Upgrade naar Mavericks

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Vanavond m'n iMac geupgrade van Mountain Lion naar Mavericks. Een snelle blik op de applicaties geworpen om te kijken wat er na de upgrade wel of niet meer functioneerd. Wellicht zijn sommige van jullie hier nieuwsgierig naar.

Adobe Photoshop CS3 (10.0.1) : start pas na een manual install van Java ( http://support.apple.com/kb/DL1572?viewlocale=en_US" onclick="window.open(this.href);return false; ). Raw foto inladen en enkele simpele bewerkingen en opslaan gaat allemaal goed.
Apple Aperture krijgt een update naar versie 3.5 en lijkt goed te werken.
Photomatix Pro Versie 4.2.7b start normaal, maar nog geen photo's geladen of anderzijds getest
DxO Optics Pro 5.3.7 (7446) start ook normaal maar verder ook nog geen testen mee uitgevoerd.

Mijn eerste bevindingen zijn dus positief.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Heb dit ook gedaan maar nog niet gekeken of wel alles werkt. Wel gezien, dat ik geen upgrade van Aperture heb gekregen.
Eerste indruk is niet verkeerd. Wel prettig, dat e.e.a. gratis was! Heb het ook op mijn Notebook Pro geïnstalleerd.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Upgrade is soepel - zoals gebruikelijk - verlopen.
Het is en blijft genieten, het gebruikersgemak van Apple.
En dat voor nop. Prima klantenservice :-)

Geen troubles. Alles werkt.
DXO 8 draait prima. Zo ook Lightroom 5.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Gisteren ook een update naar OSX Mavericks uitgevoerd en Adobe Lightroom 5 werk zonder problemen.
Mooie service dat ze het gratis aanbieden. Ik dat eigenlijk verwacht dat het rond de 20 euro zou kosten. :-)
Sharky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 262
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2009 11:24

Spectaculaire wijzigingen zitten waarschijnlijk onder de motorkap :D
IBooks en Maps is toegevoegd voor de rest werkt alles als normaal en ziet er ook zo uit.

Tip voor de de gebruikers in de Nederlandse taal: zet hem in de systeemvoorkeuren op de Engelse taal start de Mac opnieuw ga dan naar de updates in de App store.
Hier is in tegenstelling tot de Nederlandse versie Imovie, Iphoto en Aperture te downloaden/updaten.

Gr. Jan
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Heeft er ook al iemand een update gedaan die werkt met Photoshop CC? Ik las op het net wat problemen daarmee?? Maar ik moet toegeven dat ik eerlijk gezegd ook nog niet verder heb gekeken wat die problemen dan waren en of er oplossingen waren... :oops:
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Sharky schreefCOLONSpectaculaire wijzigingen zitten waarschijnlijk onder de motorkap :D
IBooks en Maps is toegevoegd voor de rest werkt alles als normaal en ziet er ook zo uit.

Tip voor de de gebruikers in de Nederlandse taal: zet hem in de systeemvoorkeuren op de Engelse taal start de Mac opnieuw ga dan naar de updates in de App store.
Hier is in tegenstelling tot de Nederlandse versie Imovie, Iphoto en Aperture te downloaden/updaten.

Gr. Jan
Bedankt voor de tip! Ging perfect!
Groetjes
Roel J.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Voor degenen die willen lezen wat er zoal (onder als boven de motorkap) gewijzigd is, een uitgebreide review op ArsTechnica van John Siracusa.

http://arstechnica.com/apple/2013/10/os-x-10-9/" onclick="window.open(this.href);return false;
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Pieterr schreefCOLONVoor degenen die willen lezen wat er zoal (onder als boven de motorkap) gewijzigd is, een uitgebreide review op ArsTechnica van John Siracusa.

http://arstechnica.com/apple/2013/10/os-x-10-9/" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere dag een aantal pagina’s! Pieterr bedankt!

Gr. Roel J.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Mooie tip Jan. Bij mij stond ie al op Engels ingesteld...ik heb niet geprobeerd of ik dan meer zie als ik 'm naar Nederlands zet...

Goeie link Pieterr...een mooi ongezouten review van ArsTechnica. Hieruit blijkt ook maar weer dan Mac OS X ook de heilige graal niet is.

Safari ziet er wel sophisticated uit vind ik...en lijkt nu een stuk sneller te laden en browsen. Misschien dat ik Safari dan wel als preferred browser ga gebruiken ipv Firefox...
Anoniem 4

Vandaag een minder goed bericht voor de Mac-ers.
Risico op dataverlies bij gebruik externe schijven.
"OS X Mavericks upgrade destroys data, reports Western Digital"
http://www.infoworld.com/t/storage/os-x ... tal-230100" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dat bericht heeft mij niet bereikt, en ik heb ook twee WD-schijven in gebruik......
De mavericks upgrade heb ik vorige week gedraaid, maar ik heb er echt spijt van. Kan nu al die tijd mijn scanner niet gebruiken, terwijl ik nog steeds zit te wachten op een update van de drivers. Pfff.....
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Oud nieuws Illuminatus. Het is maar de vraag of dit aan Apple is te wijten of aan Western Digital. Feit blijft dat er op sommige WD schijven data verdwijnt. Er zijn meerdere kleine probleempjes met Mavericks die hoogstwaarschijnlijk op korte termijn door Apple worden opgelost middels een update van Mavericks.

@Jasmino; erg vervelend dat je scanner het niet meer doet maar dit is wat mij betreft nalatigheid van de leverancier van je scanner software. Voordat Apple een nieuw OS lanceert kunnen softwareproducenten al maanden van tevoren met de beta versies aan de slag om hun software aan te passen. Ik zou in dit geval contact opnemen met de leverancier van je scanner software en vragen wanneer er een update van hun kan valt te verwachten.

Ik heb zowel m'n iMac als m'n Macbook onlangs voorzien van Mavericks en ik ben er erg tevreden over. Geen enkel probleem zover.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb al contact gezocht, maar tot zover zonder resultaat. Volgens hen zijn ze nog bezig met de updates, het kon nog enkele dagen duren. Inmiddels zijn we een week verder. Grrr..... Ik gebruik de scanner heel veel, dus ik mis het echt enorm. Ik verwijt het ook niet aan apple trouwens...
Mijn WD schijven lijken overigens zonder problemen te draaien, heb er ook eerder nooit problemen mee gehad.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Anoniem 4

Als het oud nieuws is, dan siert het Apple niet dat ze nog steeds geen oplossing hebben, maar dit bericht dateert van 4 november 2013.
Aan WD zal het waarschijnlijk niet liggen. Het gaat om problemen die na de update naar Mavericks zijn ontstaan, daarvoor waren er geen problemen.
Natuurlijk gaan er ook wel eens WD-schijven kapot. Ik heb er diverse en daar ben ik nog nooit data op kwijt geraakt, maar ja ik doe ook alleen maar Windows, Linux, Unix om maar wat te noemen.
Overigens was het een goed bedoelde waarschuwing, niet meer en niet minder. Doe ermee wat je wilt.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Naar wat ik begrepen heb zijn die problemen met WD disks enkel wanneer je ook de WD software gebruikt om die externe schijven te beheren. Als je ze gewoon direct als externe disk gebruikt via osx is er niks aan de hand, zolang je de extra toeters en bellen van WD niet gebruikt.
Lijkt mij dan toch ook wel aan WD te verwijten eerlijk gezegd.. je kan onmogelijk van Apple (of Microsoft of een Linux distro) verwachten dat ze het met alle mogelijke software gaan testen lijkt me.. daarvoor worden er tenslotte juist beta's uitgebracht.
En dat is ook precies wat wij altijd moeten doen met onze software voor nieuwe OS'en..
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Wat mij betreft gaat hetgeen ik over de scannersoftware voor Jasmino schreef ook op voor WD. Ze hebben tijd zat gehad om de bètaversie van Mavericks te testen. Puur nalatigheid van WD wat mij betreft.

Groet!
Dward
Anoniem 4

WD is één van de grootste harddisk-leveranciers ter wereld. Apple heeft nog nooit zelf een schijf gemaakt.
WD komt zelf met de waarschuwing. Als de schuld onomstreden bij hen zou liggen door nalatigheid, zouden ze het zo niet gebracht hebben, dan kaatst het dubbel hard terug. Bovendien is het niet alleen WD die problemen ondervindt. Er zijn ook diverse andere producten (o.a.controlers) van verschillende leveranciers die problemen hebben met de upgrade. Om die nu ook allemaal nalatigheid te verwijten.
Waar de fout ook moge liggen, het ging mij er alleen om hier te waarschuwen. Veel leden maken gebruik van externe harddisks voor opslag van foto’s. Niets is zo erg om die kwijt te raken en dan is voorzichtigheid geboden.
Als dat hier niet op prijs wordt gesteld, laat ik het voortaan achterwege.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Illuminatus schreefCOLONWD is één van de grootste harddisk-leveranciers ter wereld. Apple heeft nog nooit zelf een schijf gemaakt.
WD komt zelf met de waarschuwing. Als de schuld onomstreden bij hen zou liggen door nalatigheid, zouden ze het zo niet gebracht hebben, dan kaatst het dubbel hard terug. Bovendien is het niet alleen WD die problemen ondervindt. Er zijn ook diverse andere producten (o.a.controlers) van verschillende leveranciers die problemen hebben met de upgrade. Om die nu ook allemaal nalatigheid te verwijten.
Waar de fout ook moge liggen, het ging mij er alleen om hier te waarschuwen. Veel leden maken gebruik van externe harddisks voor opslag van foto’s. Niets is zo erg om die kwijt te raken en dan is voorzic
htigheid geboden.
Als dat hier niet op prijs wordt gesteld, laat ik het voortaan achterwege.
Natuurlijk wordt e.e.a wel op prijs gesteld!

Gr. Roel J.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLON Als dat hier niet op prijs wordt gesteld, laat ik het voortaan achterwege.
Integendeel!! Juist ook dit soort waarschuwingen zijn nodig... Zelf wacht ik ook altijd eerst even een paar dagen af met het doen van dergelijke grote updates, juist om even te luisteren of je in die eerste dagen een hoop problemen hoort of niet :)
Ik heb zelf (gelukkig) geen problemen met m'n externe disk (ook geen WD overigens, althans.. ik weet niet wat er in de behuizing zit eigenlijk :D)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar