Is dit wel of niet macro?

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De NL-wikipedia sucks.

De lol van definities ligt in het gemak in de communicatie.
Als iedereen een eigen definitie van iets gaat definiëren ontstaat chaos :wink:

(Ik geef toe, het is gebruikelijk geworden, bijvoorbeeld: de max. snelheid geldt voor de ander :mrgreen: )

Het gaat om macro in de fotografie, niet die in Muiden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

steven l schreefCOLONDaarmee ondervang je de diverse sensor formaten en zeg je dat de foto ongecropt moet zijn.
De grap is nu juist dat de sensorgrootte er niet toe doet in deze definitie van 'macro'. Je plaatst een objectief tussen het onderwerp en je sensor. Als de afbeelding op de sensor groter (of gelijk) is dan het onderwerp zelf, is de vergroting M groter dan (of gelijk aan) één. In dat geval spreekt men van 'macro' (volgens deze definitie).

In de dagelijkse praktijk van de (niet-macro) fotograaf is de vergroting M (veel) kleiner dan 1. Dwz de afbeelding op je sensor is kleiner dan het onderwerp zelf. Een aardige benadering van de vergroting M is dan de brandpuntsafstand gedeeld door de afstand tot het onderwerp.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

boels069 schreefCOLONDe NL-wikipedia sucks.
De lol van definities ligt in het gemak in de communicatie.
Als iedereen een eigen definitie van iets gaat definiëren ontstaat chaos :wink:

(Ik geef toe, het is gebruikelijk geworden, bijvoorbeeld: de max. snelheid geldt voor de ander :mrgreen: )
Het gaat om macro in de fotografie, niet die in Muiden.
Eindelijk begrijp ik je onderschrift: Mijn fiets spoort beter dan ik. :wink: :wink:

Maar we zijn het verder toch wel eens met elkaar ?

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Jumper:
Als je met een sensor (cropcamera) van 22,2 x 14,8mm een voorwerp van 1cm afbeeldt als 1cm of groter op de sensor dan is het macro.
Dat is de fotografische definitie.

Als ik definities niet hanteer, dan zou mijn fiets ook niet sporen (omdat het sporen van een fiets ook een kwestie van definitie is) :D

Het sporen in pschychologische of psychiatrische zin is veel ruimer gedefiniëerd (gezien het aantal ontsporingen) :P
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Als ik een onderwerp van 1cm op de foto zet met een macro lens die een vergroting heeft van 1x met een cropcam en ik zet hetzelfde onderwerp op de foto met een grootbeeldcamera (FF of groter) met een macrolens die ook een vergroting heeft van 1x en waarvan de beeldhoek hetzelfde is ( dus 100mm op een cropcam is een 160mm op een FF in het geval van canon) dan krijg ik volgens mij dezelfde foto.
Dan maakt het niet uit ook al heb je een sensor van A4 formaat. OK, de kwaliteit is anders maar niet het beeld op zich.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

woody111 schreefCOLON... met een macro lens die een vergroting heeft van 1x ...
Een objectief heeft geen (vaste) vergroting. De vergroting die wordt opgegeven bij objectieven is de maximale vergroting. De standaard macro-objectieven (zoals de Canon 100mm) hebben doorgaans een maximale vergroting van 1x.

Afbeelding

Bij een afbeelding met een vergroting van 1x van een onderwerp van 1x1cm maak je een afbeelding op je sensor van 1x1cm. Die 1x1cm neemt op een APS-C sensor een relatief groter deel van het totale sensoroppervlak in dan op een FF sensor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar