Is dit wel of niet macro?

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
joriscanon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2013 09:44

Beste Forumleden,

vraag, is dit Macro fotografie als de afbeelding 30 bij 45 cm afdruk? Als je leest leest wat macro fotografie is zou je zeggen van wel, maar twijfel wel.

We spreken van macrofotografie wanneer de vergroting groter of gelijk is aan één. Wanneer de vergroting kleiner is dan één, spreken we over een close-up. Of anders gezegd: wanneer het beeld op film/sensor groter of gelijk is aan het gefotografeerde voorwerp, spreken we van macrofotografie.

Afbeelding
Anoniem 3

M.i. is dit close-up, dus geen macro.
Bij macro had je een detailopname gemaakt van de wortels van een radijsje of een bloemstronk van de broccoli.
joriscanon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2013 09:44

maar de radijsjes zijn groter dan werkelijkheid bij een afdruk vanaf al a4
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

We spreken van macrofotografie wanneer de vergroting groter of gelijk is aan één.
Er had bij moeten staan: ten opzichte van de afmetingen van de sensor.

M.a.w. één cm in werkelijkheid is één cm op de sensor.

Nu is >=1 ook niet echt nodig, alles in de fotografie heeft een grijs gebied :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
joriscanon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2013 09:44

Maar Boels is het naar jou mening dit macro?
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dit is close-up zoals Telescoop ook aangeeft. Bij macrofotografie ga je nog veel meer in detail. Dan pak je er bijv. een brocolliroosje uit.
Hier is ook (nagenoeg) alles scherp.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@joriscanon:
Nee, het is geen macro; zie de verbeterde definitie van een macro.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Je kunt ook een macro foto maken van een olifant.. Heeft één heel groot :wink: nadeel: de hele grote sensor er voor moet nog ontwikkeld worden....

ff zonder dollen: zoals al gemeld is een macrofoto een foto van een object dat minimaal 1:1 op de sensor wordt geprojecteerd; 1mm in het echie is minimaal 1mm op de sensor...
De 65mm MP-E lens kan tot 5x vergroten, dit betekend dat 1mm in real-life tot 5mm goot op de sensor geprojecteerd kan worden.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Vrij lastig te beoordelen. Ik zie namelijk geen foto...

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

We spreken van macrofotografie wanneer de vergroting groter of gelijk is aan één. Wanneer de vergroting kleiner is dan één, spreken we over een close-up. Of anders gezegd: wanneer het beeld op film/sensor groter of gelijk is aan het gefotografeerde voorwerp, spreken we van macrofotografie.

Deze uitspraak heb ik nooit echt gesnapt. Dus als ik een grootformaat camera heb en ik maak op een A4 formaat een foto van een gezicht, heb ik een macro-foto? Of met een camera obscura kamer een straatbeeld projecteren op één van de muren, heb ik een macro-foto? Wat werd als macro beschouwd in de tijd van grootformaat camera's?


Ik zie trouwens ook geen foto, helaas.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Anoniem 3

Ik heb het idee, dat JorisCanon zichzelf afgeschoten heeft.
Ook op zijn andere topic: Wie van de drie:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=111669
heeft hij zijn beelden verwijderd, waarschijnlijk onder het motto:
Ik heb gelijk dus .....
Maar misschien is ook wel de onkunde van een newcomer hier.

En..
met een macro-objectief kun je ook heel mooie portretjes van groenten maken.

Jammer dat hij het zo oppakt.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Misschien een foutje in z'n website waar ie naartoe linkt. Beelden zijn niet verwijdert, de link werkt niet meer. Wanneer je naar de website kijkt waarna de link verwijst, zie je de tekst:"binnenkort nieuwe website online!"
Het lijkt me sterk dat iemand door bovenstaande reacties abrupt afhaakt, maar het zou kunnen. We wachten af...

ondertussen blijf ik met de vraag: is een foto van een gezicht (wat net zo groot is als de gevoelige plaat), gemaakt met een grootformaat camera een macro?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Dus een objectief op een crop zou geen macro kunnen maken terwijl het op een full frame dat wel zou kunnen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het gaat om de afbeelding van het voorwerp op een sensor of negatief.
Een voorwerp van 1cm moet dan volgens de definitie een afbeelding van 1cm hebben.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

En als jij een sensor van A4 formaat zou hebben, kun jij daarop een macro van een gelaat vastleggen.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

steven l schreefCOLONDus een objectief op een crop zou geen macro kunnen maken terwijl het op een full frame dat wel zou kunnen?
Nee. De grap is nu juist dat de sensorgrootte er niet toe doet in deze definitie van 'macro'. Je plaatst een objectief tussen het onderwerp en je sensor. Als de afbeelding op de sensor groter (of gelijk) is dan het onderwerp zelf, is de vergroting M groter dan (of gelijk aan) één. In dat geval spreekt men van 'macro' (volgens deze definitie).

In de dagelijkse praktijk van de (niet-macro) fotograaf is de vergroting M (veel) kleiner dan 1. Dwz de afbeelding op je sensor is kleiner dan het onderwerp zelf. Een aardige benadering van de vergroting M is dan de brandpuntsafstand gedeeld door de afstand tot het onderwerp.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Close-up en macro worden vaak door elkaar gehaald en van een portret kan je ook een close-up maken.
een close-up van een portret valt m.i. Niet onder de noemer van macro terwijl een close-up van een bloem dat vaak wel is.
Het blijft een grijs gebied, het maakt in ieder geval niets uit hoe groot je iets af drukt zoals de ts denkt.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Telescoop schreefCOLONEn als jij een sensor van A4 formaat zou hebben, kun jij daarop een macro van een gelaat vastleggen.
Ik heb een A4 formaat sensor! Een scanner-camera. :) Een flatbed scanner achter een grootformaat camera. Daarmee kan ik dit soort foto's maken:
Afbeelding
Deze foto is niet 1:1, maar de camera kan het wel.


Ik denk dat je voor de definitie van macro beter kunt stellen dat:
de orginele foto heeft een onderwerp wat kleiner of gelijk aan 3,5mm is.
Daarmee ondervang je de diverse sensor formaten en zeg je dat de foto ongecropt moet zijn.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

We zijn het topic van joriscanon wel flink aan het vervuilen, maar goed hij leest zelf toch niet meer mee :wink: .

Volgens Wikipedia:
Macrofotografie is het fotograferen op korte tot zeer korte afstand van onderdelen van mensen, dieren, planten of voorwerpen, met de bedoeling ze zo groot mogelijk af te beelden, zodat details zichtbaar worden die met het blote oog moeilijk of niet waarneembaar zijn.
We spreken van macrofotografie wanneer de vergroting groter of gelijk is aan één. Wanneer de vergroting kleiner is dan één, spreken we over een close-up. Of anders gezegd: wanneer het beeld op film/sensor groter of gelijk is aan het gefotografeerde voorwerp, spreken we van macrofotografie.

Mijn sensor (cropcamera) is 22,2 x 14,8mm. Wil ik bv een gemiddelde vlinder, paddenstoel, libel, sprinkhaan, bloemknop enz in zijn geheel op de foto (dus sensor) zetten dan mag ik dat geen macro meer noemen :( . Al deze voorwerpen zijn (een stuk) groter als mijn sensor.
steven1 schreefCOLON Ik denk dat je voor de definitie van macro beter kunt stellen dat: de orginele foto heeft een onderwerp wat kleiner of gelijk aan 3,5mm is
Hiermee zou ook 98% van de macrofoto's op dit forum getoond afvallen. Arme Jo :wink: .

Maar ik denk dat we hier niet moeilijk over moeten doen. We weten allemaal best wat er met een macro wordt bedoeld: gewoon een klein onderwerp groot (toonbaar) fotograferen.

Jan
Canon materiaal
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar