Honkbal op Bossche Bollen Toernooi bij Gryphons Rosmalen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hoi,

Weer wat geleerd vandaag...
Heb 30+ foto's geschoten en kwam erachter dat als ik door de viewfinder kijk ik aan de onderkant meer zie dan wat er op de foto komt.
Resultaat: meer dan de helft heeft afgekapte schoenen :(

Uiteindelijk is er maar 1 foto overgebleven die ik de moeite waar vond om aan jullie te tonen en te vragen wat jullie ervan vinden...

Ik heb aardig wat gecropt omdat de achtergrond er niet uit zag (huizen, hoogspanningsmast), maar zo kan het wel denk ik...

41613

Foto genomen op: 19 okt 2013 14:33
Brandpuntsafstand: 135 mm
Sluitersnelheid: 1/200 sec
F-nummer: F/5
ISO gevoeligheidsnorm: 100
Witbalans: Automatisch
Flitser: Flitser niet afgegaan, verplicht flitsen modus
Cameramodel: DSLR-A350
Belichtingsprogramma: Sluiter
Belichtingscompensatie: 0 EV
Meetmodus: Patroon
Laatst gewijzigd door 1 op DavevdrH, in totaal 19 keer gewijzigd.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

DavevdrH schreefCOLONWeer wat geleerd vandaag...
Heb 30+ foto's geschoten en kwam erachter dat als ik door de viewfinder kijk ik aan de onderkant meer zie dan wat er op de foto komt.
Resultaat: meer dan de helft heeft afgekapte schoenen :(
Dat zou toch bekend moeten zijn Dave :wink: . Bij jou Sony 350 wordt 95% van wat je door de zoeker ziet als foto opgeslagen. Bij een aantal (meer professionele/duurdere) camera's is dat 100%.
Maar dan heb je toch ook wel erg krap geschoten ?
De getoonde foto is niet verkeerd maar echte scherpte mis ik toch wel. Mooi dat je allebei de gespannen kijkende gezichten in beeld hebt.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Yup, te krap... gaat me de volgende keer niet meer neppen.
Ergste is dat ik over de 95% onlangs nog gelezen had en toch trapte ik erin...
Ik gebruik vaker de liveview op mijn scherp want om een een of andere reden krijg ik last van mijn oog als ik de viewfinder (veel) gebruik.
Ik blijf dan een poos een zwarte vlek voor mijn oog zien...

Echt scherp is ie niet he... hmmm... goekope lens? Toch bewegingsonscherpte op 1/200?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik zie ook: Meetmodus: patroon. Dus gebruik van alle scherpstelpunten ? Waarom niet 1 punt selecteren en daarmee op het gezicht richten zodat je daar vooral de scherpte krijgt ? Verder zou je ISO ook best naar bv 200 kunnen zodat je met je sluitertijd meer richting 1/500 gaat.

Enne . . achteraf Bossche bollen :wink: ?

Jan
Canon materiaal
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Een 95% zoeker betekent dat je minder (95%) ziet dan op de foto komt, dus wat jumper zegt klopt niet. Klinkt alsof je spiegel niet helemaal goed is, dit moet ook betekenen dat je aan de bovenkant meer hebt dan je in de zoeker ziet.

Meetmodus patroon heeft overigens niets te maken met focuspunten..... Zie ik vaker mensen schrijven, maar het een gaat over scherpstellen en de andere belichting.

Mooie foto moet ik zeggen. En dat gezeur over scherpte, gewoon na verkleinen even verscherpen en dan is 'ie wel scherp.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Dit zijn de instellingen in de export van LR5 die ik gebruik:

41631

Dan wordt de foto dus al verscherpt bij/na het verkleinen toch?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar