Twijfel tussen twee statieven

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Hallo fotoliefhebbers,

ik twijfel een beetje tussen twee statieven en hopelijk kunnen jullie mij een beetje de juiste richting wijzen.

Ooit heb ik eens bij een abonnement van Zoom een statief gekregen en inmiddels heb ik de hele kop vervangen en merkte afgelopen dinsdag bij het fotograferen van paddenstoelen dat ik het statief niet stevig meer vind staan omdat er nu wat meer gewicht op zit. De verhouding klopt gewoon niet meer omdat de bovenkant gewoon zwaarder is geworden door de kop met macrorail en panoramaplaat. De spullen die ik heb gekocht zijn allemaal van Novoflex en ik ben erg te spreken over de kwaliteit en afwerking van dit merk.

Ik heb eigenlijk nooit naar statieven gekeken van Novoflex omdat ze alleen statieven hadden met vier benen i.p.v. drie benen en vier benen wilde ik absoluut niet. Alleen op de site van Novoflex zag ik nu dat ze op de markt komen met een statief met drie benen.

Afbeelding
http://www.novoflex.com/de/produkte/sta ... plettsets/" onclick="window.open(this.href);return false;


Ik had eigenlijk mijn keus al gemaakt door te gaan sparen voor de Gitzo GT2541EX, alleen nu ik het statief van Novoflex zie twijfel ik een beetje. Wat is verstandig? Statieven van Gitzo zijn natuurlijk erg goed en hebben zich denk ik wel bewezen maar ik ken de kwaliteit van Novoflex en die zullen echt geen troep maken.

Afbeelding
http://www.gitzo.com/ser2-6x-explorer-4-s-g-lock" onclick="window.open(this.href);return false;
Voornamelijk gebruik ik het statief voor macrofotografie (moet dus laag bij de grond kunnen) en landschap.

Wat is wijsheid?

Groeten,
Peter-Hans.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Over de kwaliteit kan ik niet oordelen.
Wel heeft de gitzo een middenkolom die ideaal is voor macro.
Ik had deze niet op mijn statief maar heb hem los bijgekocht, en dat is echt heerlijk bij macro!
Groeten,

Jichem
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen de 2 die je noemt.
als je tevreden bent over de kwaliteit van Novoflex, waarom neem je die dan niet ?
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Road8 schreefCOLONEr zit een behoorlijk prijsverschil tussen de 2 die je noemt.
als je tevreden bent over de kwaliteit van Novoflex, waarom neem je die dan niet ?

Ze zijn beide rond de 550 euro?

De rede dat ik twijfel is dat ik me afvraag of ik de middelzuil niet ga missen.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

oh, ik dacht dat ik de Novoflex voor iets van 329 zag staan (op hun eigen site) maar dan zal ik me wel vergissen.

middenzuil ja of nee, dat is persoonlijk denk ik.
er zullen er vast ook zijn die zo'n middenzuil voor macro niks vinden.
zelf hebben we voor het werk dicht bij de grond, een Joby Gorillapod (DSLR versie).
toch even een winkel opzoeken denk ik en uitproberen.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Ik zeg de Gitzo.
Die middenzuil is ideaal voor laag bij de grond en dan de cam tussen de poten hangen.
Doe ik zelf erg vaak.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Road8 schreefCOLONoh, ik dacht dat ik de Novoflex voor iets van 329 zag staan (op hun eigen site) maar dan zal ik me wel vergissen.

middenzuil ja of nee, dat is persoonlijk denk ik.
er zullen er vast ook zijn die zo'n middenzuil voor macro niks vinden.
zelf hebben we voor het werk dicht bij de grond, een Joby Gorillapod (DSLR versie).
toch even een winkel opzoeken denk ik en uitproberen.
Die 329 euro klopt voor het instapmodel. Ik kijk uiteraard naar de Carbon versie 4 delig. En die is iets meer dan 500 euro.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

[semi-off topic] ik heb een tijd geleden gewoon een gitzo carbon statief met magnesium kop.....gevonden :) ) [/semi-off topic]
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Road8 schreefCOLONzelf hebben we voor het werk dicht bij de grond, een Joby Gorillapod (DSLR versie).
.
Kan jij daarmee uit de voeten? Ik heb 'm ook, maar ondanks dat het de DSLR-versie is, is'tie echt veel te instabiel voor mijn macrowerk.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik heb wel een stevig macrostatief nodig en denk inderdaad niet dat ik uit de voeten kom met een GP. Soms is het macrowerk namelijk ook hoger boven de grond.
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

ik heb de gitzo 2541 incl. kop 2780 en dat bevalt me prima, maar laatst ging ik paddestoelen fotograferen en kwam ik erachter dat ik toch niet zo heel laag bij de grond kom, ik lees hier iets over de middenzuil omdraaien en zag dat ook in de gebruiksaanwijzing maar lijkt me nog best wel een klus om de boel om te draaien en heb ik het goed dat je camera dan op zijn kop hangt??? Gorillapod heb ik ook gehad maar vond ik ook te beperkt, bovendien miste ik de flexibiliteit van een balhoofd, het gedraai aan de pootjes vond ik niet prettig werken
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik heb onlangs de Sirui M3204X gekocht. Met middenzuil die uit 2 delen bestaat. Het langste deel kan je verwijden en de 4-delige carbon poten kan je helemaal plat op de grond leggen. Zonder kop kom je dan op 11,5 cm. Wil je nog lager dan zou ik persoonlijk voor een beanbag (en een kleedje) kiezen.
Dit statief heb ik bij Digimaxx gekocht voor €339,-. Hetzelfde statief staat bij Kamera Exspress voor €449,- op de site. Tel uit je winst.
Eén van de poten kan je ook als oerdegelijke monopod gebruiken. Het statief komt met degelijk tas + draagriem + tooltjes en stalen pinnen in de voetjes die tevoorschijn komen als je aan het voetje draait. Ik heb 'm ongezien gekocht en ben er erg blij mee.

Groet!
Dward
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar