Het mooie landschap van Ameland

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2013 14:31

Hierbij een paar leuke foto's van Ameland.

Nadat ik jullie meerdere malen om hulp heb gevraagd, wil ik jullie hierbij graag wat foto's laten zien die ik 2 weken terug heb geschoten in Ameland:
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
Het gezelschap met onze kleine dwergpoedel :D
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding

De weersomstandigheden varieerden van bewolkt tot een zonnetje tussendoor, de wind was echter constant aanwezig waarbij we nog net niet werden omvergeblazen. De sluitertijd had ik dan ook bij de meeste foto's op absurd hoog staan :shock:

De foto's zijn geschoten met een Canon 600D icm een EFS 10-22mm
Laatst gewijzigd door 2 op Joffreyon, in totaal 20 keer gewijzigd.
Just my opinion.

Gr. Joff
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Mooie serie waarbij de eerste twee mij het meest pakken. Fijne kleuren en mooi contrast. Niets mis mee.
Foto 3 past er niet tussen maar geeft wel een blik 'achter de schermen'. Ik neem aan dat je hier zelf met vrouw/vriendin op de foto staat. Overigens zie ik een grote lensschaduw op die foto. Dat komt waarschijnlijk doordat je hebt geflitst waarbij óf je een telelens hebt gebruikt óf de zonnekap op de lens hebt laten zitten. Daar moet je volgende keer dus even rekening mee houden.
Foto 4 is niet gek maar staat wel erg scheef en heeft behoorlijk last van lensflare. Maar daar valt niet heel veel aan te doen als je recht in de zon schiet.
Foto 5 had wat meer scherpte kunnen hebben. Gezien de instellingen heb je hier een te groot diafragma gebruikt om meer scherpte diepte te krijgen (f/4.5) en had je sluitertijd nog sneller gemoeten. In dat geval kom je wel uit op een hogere iso waarde. Deze foto ook nog even recht zetten.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2013 14:31

Bedankt Dward!

Foto 3 Dit ben ik met mijn vriendin. Zal de volgende keer de lenskap er even afhalen :mrgreen: en flitste idd tegen de zon in.
foto 4 vond ik zelf wel gaaf met het vele lichtinval, nadeel is idd de nodige lensflare.
foto 5 Foto geschoten op: iso100 15mm F/4 1/1000 ( dacht dat dit laatste wel hoog genoeg was)
Just my opinion.

Gr. Joff
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Joffreyon schreefCOLONfoto 5 Foto geschoten op: iso100 15mm F/4 1/1000 ( dacht dat dit laatste wel hoog genoeg was)

Dat klopt dus niet. Die is gemaakt op iso100 f/4,5, 1/500. Dat is wat je exif aangeeft en daar ga je het met veel wind niet mee redden (als je het al gaat redden met zoveel wind).
Belangrijker is dat begrijpt dat je met een groot diafragma (= laag f/getal) niet voldoende scherpte diepte kan creëren om de foto van voor tot achter scherp te krijgen, er van uitgaand dat dit wel je bedoeling was. Hier zul je dus in de toekomst rekening mee moeten houden. Om scherpe landschapsfoto's te krijgen is het aan te raden minimaal f/8 te gebruiken.

Groet!
Dward
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

Een fijne serie foto's waarvan ik de de eerste echt gaaf vind. De uitgestrektheid komt hier goed tot z'n recht.
En natuurlijk de prachtige wolken hè, mooi.
De flair in foto 4 best best jammer. Een flair kan best iets toevoegen maar op deze foto is dat minder. ( Vind ik :roll: )
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2013 14:31

@Dward: heb 2 foto's geschoten. Zal ik wel bij de verkeerde hebben gekeken. Het diafragma getal mocht idd lager, maar dan moet ook de iso hoger om nog een redelijke sluitertijd over te houden.
Los vd foto, ik vind de 10-22 lens wat zwakker worden als ik boven de F/8 fotografeer. Dan knijp je m teveel. Wat ik weer ten koste vind gaan vd kwaliteit.

@Sis'ray: bedankt! Ik fotografeer nog te weinig tegen de zon in, maar vind t zelf wel gaaf :D
Just my opinion.

Gr. Joff
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ik ga mee met de comments van Dward, foto 1 en 2 zijn erg mooi. foto 4 is ook niet verkeerd,
misschien die flares nog even wegpoetsen ?
3 is leuk voor het familie album, 5 mist een onderwerp of 'een konijntje'.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2013 14:31

Bedankt Road :wink:
Just my opinion.

Gr. Joff
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Nr 1 vind ik mooi maar zou wat van de onderkant croppen. Nr 2 vind ik minder en dan vooral doordat het hek voor mij niets toevoegt. Nr3 vind ik best een aparte foto zo " gewoon " tegen de zo'n in. Net als 4 trouwens. Die heeft een prettige sfeer. Nr5 is wat onderwerploos zoals al gezegd.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

leuke reeks.
vooral omdat je het niet zou nou neemt met de camera-instelling, wat toch wel aparte plaatjes oplevert.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2013 14:31

Bedankt:)

Mag erg graag foto's schieten. Vind het leuk om met de instellingen te spelen.
Maar voor de echt serieuze foto's moet ik me hier nog een stuk meer in verdiepen.
Voorlopig vind ik het te leuk om met de instellingen te spelen. Beetje bij beetje komen we er wel.

Vooral veel afkijken bij de pro's op dit mooie forum!
Just my opinion.

Gr. Joff
Gebruikers-avatar
LKHendriks
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2013 19:36
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik vind foto 3 juist wel wat hebben (op de flare na, die zou je even kunnen wegsjoppen) maar die takjes zo er omheen vind ik wel okay.
Gebruikers-avatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2013 14:31

thnx, vind m zelf ook erg leuk geworden. Was alleen handiger geweest, als ik de zonnekap eraf had gehaald. :oops:
shoppen is niet mijn sterkste kant. Ik bewerk de foto's wel eens in iphoto maar daar blijft het dan ook bij :mrgreen:

Miss een tip hoe ik het in iphoto kan wegwerken? of moet ik hiervoor echt een specifiek photoshop programma hebben?
Just my opinion.

Gr. Joff
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen: Weer wat geleerd. Volgende keer vergeet je die kap er echt niet meer af te halen...
ps. Ik vergeet hem ook nog al eens, dus ik ken het gevoel :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2013 14:31

En zo is het maar net Dave :D

Ps gelukkig ben ik niet de eerste :mrgreen:
Just my opinion.

Gr. Joff
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

En ook vast niet de laatste... :wink:

Groet!
Dward
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar