Gratis software

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MDJH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 17:23
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoi allemaal!

Ik ben nog maar net begonnen met fotograferen, dus ik weet er nog niet zo heel veel over, maar ik hoorde van iemand dat het bewerken van je foto's erg belangrijk is. Nu vroeg ik mij af, zijn er ook gratis programma's te downloaden waarmee je ook goede fotobewerking kan doen? En waar moet je allemaal op letten als je ze gaat bewerken? Zijn er speciale dingen die je sowieso altijd moet doen, of moet je gewoon kijken wat je zelf mooi en nodig vindt?

Ook las ik in een andere topic iets over een bepaald type beeldscherm dat goed zou zijn voor fotobewerking. Ik ga binnenkort een nieuwe laptop kopen voor algemeen gebruik. Ik wil hier ook wat foto's mee bewerken. Moet ik dan nog op speciale dingen letten? Ik merk nu dat de foto's die ik maak op het schermpje van mijn camera mooier zijn dan op mijn mini laptop, o.a. qua kleur. Komt dit dan door de kleurweergave van mijn laptop of begrijp ik het verkeerd?

Ik hoop dat jullie mij wat tips willen geven :)

Groetjes!
Marleen
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Je kan beginnen met de software te installeren die bij je camera meegeleverd word, dpp is een prima programma voor de basis bewerkingen.
mits je tenminste een canon eos heb.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

en als je bij je camera geen software erbij hebt, kan je altijd gaan voor het gratis Picasa van Google.
meer dan voldoende mogelijkheden om foto's te bewerken, als je nog meer mogelijkheden hebt, kan je altijd nog gaan voor een van de pakketten van Adobe, Photoshop, Photoshop Elements of Lightroom.
Deze laatste wordt ook door zeer veel mensen gebruikt en is ook betaalbaar (ten opzichte van Photoshop dan).

Als ik jou was zou ik eerst proberen om de basis van fotograferen onder de knie te krijgen en dan langzamerhand te beginnen met bewerken.
Meestal begint dat met een stukje van de foto eraf snijden (cropppen), iets lichter of donkerder maken enz.
Daarna komt de rest wel (zoals verscherpen, saturatie).
Basis van fotografie begint zo'n beetje met ISO, diafragma, sluitertijd (en wat doen die ten opzichte van elkaar als je één van die drie wijzigt), dan compositie (evt. regel van derden of gulden snede) en standpunt.

Welkom trouwens nog hier op dit forum !
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
JettyB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2011 08:56

Zelf ben ik erg tevreden over Faststone.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Kan me prima vinden in de reacties van John en Roland.
Faststone ken ik verder niet.

Wat het beeldscherm betreft bedoel je waarschijnlijk een IPS beeldscherm.
Dat is zeg maar de manier waarom je beeldscherm technisch wordt aangestuurd.
Die schermen zijn vaak wat kleurechter en daarom wat geschikter voor fotobeoordeling en bewerking.
Echter, bij laptops is dat nog geen gemeengoed, bij losse schermen wat meer voorkomend.
Eventueel zou je een goed laptop kunnen kopen en er een los IPS beeldscherm bijkopen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
MDJH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 17:23
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoi allemaal!
Bedankt voor alle tips! Ik ga dat Faststone eens proberen :)
Neem ook eens een kijkje op mijn website: http://www.marleendejongfotografie.jimdo.com
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je zou ook eens kunnen kijken naar GIMP, een prima photoshop alternatief.

http://www.gimp.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar