Concept van je fotoclub

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik zat bij een fotoclub waarbij de clubavonden bestond uit het bekijken van foto's op de beamer, merendeel beoordeeld door de voorzitter. Vaak bleef het bij "door de knieën gaan, dat ene grassprietje weg en regel van derden" Echt technischer werd het zelden. De uitjes waren in de zomer, wanneer het mooi weer was, rondom het clubhuis. Thema's voor de volgende bijeenkomst weinig uitdagend. Met de kerst, kerstfoto's. In de zomer, zomerfoto's.


Nu zit ik bij een fotoclub waar het beter gaat. Uiteraard bekijken we ook foto's van elkaar, maar we evalueren ze tezamen. Iedereen kan zijn of haar zegje doen, vaak ook technisch onderbouwd. Althans, dat is de opzet. Vaak zijn het 2 of 3 personen die meestal het woord hebben.
Uitstapjes zijn ook echt uitstapjes in het weekend. De bedoeling is om op deze uitstapjes van elkaar te leren. Meestal zijn het dezelfde 2 a 3 personen die dan iets kunnen of willen uitleggen.

De algemene kennis bij de clubleden is goed. De ene is wat meer georiënteerd richting macro, de ander weer sportfotografie. Een aantal hebben van hun hobby, hun werk gemaakt. De rode draad van onze fotoclub zou moeten zijn: "het van elkaar leren." Nu komen er binnenkort een aantal veranderingen, waarvan we nog een vergadering hebben.

Nu een vraag mijnerzijds: wat is het concept van jou fotoclub? Hoe verlopen de clubavonden? Hoe verlopen de uitstapjes? Is er een leerproces en hoe verloopt deze?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Ik herken wat je beschrijft. Zelf ben ik sinds november 2011 bij een fotoclub. Eén keer in de maand komen we bij elkaar en bespreken we de themafoto. Ook wij hadden moeite om verder te komen dan de dingen die jij beschrijft. Een aantal leden van onze club heeft meegedaan aan de cursus 'Foto bespreken', die door de Fotobond georganiseerd wordt. Hierdoor leer je om anders naar foto's te kijken en krijg je ook zinniger fotobesprekingen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het boek 'Over foto’s gesproken', door Hans Brongers en Simon Ophof. Verder doet een deel van de club mee aan een fotomentoraat, hierbij word je door een mentor van de bond begeleid om bewuster te gaan fotograferen. Erg leuk en leerzaam, ik doe er zelf ook aan mee.
Wat bij onze club speelt is een aversie tegen het digitaal ontwikkelen van foto's. Lightroom en Photoshop worden (door een deel) verafschuwd met als argument dat dat niets met fotograferen te maken heeft. Er valt haast niet tegen op te boksen. Zelfs het bijsnijden vindt men al teveel. Jammer, want ik vind dat jet met LR nu zelf dingen kunt doen die vroeger door een fotocentrale gedaan werden.

Ik probeer de leden ook te laten kijken op sites als eosdigitaal.nl Dat heb ik zelf als zeer leerzaam ervaren. Ik plaats haast nooit geen foto's meer hier, maar ik volg het forum nog steeds en ik vind dat je naast het volgen van een cursus, hier ook veel opsteekt over fotografie.
Op onze clubavonden nodigen we regelmatig sprekers uit en dat wordt zeer gewaardeerd. Ook wij maken ieder jaar twee uitstapjes in voor- en najaar. Dat is altijd erg gezellig.
Om een indruk te krijgen kun je een kijkje nemen op onze site http://www.vafs.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of op facebook: http://www.facebook.com/fotoclubvafs" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben benieuwd naar reacties van anderen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

hannovandijk schreefCOLONWat bij onze club speelt is een aversie tegen het digitaal ontwikkelen van foto's. Lightroom en Photoshop worden (door een deel) verafschuwd met als argument dat dat niets met fotograferen te maken heeft. Er valt haast niet tegen op te boksen. Zelfs het bijsnijden vindt men al teveel. Jammer, want ik vind dat je met LR nu zelf dingen kunt doen die vroeger door een fotocentrale gedaan werden.
Met "purisme" is opzich niets mis, bijvoorbeeld de basis moet goed belichten zijn.

Weerstand tegen bijsnijden is natuurlijk onzin, want niet iedere scène is in een 3:2 verhouding vast te leggen.

Zijn die "tegenstanders" wellicht minder vaardig met computers?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Boels, met die laatste opmerking sla je de spijker op z'n kop! :)
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Tja, als je de kennis niet hebt, moet je het je eigen maken. Niet verwerpen.

De persoon die bij ons de laptop bedient, bewerkt soms even snel de foto. Bijvoorbeeld uitsnede of snel dat ene verkeersbord wegpoetsen. Alleen om even te laten zien. De vorige fotoclub was niet zo bedreven in nabewerking.

De besturingsleden beginnen, door de grootte van de groep, een beetje over te lopen. Qua organisatie gaan ze wat meer uit handen geven. Zoals de uitstapjes. Ik heb me opgeworpen om, samen met nog een lid, de foto uitjes te regelen. Wat ik wil doen is zo divers mogelijke uitstapjes te verzinnen. Wat mij mooi lijkt is een samenspel tussen uitstapje, opdracht en clubavond. Als ik het goed begrijp is dat het geval bij de fotoclub van Hanno van Dijk.

Wat mij de ideale fotoclubavond zou zijn:
- beginnen met welkom en mededelingen.
- bekijken foto's vorig uitstapje (of soortgelijke foto's)
- aankondiging volgend thema en uitstapje.
- korte uitleg techniek die dan toegepast kan worden.
- einde clubavond

Wat ik mis bij de uitstapjes is technische informatie. Het is de bedoeling dat we van elkaar leren, maar op een of andere manier komt het daar niet van. Ik zit te denken aan een korte beschrijving van de techniek en waar je op moet letten. Gewoon een paar A4-tjes met foto voorbeelden en uitleg. Deze kan bij de voorafgaande clubavond uitgedeeld worden of doorgemaild worden.

Het bekijken en bespreken van de foto's is (net als bij veel fotoclubs) een moeilijke taak. Iedereen wilt zijn of haar foto's laten zien en bespreken. Volgens mij hebben we zo'n 25 leden, maal gemiddeld 2 foto's zijn 50 foto's. We hebben 2 uur, met aftrek van welkomstwoordje en koffie halen, effectief zo'n klein 1 1/2 uur. Dat is eigenlijk bijna 2 minuutjes per foto. Vaak worden de laatsten afgeraffeld en blijft er geen tijd meer over voor een korte technische uitleg over een bepaald onderwerp. Hoe verloopt een gemiddelde fotoclubavond bij jullie?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nu verbeeld ik mij wel met computers om te kunnen gaan, toch ben ik vage "tegenstander" van (te veel) opleuken. :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@steven l:
Probeer eens voor te stellen om het werk van een stuk of drie, vier leden per bijeenkomst te bespreken.
(Dat was in een diep verleden een succesformule bij een analoge fotoclub)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ach joh, een lezing van mij over fotografie in de schemering kan altijd interessant zijn...
hehe
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Wat bij onze club speelt is een aversie tegen het digitaal ontwikkelen van foto's. Lightroom en Photoshop worden (door een deel) verafschuwd met als argument dat dat niets met fotograferen te maken heeft. Er valt haast niet tegen op te boksen. Zelfs het bijsnijden vindt men al teveel. Jammer, want ik vind dat jet met LR nu zelf dingen kunt doen die vroeger door een fotocentrale gedaan werden.
Dit vind ik echt onzin van die fotoclub! :roll: :shock:

Van zo'n club zou ik niet graag lid zijn. Men heeft blijkbaar geen enkel besef, dat dit vroeger ook al allemaal in de analoge doka gebeurde. Ow, wat werd er toen ook al "afgerommeld". Optimaliseren van een foto hoort gewoon (post-processing) bij het vak fotografie. Optimaliseren behoort gewoon tot het vak van een fotograaf, niet meer of minder. En het heeft er niets mee te maken, dat een slechte foto maar weer even opgelapt wordt met photoshop of wat dan ook. Optimaliseren is niets anders, dan een goede basis (RAW) foto van peper & zout te voorzien, om de foto echt af te maken.

Om eerlijk te zijn, zakt mijn broek mij hierbij figuurlijk af, van deze onzin in de quote.

Stond ik in de schoenen van iemand anders en ik zou van deze club lid "moeten" worden, dan krabde ik mij wel twee keer op 't achterhoofd. Waar dergelijke onzin verkocht wordt, zou ik niet eens lid van willen zijn.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

boels069 schreefCOLON@steven l:
Probeer eens voor te stellen om het werk van een stuk of drie, vier leden per bijeenkomst te bespreken.
(Dat was in een diep verleden een succesformule bij een analoge fotoclub)
Aan zoiets zit ik ook te denken. Nadeel is dat niet iedereen, iedere bijeenkomst aan de beurt komt. Misschien een combinatie: Groepjes maken van 4 of 5 personen die ieder hun 2 a 3 foto's weerlegt. Ieder groepje bespreekt 1/2 uurtje de foto's en selecteert 1 of 2 foto's om gezamenlijk te presenteren. Dat kan de beste foto van het groepje zijn, maar ook de foto met een gezamenlijke vraag.

Vanavond hebben we een extra ingelaste vergadering over de eventuele veranderingen in het concept van onze fotoclub. Daar komt onder andere de opzet van de clubavond en het maandelijkse uitstapje ter spraken.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Volgens mij hebben we zo'n 25 leden, maal gemiddeld 2 foto's zijn 50 foto's.
Dit kun je al terug brengen naar 1 foto per lid. Dan moet de leden een echter keuze maken wat ze wel en niet willen laten zien.
Het voordeel maar ook het nadeel van digitale fotografie is dat je heel veel foto's kunt maken.
Maar foto's in de digitale prullenbak gooien is dan toch moeilijker.

Zelf doen we de foto's niet digitaal bekijken maar af gedrukt formaat ca. 30x40
is ook al een stap op minder foto's te bespreken.

en foto of die nu digitaal of analoog ontwikkeld wordt hoort er nu eenmaal bij.
maar omdat het digitaal ontwikkelen zo makkelijk is kan er zoveel (soms teveel) aangepast worden.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

steven l schreefCOLONNadeel is dat niet iedereen, iedere bijeenkomst aan de beurt komt.
Ik heb dat soms als een bevrijding gevoeld als ik door andere zaken niet aan fotograferen toekwam.
Bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat de "productietijd" langer wordt en dat misschien daardoor het aanbod kwalitatief beter wordt.

Hoe dan ook, veel succes!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

mijn fotoclub heeft heel veel leden maar lang niet iedereen is even actief. toch is het er reuzegezellig.
foto's worden besproken, bediscussieerd en becommentarieerd.
en als je eens zit met een ander probleem dan krijg je daar ook hulp bij.
af en toe worden er uitjes georganiseerd waarbij de gezelligheid voorop staat en je ook nog van elkaar kan leren.
gelukkig kan je op elk moment van de dag je foto's laten zien waarop door anderen 'geschoten' wordt.

mijn fotoclub heet http://www.eosdigitaal.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:

sorry Steven, kon het niet laten... :wink:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Haha, ik had eigenlijk al eerder zo'n reactie verwacht. :lol:

Ondertussen is gisterenavond bij de bijeenkomst de bom gebarsten. Desondanks het wederzijds met respect behandelen, zijn er toch een paar oude koeien uit de sloot gehaald, waardoor er verwijten heen en weer zijn gegaan. Maar goed, dat is emotie en dat is uitgesproken en zand erover.
Resultaat, de voorzitter en een bestuurslid hebben zich teruggetrokken (om 10 minuten voor afsluiting vergadering). Eén lid heeft de verantwoordelijkheid opgenomen om interim-voorzitter te zijn. Verder hebben wij zelf nu de vrije hand om het clubje draaiend te houden.

Volgende week is het reguliere clubavond, nieuwe stijl.
- begin met evaluatie expositie van afgelopen weekend. ongeveer 1/2 uurtje
- spreker over een thema (Ik neem de aftrap met autosport fotografie). ongeveer 1/2 uurtje, 45min.
- bekijken en evalueren foto's van alle leden. 3 foto's per persoon, beginnend met van ieder 1 foto. Daarna als er nog tijd is, een volgende ronde foto's.
De insteek is om iedereen de gelegenheid te geven om iets aan te dragen. Hetzij een uitleg over zijn/haar thema of een vraag die in de groep beantwoord kan worden. Uiteraard zijn er altijd mensen bij die liever op de achtergrond blijven, maar voor diegene die willen is de kans aanwezig.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Klinkt als een mogelijke nieuwe start. Ben benieuwd naar je ervaringen op langere termijn.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik ben ook benieuwd. Ik denk dat we ons wel moeten voorbereiden op tegenslagen, in de zin van mensen die geen inzet willen/kunnen tonen of verzaken de afspraken na te komen. Daarbij denk ik aan de spreker van een thema. Het kan zijn dat niemand een half uurtje wilt spreken of achteraf toch afhaakt of ziek is die dag. We hebben de foto's als backup, maar dat is niet de insteek.

Ik denk dat je dat probleem bij iedere club hebt, zeker wanneer je geen teamverband hebt. Bij voetbal of bij een zangkoor heeft ieder lid de stok achter de deur om zich in te zetten voor het team. Als de hobby individueel is, kan je zelf bepalen hoeveel je je inzet. Niets ten nadelen van de andere clubleden. Dat is iets wat wij als fotoclub niet moeten willen veranderen, het is gewoon een feit wat we moeten accepteren en naar handelen.

Wordt vervolgd...
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Mijn probleem met fotoclubs is, dat ze allen (in directe omgeving) een ledenstop hebben.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

zweuds schreefCOLONMijn probleem met fotoclubs is, dat ze allen (in directe omgeving) een ledenstop hebben.
Je kan er ook eentje zelf beginnen. Alle mensen die tegen de ledenstop aanlopen, kunnen bij jou dan aansluiten. :)
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

steven l schreefCOLON
zweuds schreefCOLONMijn probleem met fotoclubs is, dat ze allen (in directe omgeving) een ledenstop hebben.
Je kan er ook eentje zelf beginnen. Alle mensen die tegen de ledenstop aanlopen, kunnen bij jou dan aansluiten. :)
Nou, Steven wil liever geen kartrekker zijn in deze.








Zit liever op de bok met de teugels strak in de hand. :lol: :lol:
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ondertussen een paar clubavonden en uitstapjes gehad. Er begint wat meer rust te komen en ook mensen die met voorstellen komen. Als uitjes-regelaar probeer ik de uitjes aan te passen op hetgeen bij de voorgaande clubavond is besproken. Mijn lezing op autosport fotografie is gevolgd met een uitstapje naar Francorchamps. Gisteren een lezing over landschapsfotografie gehad, komend uitstapje staat in het teken van landschappen. Voor volgend jaar heb ik een van onze leden gevraagd om iets te vertellen over Urbex-fotografie. Daarna gaan we naar Landschaftspark Duisburg.
Ik heb het gevoel dat, nu iedereen weet dat de besturingsleden zijn afgetreden, veel mensen hun eigen bijdrage willen en durven geven. Positief!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar