel ruimte is. Wat is die driehoek links?
5) rare flare blob in het midden bij de zon.
6) de beste, ik zou een smalle crop maken zodat er minder aan de boven en onderkant komt dat afleid. De wolken met de zon is de kracht van deze foto.
7) je was te laat imho.
8.) samen met 6) de beste, niets aan doen.
9) waar is de zon?
10) niets scherp, helemaal niets op deze foto is scherp. Was dit de bedoeling? Het werkt voor mij niet.

10 foto's, maar welke vind je zelf echt geslaagd? Die twee of drie foto's had je moeten plaatsen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Lukas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2013 12:19

Dank voor de tips!

In de meeste gevallen is er een statief of een andere steun gebruikt. Met die laatste in ieder geval niet. Toen kwam ik voor de spoorwegovergang aanrijden en was het een kwestie van uitstappen en snel positioneren en afdrukken wanneer de trein op de gewenste plek was. Net wat te weinig tijd wat ten koste ging van de scherpte.
Persoonlijk vindt ik die onscherpte wel wat hebben, het doet de foto wat ruiger aan, maar jullie denken er dus anders over.

Dat driehoek is een verkeersbord. Het was op dat moment niet mogelijk om anders te gaan staan.

Verklaring voor de scheefheid:
Die oever aan de overkant van foto 1 is dezelfde oever aan de overkant van foto 2. Zoals je wellicht wel ziet is de overkant oever rechts veel dichterbij dan de overkantoever aan de linkerkant, dan loopt hij scheef weg. Als je dat recht wilt hebben moet je de camera scheef hangen waardoor eventuele wolken er weer scheef opstaan.

En dat er in sommige gevallen een wolkje deels voor de zon hangt, so be it, dat is de natuur, die kun je niet sturen.
addy101 schreefCOLON 10 foto's, maar welke vind je zelf echt geslaagd? Die twee of drie foto's had je moeten plaatsen.
De foto's hadden ieder hun mooie en minder mooie kanten. Met de 1 was ik wat meer tevreden dan met de ander. De reden dat ik ze gepost heb is om te horen wat anderen er van vinden.
Canon 50D, Canon 70-200 2,8, Sigma 50/500.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik vind het altijd lastig met zoveel foto's omdat ik steeds terug moet scrollen, maar ik ga een poging doen. Ik zal ook proberen dingen te zeggen die niet al meerdere malen gezegd zijn, die weet je nu wel. Over foto één is alles al gezegd. Foto twee vind ik leuk, misschien als je hem iets oplicht dat het hoofd van de man dan net vrij komt van de bomenrij. Als je een beetje handig bent met Photoshop lukt dat denk ik wel. Foto drie vind ik saai en ik vind de kleuren niet mooi. Bovendien vind ik hem storend onscherp. Vier vind ik leuk, mooie kleuren en de vervaging van de stammen van de bomen vind ik mooi, maar die driehoek had er niet moeten staan.... :wink:.Over vijf kan ik niks nieuws zeggen, zes vind ik gewoon een mooie foto zonder meer, en zeven zou ik mooi vinden als de zon er niet zo vreemd uitzag. Misschien een stukje van de onderkant eraf. Acht zou ik super vinden als alleen de elektriciteitsmasten er op stonden, en negen is wel leuk gezien maar de lucht maakt het rommelig, vind ik. En tien had ik weggelaten.
Zo, ik hoop dat ik de commentaren bij de goeie foto's heb gezet... :) ....

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

addy101 schreefCOLONZucht, de eerste opmerking gaat weer over scherpte. Dat is het makkelijk te repareren, net als de horizon.
Sorry... maar dat is echt onzin. Je kan zo zien dat geen enkele van de opname ooit scherp gaat worden, dat zijn ze simpelweg niet. Nummer twee wellicht de uitzondering.
Heeft niets te maken met een beetje verscherpen voor het web.

Een horizon rechtzetten is nog tot daar aan toe. Maar zelf dan is het zinvol er iets over te zeggen als ze zo scheef geplaatst worden....
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Het meeste is al gezegd over de foto,s. Zowel de mindere punten als tips.
Foto,s bij weinig licht vraagt lange sluitertijden. Niet echt geschikt om uit de hand te knippen.
Beste is dan je camera op statief en met timer laten knippen, camera niet aanraken.

Ik zou eerst beginnen met proberen de basisscherpte beter te krijgen.
Scherpte van je onderwerp is in 95% toch wel een 1 e vereiste.
Ook bij de laatste. Als de voorgrond scherp was dan zou de beweging van de trein nog meer uitkomen.

Kijk eens naar wat voorbeelden in de rubriek natuur (en andere)
Vraag je af waarom je een bepaalde foto nou eigenlijk mooi vind, heel leerzaam.

En zoek en bekijk bij gelegenheid eens wat theorie over de regel van derden.
De zon (of mensen) staat bijna overal nagenoeg in het midden.
Compositie / beeldvulling is een belangrijk onderdeel.
Teveel lege ruimte onderin een foto, borden in beeld, koplampen/auto.s in beeld, allmaal vermijdbaar, eventueel nog achteraf. Zorgt alleen voor afleiding van wat je wilt laten zien.

Benieuwd naar wat autosport resultaten
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar