Mijn eerste modellen shoot + Update

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

Mijn opmerkingen:

Kristie 1: de pose (model drukt wang tegen deurpost, of tegen boom, muur, lantaarpaal etc.) is al zo vaak gedaan dat je het een klassieker zou kunnen noemen, ik vind het echter gewoon een lelijke, zelfs iets kitscherige, pose.
De glimlach van het model komt voor mij nogal geforceerd en dus onnatuurlijk over. Zelf vind ik foto's met gesloten mond vaak mooier.
Schaduwen vormen vaak het portret. Hier is denk ik door gebruik van het reflectiescherm de modellerende schaduw voor het grootste gedeelte verdwenen.
Mijn tip mijdt de schaduw niet maar gebruik het.

Kristie 2: Deze vind ik al beter, de pose is beter (zou mogelijk iets verbeterd kunnen worden door de schouders iets te draaien zodat de het vlak waarin de schouders zich bevinden niet parallel loopt aan het vlak van het gezicht), er is nu zeker wel enige modellerende schaduw in het gezicht aanwezig. De gesloten mond vind ik hier mooier. Het model heeft overigens een erg gave huid of er is sprake van uitstekende na-bewerking. De dubbele catchlights vind ik niet storend. Zijn overigens heel simpel weg te werken.

Anne 1: prachtig spel van licht en donker (wel tamelijk hard licht maar dat is met bestaand licht slechts te veranderen met heel grote translucente schermen, erg lastig). Hoewel ik de pose begrijp (model bestudeert wat ze opraapt) vraag ik me af of dezelfde pose maar dan iets omhoogkijkend zodat je meer van gezicht ziet mooier zou zijn geweest.

Anne 2: zelfde goede spel van licht en schaduw, pose is prima (hoewel misschien beter zonder vinger aan de kin en ook hier weer vlak van de schouders iets draaien tov het vlak waarin zich het gezicht bevindt: dus hoofd zo houden en romp iets draaien), model komt erg goed uit, locatie is uitstekend benut en mooi. De schoen die te zien is vind ik geen pluspunt maar enigzins afleidend.

De update met andere uitsnede vind ik een verbetering.
Gebruikers-avatar
Julia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2013 17:38

Mooi gedaan!!! Nummer 2 van Kristie lijkt ze 2 keer zo breed dan ze waarschijnlijk is vind ik jammer....
De foto's van Anne vind ik ook prachtig je 1e vind ik alleen de kleur niet zo geslaagd een beetje koud zeker in vergelijking met nummer twee van haar...Maar verder erg goed!
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Robert, dank voor je uitgebreide commentaar. Hier ben ik als beginneling zeer blij mee. Ik zal eer mijn voordeel mee doen. De gave huid komt inderdaad door de nabeweking. Is ook een punt waar ik nog wat teleren heb. Wordt al snel too much. Maar goed begin is gemaakt.

Julie, ook jij bedankt voor je bijdrage. Denk zeker dat je een punt hebt wat betreft f2 van Kristie.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar