Thema: Luguber. Ideeën voor een foto?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben sinds kort lid van een fotoclub. Elke maand hebben ze een thema voor Foto van de Maand. Voor de volgende maand is het thema "Luguber".

Ik heb totaal geen inspiratie voor dat thema, geen idee wat ik zal gaan fotograferen. Ik vraag jullie hulp: hebben jullie ideeën?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Misschien een spreeuw die een ander vogeltje aan het oppeuzelen is....
Maar zou ook Haloween achtige foto's kunnen zijn (afgehakte ledematen, verbrande huid, etc.)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Halloween is toch al voorbij?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hoe uitgebreid wil je het maken?
wil je een hele scene in elkaar knutselen met een (of meerdere) model(len) of alleen een doodshoofd op tafel leggen met een roos en kaarsje om vervolgens technisch gezien meer te kunnen doen: scherpte diepte enz. ?

ben benieuwd! :D

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Jazeker, Haloween was/is 31 oktober.
Maar het ging over het soort foto's toch?
Met Haloween zie je nog wel eens wat lugubere figuren rond lopen of op TV / in een film.

Wellicht kun je daar inspiratie uit halen bedoelde ik
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben niet zo van "hele scenes in elkaar knutselen" eignlijk. Bovendien heb ik geen rooie cent om uit te geven daaraan. Geen modellen of studio-gedoe, dat past niet bij mij. Als het heel simpel te realiseren is, wil ik er nog over nadenken, maar dan nog: geen kosten.

Halloween figuren zie je niet zoveel buiten Halloween, toch. Waar zou ik die dan moeten vinden de komende weken?

Ik zat zelf te denken aan een begraafplaats, maar dan moet ik daar nog iets mee doen wat de boel luguber zal maken. Aan de andere kant is dat misschien ook veel te gemakkelijk gedacht...
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Misschien:

Ik zie dat je "Ergens in de buurt van Amsterdam" woont...
Als je toevallig een abonnement van Artis hebt (dan kost het verder geen geld om te gaan), dan zou je rond etenstijd van de dieren wellicht wat foto's kunnen maken bij de aaseters of vleeseters?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

in contact komen met een Gothic persoon, en vragen of hij met aantal mensen kan langskomen.. aantal theelichten klaar zetten aansteken in 'n rondje laten zitten en doen alsof ze geesten o.i.d. oproepen?

wel proberen zo spannend mogelijk in beeld te brengen.. :)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Combineer Billie's idee met een kerkhof als locatie. Liefst op avond met volle maan (17 november) en een beetje grondmist. Hoe luguber wil je het hebben...

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

En als er dan op dat moment ook nog eens een spreeuw een vogeltje op zit te peuzelen verlicht door de volle maan...

Ow wacht nu sla ik op hol, sorry.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ha ha ha, wat een leuke ideeën, maar wel heel wat scenario-planning komt daar bij kijken :D
Een foto van aaseters in Artis is ook wel een optie inderdaad. Thnx!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik denk dat het je nog wel eens tegen kan vallen om van een aasetend dier een echt lugubere foto te maken.

Ik zou het eerder zoeken in setting (duistere omstandigheden) en simpele attributen, zoals een kaars, een kruis, een doodshoofd, een kkk-achtig iets, een urn, een mes, dat soort zaken. Een in de schemer gefotografeerde hand met een mes met eventueel wat bloed is simpel te realiseren en kan eng zat zijn.

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Deze bruiloft foto iets als inspiratie?

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... heads.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Tomatensoep met ipv soepballetjes, oogballen erin :X
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Of in je bad kliederen met ketchup ;)
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Volgens mij raken veel mensen aardig geïnspireerd door deze opdracht... :)
Ik heb helaas geen bijdrage, maar ik kan je wel succes wensen.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
a.van.dijk
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2012 08:45

Mijn fotografiedocent zei altijd: als je je foto's presenteert, doe dat dan in een logische volgorde. Schep er een 'verhaal' in. En hij noemde altijd zijn voorbeeld van 'het kinderfietsje': je ziet in foto 1 een straat, in foto 2 een kinderfietsje en in foto 3 een ambulance. In dit geval vond ik zijn voorbeeld best luguber. Aangezien zoiets eenvoudig te maken is, wilde ik dit voorbeeld even delen. En je hebt gelijk een mooie drieluik.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Wow, wat een input. Ik zie inderdaad veel inspiratie bij anderen onstaan..... Toch is dat ensceneren helemaal niet mijn ding... Ik gruwel van horror (is ook de bedoeling natuurlijk) en ik kan er niets mooi aan vinden.
Tot nu voel ik het meest voor het idee van een bord met "bloederige" soep en oogballen erin (waar vind ik zoiets?), misschien op een wit tafelkleed en dan een "bloedspoor" en een mes erbij, en een kaars op de achtergrond. Fotograferen bij valavond en dan spelen met het licht. Dat spreekt me nog het meest aan en lijkt me het best te realiseren. En ik hoef niet in de weer met modellen en make-up, en griezelige locaties.

Als ik dat verder ga uitwerken, dat idee van die bloedsoep met oogballen, hebben jullie dan nog goede tips waar ik aan moet denken? Welke atributen zal ik dan gebruiken, waar vind ik die, en waar moet ik aan denken als ik een belichting ga opstellen?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Met een vriend naar een stille plek. Neem een auto en schep mee. Graag een gat. En Et de auto zo dat de koplampen het gat verlichten. Laat je vriend nog wat graven. En maak daar foto van. Zo zet je in scène dat er íemand vermoord en begraven wordt
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Oogballen (plastic of rubber?) koop je bij een feestwinkel. Daar hebben ze er vast wel een paar van in Amsterdam. Koeienogen zijn vaak gratis af te halen op het abattoir...

Groet!
Dward
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar