close up ring canon 500d of tussenringen, of...

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Ik begin macrofotografie leuk te vinden,.... op Schiermonnikoog kreeg ik het advies om naar een Canon closeup 500d te kijken, in combinatie met de 70-200 F4. Maar, wat wordt dan de scherpstelafstand? Voor snelle beestjes is het nu met deze lens wel te doen; maar een bloemetje op zo'n afstand is wel lastig vind ik. Met een beetje croppen blijft er wel een leuke foto over nu, dat is het voordeel van deze L lens denk ik.

En, de tussenringen, in combinatie met de 50mm 1.4 zie ik daar ook hele mooie foto's van! Kunnen tussenringen met alle objectieven gebruikt worden? Wordt dan de kortste scherpstelafstand ook korter?

Wanneer ik een closeup 500d koop zou het een 77 mm worden met verloop; dan zou hij ook op mijn 2.8 17-55 kunnen. Maar closeup wordt geadviseerd voor zoomlenzen; wat is het effect op de 50mm 1.4 of de 17-55 2.8; of kunnen deze zowiezo niet met een closeup?

Graag zou ik nog een keer de 24 105 willen, die is ook 77 mm, is deze lens ook geschikt voor de closeup?

Hoop dat iemand mij kan adviseren, voor zover ik graaf kan ik niet de antwoorden vinden op het forum, zo wel dan hoop ik dat iemand mij kan 'sturen'!

Voordeel van een closeup zou voor mij zijn dat deze makkelijk meegaat en altijd mee is; in tegenstelling tot een extra lens (en een duurdere uitgave) die meest van tijd in mijn kast staat omdat ik liever niet al te veel meeneem en macro wel heel leuk vind maar wat basis betreft toch andere interesses heb.

En, nog een vraag, welke vergroting krijg je nu met welke hulpmiddelen? zie met macro lenzen een 1;1 staan, maar er is ook een lens met een vergroting van 1; 1,5? Kom je hierbij in de buurt met tussenringen of closeup lenzen?
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Heb je dit artikel al eens bekeken?
Missschien heb je daar wat aan.
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

ik zal je morgen even een update geven over mijn ervaringen met mijn 70-200 F4 + macroringen foto,s staan trouwens ook op het forum.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=109038" onclick="window.open(this.href);return false;
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Dank voor jullie reacties, Builder ik heb de pfd even geprint, kan ik hem rustig lezen vanavond! Van Schoffie kwam ook het advies voor de closeup ring maar dit documentje had ik nog niet gezien. Maurice, je foto's zijn mooi! Jij hebt dus goedr ervaringen met de tussenringen? Bewuste keus om geen macrolens, of lowbudgetkeus? Hoop dat er nog mensen zijn met ervaringen positief of negatief met de closeup lens, wacht nog af! Dikke week voordat we op vakantie gaan, hoop dan een keus gemaakt te hebben!
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

misschien heb je nog iets aan deze link van de wel bekende fotojeroen
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De tabel op die link komt me bekend voor: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 8&t=107474" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Zie ook dit topic voor vergelijkbare tabellen en de formules om ze af te leiden:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=77890" onclick="window.open(this.href);return false;
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Deze link had ik onder mijn rechtermuisknop: http://www.eos-magazine.com/articles/ma ... focus.html" onclick="window.open(this.href);return false; Wel een heel duidelijk (engels) artikel over de closeup lenzen, maar of kiezen daardoor makkelijker wordt.... Nog even alle info rustig laten bezinken! Volgens de info bij b.v. cameranu zijn beide closeup lenzen alleen geschikt voor de 70mm tot 300 mm, verder staat er op de Canonsite geen informatie, krijg ergens een foutmelding als ik zoek naar de closeup lenzen! Morgen weer verder puzzelen, dan bekijk ik de bovenstaande links even.
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Ik heb de closeup ring besteld, de 500d 77 mm met verloopringen voor mijn andere lenzen! Stap 1,... Hele studie hoor, wat nu geschikt is en het gewenste effect geeft! Eerst maar eens hiermee beginnen! En, met de verloopringen kan ik volgens mij ook een lens op de kop op de andere zetten, ben benieuwd, volgende week weekje tent, kan ik mooi spelen!
Gebruikers-avatar
Rob_W
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2013 21:14
WoonplaatsCOLON Venlo

Hoi,

wat is je ervaring met deze close up ring?
Nieuw in de wereld van de fotografie..
Leer graag van jullie ervaring e.d.
Canon EOS 1100D, EF-S 55-250 IS, EF-S 18-55
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Sorry voor de late reactie, ik ben niet zo heel actief forumlid. Mijn ervaring tot nu toe is dat ik het scherpstellen wel lastig vond in het begin; gaat nu iets beter, maar met de 50mm 1.4 gaat het het best bij mij. Maar dan heel veel geluk hebben om met iets vliegends dichtbij te kunnen komen, tja, daar is 50 mm dan ook niet echt geschikt voor. Bloemetjes wil wel; maar wat vergroting betreft ben ik nog niet bij macro in de buurt, meer closeup maar dat was ook te verwachten. Wel zijn de resultaten in mijn ogen mooi scherp. Eerst met live view iets uitvergroten en dan handmatig scherpstellen werkt het best, maar moet ik nog wat handiger in worden, af werkt gewoon niet meer.
Anoniem 3

Close-up ring moet natuurlijk close-up-lens zijn.
Die schroef je voor je objectief. Dat leidt altijd tot verlies van scherpte: er komt immers een 'vreemd' stuk glas bij.
De tussenRINGEN zitten tussen de camera en het objectief. Die geven ook een grotere vergroting (zonder kwaliteitsverlies) dan de close-up-lens, want er zit geen glas in..
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Telescoop schreefCOLONDe tussenRINGEN zitten tussen de camera en het objectief. Die geven ook een grotere vergroting (zonder kwaliteitsverlies) dan de close-up-lens, want er zit geen glas in.
@Gabriël: Wat betreft dat "zonder kwaliteitsverlies". De lucht tussen de lenselementen en in de tussenringen is onderdeel van het totale optische systeem en heeft zeker ook invloed op de uiteindelijke afbeeldingskwaliteit. Het maakt alleen niet uit of die lucht in de tussenringen van merk A of B is. ;-)
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Telescoop schreefCOLONClose-up ring moet natuurlijk close-up-lens zijn.
Die schroef je voor je objectief. Dat leidt altijd tot verlies van scherpte: er komt immers een 'vreemd' stuk glas bij.
De tussenRINGEN zitten tussen de camera en het objectief. Die geven ook een grotere vergroting (zonder kwaliteitsverlies) dan de close-up-lens, want er zit geen glas in..
Je hebt helemaal gelijk, het is de closeup lens van Canon. Vergeleken met de andere closeup lenzen zou deze het minst kwaliteitsverlies geven.
Hetty-D
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2013 19:08

Hallo,
Ik heb net je verhaal gelezen en ik ben nu op zoek naar een macrolens. Jouw uitgebreide verhaal heeft mij zeker geholpen om meer richting in het oerwoud te geven:) . Dank je wel hiervoor.

Je hebt nu alweer een aantal maanden de Sigma macro lens en ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaring met deze lens.

En hoe bevalt de extra tussenring? Is het mogelijk dat jij een aantal foto's plaats of een link van een aantal foto's die je gemaakt hebt met de macrolens?

Vriendelijke groet en ik hoop op een reactie :P
Hetty
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar