Linkstar Studioflitsset MTK-2250D

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
KarinaKriger
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2013 09:49
CONTACTCOLON

Hallo,

Ik ben een beginnend fotograaf en ik wil een studioflitsset aanschaffen. Nu zag ik dit beginners flitsset en ik vroeg me af of iemand ervaring hiermee heeft of mij kan adviseren? Ik ga vooral objecten fotograferen (denk aan meubels) maar wil er ook portretten/modellen mee kunnen schieten. Wat je krijgt voor €225 :


2 x Studioflitser MT-250D
2 x Statief LS-803 (86-205 cm)
2 x Softbox RS-5070ST 50 cm x 70 cm
2 x 50W Instellamp
2 x Handleiding
2 x Synchronisatiekabel
2 x Stroomkabel
Kleurenverpakking


* ik heb ook een aanbod gekregen van een Falcon Eyes studioflits, 250 w + electra slave unit voor €50 euro (exclusief lampen/softbox)
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Om te beginnen, het al oude spreekwoord, alle waarde naar zijn geld.
De flitsers MT-250D hebben een simpele klem constructie om daar je softbox of andere licht modifiers aan te koppelen. Dat ik vaak ook het punt waar de flitser defect raakt. Ik heb zelf een vergelijkbare set gehad van Falcon Eyes (SS250) maar als snel was daar de koppeling voor de softbox van stuk. Daarom mijn advies om in ieder geval een flitser te kopen met een S koppeling (ook wel Bowens koppeling genoemd) daarnaast is het raadzaam om niet altijd naar het maximale vermogen te kijken, maar ook hoe veel stops je de flitser kunt dimmen. Vaak kunnen goedkope flitsers niet meer dan 2 a 3 stops geregeld worden en dat is onhandig als je minder licht nodig hebt. Linkstar maakt ook flitskoppen met een S koppeling, alleen kosten deze meer geld: Linkstar FSDK-200 €350,- Als je deze vergelijkt heeft deze 1/32 tot vol vermogen i.pv. 1/16 tot vol vermogen (dus een stop meer regelbaar) en een S koppeling voor je softboxen.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
KarinaKriger
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2013 09:49
CONTACTCOLON

bedankt voor je duidelijke antwoord! Ik vroeg me nog iets af : gaat die klemconstructie kapot als je hem vaak koppelt dus dingen er steeds afhaalt en op doet of ook als je de constructie gewoon heel laat? Want ik werk op 1 plek en ik dacht ik kan ook mijn spullen gewoon altijd laten staan zoals ik ze nodig heb? ;-)
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Als je de flitserts gewoon laat staan is de slijtage natuurlijk minder. Ik moest mijn set steeds opbouwen en afbreken. Wel merkte ik dat de Softboxen bij deze goedkope sets best zwaar zijn voor de manier hoe ze gekoppeld zijn aan de flitskop. Blijft natuurlijk het verhaal over hoe regelbaar (aantal stops) de flitser is.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Hier kan heel veel over gezegd en geroepen worden.
Een echt kort antwoord is lastig, maar doe mijn best...

Eens met mijn voorganger; je krijgt voor wat je betaald.
2 x 250 watt is niet bar veel om (afhankelijk van wat uiteraard) meubels te fotograferen. Of model van top tot teen zonder lichtafval., laat staan meerdere personen.
Wil je daarnaast bijv. een witte achtergrond kunnen belichten zul je meer flitskoppen moeten aanschaffen.

De echt goedkope totaalpakketten zijn idd vaak zoals je zelf al schrijft sets voor beginners in deze tak van fotografie.
Om met studio fotografie kennis te maken en, net als met techniek van fotografie zelf, de technieken van lichtgebruik en lichtvormers te ervaren en te leren.
Het kent dus vaak beperkingen. Zoals al wordt aangegeven, bijv. in de instelbaarheid van het te gebruiken wattage.
Maar ook beperkte kracht van het modellicht (om voor het knippen al te zien wat je licht ongeveer gaat doen) maar zeker ook bouwkwaliteit, kleurtemperatuurverschillen, laadtijd en zeker ook bouwkwaliteit.
En vaak zijn er ook (veel) minder lichtvormers beschikbaar als je daarmee verder wilt experimenteren.

Wat er niet bij zit, maar eigenlijk onmisbaar is om lekker te kunnen werken , is een remote trigger.
Want die kabels ben je heel snel moe, hangen altijd in de weg met kans op rukken aan de camera en beschadigingen.
NOg los van irritatie van steeds losgaan van de bevestiging)

Voor eeb relatief goedkope, maar kwalitatief best goed en prima uit te breiden merk zou je eens naar JInbei kunnen kijken. In sets of los verkrijgbaar in diverse soorten en wattages.
Zij maken gebruik van zogenaamde M-fitting zoals ook wordt gebruikt wordt door Bowens. En voldoende keuze aan (betaalbare) accesoires als je wilt uitbreiden.
Andere goede en bekendere merken genoeg, maar vaak met overeenstemmend prijskaartje, ook de accesoires...
Uiteraard kun je een merkset kope, bijv. van Bowens, en daar naderhand bijv. spullen van Jinbei bij kopen om geen hoofdprijzen te betalen.
Elinchrom heeft weer een andere fitting, maar ook weer ringen om de fitting te gebruiken zoals Bowens en JInbei die hebben.


Mijn advies; is het echt om als basis kennis te maken en te leren en te kijken of studiofotografie wel echt iets is voor je, nooit een miskoop.
Wil je verder kun je altijd nog duurdere / betere kopen en deze als extra "effect" koppen blijven gebruiken.
Je weet dan ook (net als bij fotoapperatuur) uit eigen ervaring waar je tegen beperkingen aanloopt en wat je beter / anders wil hebben.
Heb je echter echt serieuze plannen voor de toekomst zou ik aanbevelen om toch gelijk voor duurder, maar duurzamer, uitbreidbaar en flexibeler inzetbaar te kiezen.

(Bovendien, de wat duurdere merkspullen verkopen vaak nog voor een leuk bedrag als het je ding niet blijkt te zijn, maar dat terzijde. Of kijk zelf eens 2e hand naar een betere set..?)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar