Datum en tijdstip als kop van foto in Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,

Ik kom ergens niet uit. Ik wil in Lightroom 5 graag als kop/titel van een foto de tijd en de datum van de foto hebben.
Bijvoorbeeld: Datum: 06-10-2013, 12:25.

Alles handmatig invoeren kost teveel tijd, dus heb ik dit geprobeerd in te stellen in de voorinstellingen van de metagegevens, maar "Datum: %datum%, %tijd%" werkt niet.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Met vriendelijke groet,
Sem van der Wal
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Hoi Sem,

Al met de rechtermuisknop geprobeert?, misschien zit hier de instelling bij die je zoekt?

Afbeelding

Mvg, Mike.
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Dan krijg ik dit:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Probeer eens te klikken net boven de foto.
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Dat veranderd alleen wat boven de foto staat, niet de kop zelf.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Wil je de datum/tijd in de foto zelf hebben?
Zo ja: http://www.photographers-toolbox.com/pr ... grify2.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Sem, in welke modus zit je dan in LR als je dat probeert? Ik denk dat het advies van Spartacus is bedoeld voor de bibliotheekmodus, misschien zit jij in de ontwikkelmodus?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Met "kop van foto" bedoel je neem ik gewoon de bestandsnaam?

Dit kan je instellen bij het importeren.

-Bestand
-Foto's en video's importeren
-Dan aan de rechterkant bij "Sjabloon" "bewerken" kiezen.

Hier kan je steeds dingen toevoegen zoals datum, tijd, minuten en zelfs seconden.

Hoop dat je dit bedoelt.

Mvg, Mike.
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Het is me eerlijk gezegd nog niet helemaal duidelijk wat je met kop/titel bedoeld.. Beide geven voor mij iets anders aan namelijk ;)

Heb je het dan over het label boven de foto als je in de Gridview zit in de Bibliotheek (sneltoets: G)? Of heb je het over de titel van een foto zoals je deze in de Exif mee kan geven? Ik vermoed dat je het eerste bedoeld...

Voor wat betreft die eerste situatie, die kan je instellen via View - View Options (ik werk met een engelse LR, dus geef de exacte namen daar maar even. Als ik ga verzinnen wat het in het NL moet zijn kan ik er namelijk naast zitten waardoor je het juist niet meer kan vinden ;) Het zal wel iets van Beeld - Weergave opties zijn vermoed ik). Sneltoets hiervoor is Ctrl + J
Je komt dan in onderstaand scherm terecht:

41406

Hier kan je ingeven wat je standaard Gridview is (Compact of Expanded (Uitgebreid?)) In de extra's kan je dan vervolgens weer aangeven wat er zichtbaar moet zijn in de cell, bijvoorbeeld Top Label: Capture Date/Time.

Mocht je het toch over de titel van de foto (in Exif) hebben, die kan je eventueel al direct instellen tijdens het importeren. Maar ook naderhand, eerst bij de ene, en dan synchroniseren
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ik bedoel de titel van de foto. Bij mij heet die functie 'kop':

Afbeelding

De kop heet in de EXIF-gegevens 'titel'. Deze titel wordt op mijn website onder een foto getoond:

Afbeelding

Ik wil in plaats van de titel onder de foto de opnametijd en -datum getoond hebben. Dus iets in de trant van: "Datum: 07-10-2013, 10:00".

Bij het importeren van de foto's zie ik enkel de functie 'bestandnaam' aanpassen, maar dat is niet de titel/kop wat ik wil aanpassen. Of zie ik iets over het hoofd?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Aha! Dat kun je met exiftool voor elkaar krijgen.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Daar wordt ik niet veel wijzer van, wát een onduidelijk programma.

Er moet toch een simpelere manier zijn? Ik ben vast niet de enigste die dit graag wil...
Anoniem 4

In Lightroom kun je die "Kop" toch gewoon invullen in de bibliotheek module bij de metagegevens?
Anders moet je toch duidelijker maken wat je precies wilt.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

LR heeft standaard geen functie die de datum en tijd dat de foto automatisch in de kop/titel plaatst.
Je zal op zoek moeten naar een plug-in of een apart programma die dat het voor je doet.

Hans.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Bv een van deze plugins.
http://regex.info/blog/lightroom-goodies/template" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Server lijkt (even?) uit de lucht te zijn.
Ik had gelinkt naar de website van deze meneer: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Friedl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

De oorspronkelijke link werkt wel, maar mijn :lol: was ingegeven door de laatste opmerking van Sem over ExifTool
"Daar wordt ik niet veel wijzer van, wát een onduidelijk programma."
Wat je met die link aanhaalt, is nog veel onduidelijker voor iemand die minder vertrouwd is met computers.
Maar niet getreurd, Sem reageert niet meer, dus die zal zich erbij hebben neergelegd dat het voor hem niet mogelijk is.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik zit nu sinds tijden weer eens achter de Mac. Normaliter bezoek ik het forum op de iPad. Ik kan wel even kijken of ik voor Sem een voorbeeldregel kan maken om een titel met datum en tijd met exiftool in zijn foto te jongen.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ik was afgelopen erg druk met een aantal foto opdrachten, heb daarom niet de tijd gehad om hier te reageren.

Ik heb redelijk wat verstand van computers, maar exiftool ziet eruit alsof het uit de tijd van Windows 95 komt... ;)

@Pieter als je dat zou willen doen, heel graag. Dan ga ik de handleiding eens goed doorspitten :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar