waarom worden de druppels niet scherp?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
jelletje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2013 12:15

Sinds een maand ben ik in het bezit van de 60d en de canon macrolens 100mm usm
Nu wilde ik eens gaan oefenen op waterdruppels (toepasselijk met dit weer) Vol goede moed begonnen maar pppfff ik krijg werkelijk niet één foto scherp, wat ik ook instel of doe die druppels blijven onscherp (ook de rest is niet oke)
de foto van de roos is mét statief en afstandbediening gemaakt, wat doe ik verkeerd?
Ik heb behalve de macro ook de 18-200 en de 70-300 maar op de een of andere manier worden de foto's niet zo scherp als ik had gehoopt.

Wie o wie kan me helpen en uitleggen waar ik de fout(en) maak?

Gr Jelle

41518

41517

Gebruikers-avatar
Jorik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2009 07:15
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Het zou kunnen zijn dat hij scherpsteld op het blad onder de druppel, dus dat hij als het ware door de druppel heen kijkt, want volgens mij zover ik kan zien op de kleine plaatjes is het groene blad, rag scherp (achter de druppel)
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Gebruik je bij de macrolens de autofocus, of stel je handmatig scherp? Ik heb gemerkt dat de autofocus heel lastig is met macro, handmatig scherpstellen is wel moeilijker maar werkt veel beter bij macro.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Hallo Jelle,

Heb je zelf enig idee hoeveel scherptediepte je bij macro fotografie ter beschikking hebt gegeven een bepaalde Av?? Meestal wordt deze diepte uitgedrukt in mm's t.o.v. je primaire focuspunt!

Voor jou lijkt mij dit vooral een leerproces om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat je maar heel weinig scherpte-mm's ter beschikking hebt en dat het er vooral op aankomt om het juiste focale scherptepunt te vinden. Macrofotografie is vooral een proces van trail-and-error etc en ook isoleren wat je precies wilt benadrukken (=scherp afbeelden) en dit laten opgaan in de omgeving (lees onscherp, lees bokeh).

Als voorbeeld foto #2 met de druppels. Evident is dat de focus ligt op de grote druppel tweede van links hoewel ook deze nog niet 100% scherp is imo! Bedenk dan verder dat het vlak van gelijke scherpte evenwijdig loopt aan het denkbeeldige vlak (recht op de camera) waarin deze druppel zich bevindt. Hierdoor vallen alle andere druppels (bv. de druppels rechts) buiten de scherptediepte want deze vallen buiten dit vlak (het blaadje met de druppels 'loopt' immers vanuit de camera bezien steeds verder naar achteren). Je kunt het ook anders zeggen ... had het blaadje waarop zich de druppels zich bevinden precies 100% parallel gelopen aan je camerastand dan hadden alle druppels binnen hetzelfde scherptedieptevlak gevallen.

Dit is voornamelijk theoretische macro-kennis die je je eerst eigen moet maken en succes daarmee!

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Dit heeft niks met scherptediepte te maken. Alle druppels zijn niet scherp.

Begin maar eens om handmatig te focussen. Je focuspunt focust nl. door de druppel heen en stelt scherp op het blad eronder.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Nieuweling op dit forum zo te zien :wink: Welkom.

Ik zie in beide foto's nauwelijks of geen scherpte terwijl dat met jou apparatuur geen probleem hoeft te zijn. Met autofocus scherpstellen moet wel kunnen maar met deze onderwerpen lukt dat toch beter als je handmatig scherpstelt. Liefst dan ook nog met lifevieuw.
Wat waren je instellingen ? Dus diafragma, sluitertijd en evt ISO ?
Des temeer info hoe beter we je kunnen helpen.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Ik ben het met Jan eens. Handmatig scherpstellen is veruit te prefereren. Je kunt dan heel precies het punt bepalen waar je op wilt scherpstellen.
Als de foto van de druppels uit de hand gemaakt is en ik leef 1/100 s dan kan er al sprake zijn van (lichte) bewegingsonscherpte.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Je kunt eigenlijk niet zomaar zeggen "Scherpstellen bij macro's doe je handmatig".
Ik denk dat je dat per geval moet bekijken. Eerder gemaakte foto's, dus ook weten hoe je dat gedaan hebt kunnen je daarbij helpen. Ervaring is dus (heel) erg belangrijk :wink: .
Hoe je scherpstelt kan per situatie, onderwerp of zelfs foto verschillend zijn.
Deze Amethistzwam groeit zo laag bij de grond dat gebruik van een statief (bijna) onmogelijk is. Daarom de camera vast op de grond (handdoekje eronder), 1 scherpstelpunt selecteren op de plaats waar je de hoed van de paddenstoel ongeveer hebben wilt, door de zoeker kijken voor de compositie, met autofocus scherpstellen op de hoed en afdrukken terwijl de camera goed vast en stil ligt. Ik heb zo een 10-tal foto's gemaakt met verschillend diafragma en compositie en bij allemaal geen probleem met de scherpte op de gewenste plaats. De meesten met sluitertijden van 1/15 tot 1/40sec en dat met de Sigma 150mm.
Bij bv Porseleinzwammen die altijd op een tak of boomstam groeien kun je heel anders werken. Camera op statief, lifeview aan, rustig compositie bepalen, handmatig scherpstellen op je scherm na inzoomen via lifeview en daarna afdrukken met draadontspanner (of 2sec ontspanvertraging).

Bij jou voorbeelden zou dus de liveview methode de beste zijn (zit toch ook op de 6D ?).

Jan
Canon materiaal
Brell

Ik doe ook even mee aan deze discussie.

1. Stel het middelste foucuspunt in.
2. Gebruik zeker in het begin een statief en de autofocus van de lens uit.
3, gebruik een draad ontspanner of een draadloze ontspanner.
4. Stel de camera in op AV of M(begin bij F16)
5. Klap de spiegel op.
6. Kijk eerst na je compositie.
7. Gebruik Liveview, is trouwens geen noodzaak.
8. Druk af.

Kijk maar eens of dit werkt.

Succes,

Brell
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mooie tips, krijg de neiging om het zelf uit te gaan proberen... :P
Ware het niet dat ik geen macro lens heb :?

Hoop dat TS ook terugkomt op zijn vraag en het kan waarderen.
Wie weet blijft hij dan op dit forum hangen en stelt zich dan alsnog even voor :wink: :D
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Frank64 schreefCOLONMooie tips, krijg de neiging om het zelf uit te gaan proberen... :P
Ware het niet dat ik geen macro lens heb :?

Hoop dat TS ook terugkomt op zijn vraag en het kan waarderen.
Wie weet blijft hij dan op dit forum hangen en stelt zich dan alsnog even voor :wink: :D
+1
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Ervaring is heel belangrijk en dus vooral ook veel oefenen.

Zelf ben ik ooit begonnen met druppelfoto's en had dezelfde ervaringen als jij nu. Vooral door veel oefenen is dit later wel goed gekomen. Uiteindelijk maakte ik zelfs een druppelfoto die uitgekozen werd voor de natuuragenda van Grasduinen. Daar was ik natuurlijk heel erg content mee.

Ik heb deze foto hier wel eens geplaatst toen ik hier nog wat actiever was.

Ik heb toen ook een focusrail aangeschaft en een super precision matglas ingebouwd. Dit matglas geeft ontzettend duidelijk weer welke gebieden scherp worden
en geeft een groot contrast met de onscherpe. Ik heb verder helemaal geen ervaringen met liveview, gebruik een 'antieke' camera.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik maak zo héél af en toe ook wel eens een macrootje maar zet bij (een aantal van) deze tips toch wel wat vraagtekens :? .
Brell schreefCOLON 1. Stel het middelste foucuspunt in.
2. Gebruik zeker in het begin een statief en de autofocus van de lens uit.
3, gebruik een draad ontspanner of een draadloze ontspanner.
4. Stel de camera in op AV of M(begin bij F16)
5. Klap de spiegel op.
6. Kijk eerst na je compositie.
7. Gebruik Liveview, is trouwens geen noodzaak.
8. Druk af.
Brell
1. Waarom middelste focuspunt instellen als je bij punt 2 autofocus uitzet ??
2. Dit is helemaal afhankelijk van wat voor onderwerp je wilt fotograferen.
3. Zou kunnen, maar met de zelfontspanner op 2sec is (in bepaalde gevallen) ook goed te doen.
4. Op M ? Als beginnend fotograaf ? Waarom beginnen bij F16 ? Levert in ieder geval een (veel) langere sluitertijd op en het hangt er helemaal van af welk effect je in je foto wilt leggen (denk aan DOF).
5. Bij gebruik van Liveview is de spiegel al opgeklapt !
6. Inderdaad compositie bepalen.

7. Ik neem aan dat je ook nog 'ergens' handmatig zult scherpstellen ? Liveview (en daarbij inzoomen) is daarbij een erg nuttig hulpmiddel.
8. Uiteraard afdrukken al kijk ik vooraf nog even of door al deze handelingen de compositie nog een beetje klopt :wink: .
Frank64 schreefCOLONHoop dat TS ook terugkomt op zijn vraag en het kan waarderen.
Wie weet blijft hij dan op dit forum hangen en stelt zich dan alsnog even voor :wink: :D
Hier ben ik het wel volledig mee eens :wink: .

Jan
Canon materiaal
Brell

Jumper schreefCOLONIk maak zo héél af en toe ook wel eens een macrootje maar zet bij (een aantal van) deze tips toch wel wat vraagtekens :? .
Brell schreefCOLON 1. Stel het middelste foucuspunt in.
2. Gebruik zeker in het begin een statief en de autofocus van de lens uit.
3, gebruik een draad ontspanner of een draadloze ontspanner.
4. Stel de camera in op AV of M(begin bij F16)
5. Klap de spiegel op.
6. Kijk eerst na je compositie.
7. Gebruik Liveview, is trouwens geen noodzaak.
8. Druk af.
Brell
1. Waarom middelste focuspunt instellen als je bij punt 2 autofocus uitzet ??
2. Dit is helemaal afhankelijk van wat voor onderwerp je wilt fotograferen.
3. Zou kunnen, maar met de zelfontspanner op 2sec is (in bepaalde gevallen) ook goed te doen.
4. Op M ? Als beginnend fotograaf ? Waarom beginnen bij F16 ? Levert in ieder geval een (veel) langere sluitertijd op en het hangt er helemaal van af welk effect je in je foto wilt leggen (denk aan DOF).
5. Bij gebruik van Liveview is de spiegel al opgeklapt !
6. Inderdaad compositie bepalen.

7. Ik neem aan dat je ook nog 'ergens' handmatig zult scherpstellen ? Liveview (en daarbij inzoomen) is daarbij een erg nuttig hulpmiddel.
8. Uiteraard afdrukken al kijk ik vooraf nog even of door al deze handelingen de compositie nog een beetje klopt :wink: .
Frank64 schreefCOLONHoop dat TS ook terugkomt op zijn vraag en het kan waarderen.
Wie weet blijft hij dan op dit forum hangen en stelt zich dan alsnog even voor :wink: :D
Hier ben ik het wel volledig mee eens :wink: .

Jan
Ik heb deze werkwijze idd erg beknopt weergegeven.
Autofocus uitgezet wil niet zeggen dat de camera, wanneer je de ontspanknop half indrukt, niet meer reageerd op het scherpstelpunt. Autofocus uit voorkomt dat de lens steeds maar probeert scherp te stellen, vandaar mijn opmerking over de autofocus..

Ook al ben je beginnende fotograaf, wanneer je begint met foto's maken op F16 en daarna terug gaat naar F2.8, dan pas ga je echt goed ontdekken wats scherptediepte doet inclusief de juiste belichting.

Natuurlijk, op Av hoeft de juiste belichting niet te doen, dat regelt de camera zelf.
Ik was mij niet bewust dat bij liveview de spiegel opklapt, weer wat geleerd.
Het gebruik van de zelf ontspanner is zeker geen verkeerde gedachte, in iedergeval bij een stilstaand iets lijkt mij.

Brell
gertjan ketel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2005 17:51
WoonplaatsCOLON brabant
CONTACTCOLON

mooie bruikbare tips echter ik mis er nog een waardoor ik toen ik starte met de 50D geen schepte fotos had en dat is de stand AI focus op de camera die doet ook heel vervelende dingen.

Gr. Gertjan
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Brell schreefCOLONIk heb deze werkwijze idd erg beknopt weergegeven.
Autofocus uitgezet wil niet zeggen dat de camera, wanneer je de ontspanknop half indrukt, niet meer reageerd op het scherpstelpunt. Autofocus uit voorkomt dat de lens steeds maar probeert scherp te stellen, vandaar mijn opmerking over de autofocus..

Ook al ben je beginnende fotograaf, wanneer je begint met foto's maken op F16 en daarna terug gaat naar F2.8, dan pas ga je echt goed ontdekken wats scherptediepte doet inclusief de juiste belichting.

Natuurlijk, op Av hoeft de juiste belichting niet te doen, dat regelt de camera zelf.
Ik was mij niet bewust dat bij liveview de spiegel opklapt, weer wat geleerd.
Het gebruik van de zelf ontspanner is zeker geen verkeerde gedachte, in iedergeval bij een stilstaand iets lijkt mij.
Brell
Hier ben ik het dus niet (volledig) mee eens :wink: :x .

Autofocus uitgezet wil wel zeggen dat de camera niet meer reageert op het scherpstelpunt. En bij autofocus aan stel je toch niet per definitie scherp met het middelste scherpstelpunt ? Dat doe je met dat punt wat het dichtst bij de plaats zit waarop je wilt scherpstellen.

Ontdekken wat de scherptediepte doet kun je ook door te beginnen met F2.8. Wat 'inclusief de juiste belichting' daar mee te maken heeft zie ik zo 1-2-3 niet :?.
Natuurlijk, op Av hoeft de juiste belichting niet te doen, dat regelt de camera zelf
Opnieuw haal je Av en belichting door elkaar. Deze staan geheel los van elkaar. Ik kan deze zin trouwens moeilijk lezen :( .

Sorry, maar dit wilde ik toch even rechtzetten.
Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Jumper schreefCOLONAutofocus uitgezet wil wel zeggen dat de camera niet meer reageert op het scherpstelpunt. En bij autofocus aan stel je toch niet per definitie scherp met het middelste scherpstelpunt ? Dat doe je met dat punt wat het dichtst bij de plaats zit waarop je wilt scherpstellen.
Ook als je AF uitzet blijft de camera reageren op het scherpstelpunt.
AF zet je op de lens uit, de lens reageert dan niet meer op de camera.
De camera blijft doen was hij altijd doet wanneer de de ontspanknop half indrukt.
Het ingestelde scherpstelpunt zal oplichten wanneer je de lens met de hand op dat punt hebt scherpgesteld.

Hans
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Klopt helemaal Hans en dat weet ik eigenlijk ook maar op deze manier stel ik nooit scherp.
Ik wilde zeggen (en had dus moeten schrijven): 'Met autofocus uitgezet stelt de camera de lens niet meer scherp op het gekozen scherpstelpunt'.
Ik vind het dan toch handiger om de camera het werk te laten doen (in plaats van ikzelf handmatig) en bij het oplichten van het scherpstelpunt zorgen dat de camera niet beweegt en dan afdrukken. Lukt bijna altijd, tenslotte doe je het zo ook bij wel (snel) bewegende beelden zoals sportfotografie.

Overigens hoop ik dat jelletje het nog allemaal begrijpt :wink: .
Hoewel, het lijkt erop dat hij dit door hem opgestarte topic niet eens meer lijkt te volgen :x .

Jan
Canon materiaal
jelletje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2013 12:15

Nou Jan ik ben er echt hoor heb alleen niet de kans om vaak te reageren (heb kindjes) en hoe stom, ik heb een kwartier geleden gereageerd maar zie nu dat die niet is geplaatst .............
maar goed, ik vind het geweldig dat er al zoveel reacties zijn gekomen en ik moet eerlijk bekennen dat ik nog véél moet leren, maar met veel oefenen moet er uiteindelijk iets beters te voorschijn komen toch? Ik heb zelf even gedacht dat het aan het toestel lag, iets over back en front focus. zodra ik weer de tijd heb om rustig met de camera aan de slag te gaan (lees weekend ) wil ik graag die foto hier laten zien in de hoop dat ik iets heb geleerd van jullie tips! :wink:



Gr Jelle
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Leuke, interessante discussie die door mij met enige moeite maar veel belangstelling gevolgd is. Ik heb het idee dat ik weer wijzer geworden ben. Over de bovengeplaatste foto's kan ik weinig zeggen, ik doe eerlijk gezegd altijd maar wat en kijk dan gewoon op mijn cameraschermpje of het resultaat me lijkt te bevallen.... weinig theoretisch onderlegd en met heel veel foute foto's als resultaat, maar ik leer er wel ontzettend veel van....
Toch is een beetje theoretische kennis ook fijn, iedereen bedankt, hoewel het niet mijn topic is..

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar