1dmk2 of 1ds

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

De laatste tijd ben ik opzoek naar een 2e body die mijn 6d kan ondersteunen.
Op mijn lijst staan nu nog de 1dmk2 en de 1ds. Mijn budget rond de 500.

Wat ik zoek in de camera is een snelle af en goede beeldkwaliteit. Nou is de 1dmk2 als het goed is erg snel in zn af, maar is de 1ds dat ook, en de 1ds is een 11mp fullframe wat weer de beeldkwaliteit bepaald.

Nou is mijn vraag hoe snel is de af van de 1ds (hoeveelheid foto's vind ik niet heel interessant.).En welke camera zouden jullie aanschaffen?

alvast bedankt
Groeten,

Jichem
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Geen van beide. Ze zijn groot en oud, niet de meest makkelijke camera's om als back-up mee te nemen. Ze hebben een grote lader (zorg dat je die er bij krijgt want ze zijn los duur) en grote, zware batterijen. Ook is de interface anders dan van je 6D. Ik zou de 60D kiezen als back-up: dezelfde batterij, bijna dezelfde generatie en het draaibare scherm geeft deze camera een eigen plek in je tas.

Ik heb de 1Ds en de 1DsII - de AF van beiden is op pro niveau, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Als ik de 1Ds aanzet, kan ik koffie gaan halen, de 1DsII is wat dat betreft veel sneller (de 1DII zal vergelijkbaar zijn). In de 1Ds zit niet dezelfde AF module als in de 1DII, maar is toch snel genoeg. Ik zou overigens de 1DIIn verkiezen boven de 1DII - het verschil is misschien niet zo heel groot, maar het maakt je blijer.

Kort en goed, ik zou de 60D nemen, maar als je een 1-serie wilt, zou ik de 1DIIn kiezen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou beide camera's ook laten staan voor de reden die Addy noemt.
Daarnaast is de iso-performance van modernere APS-c-camera's in de praktijk wel beter. Ik zou met een 1Dmk II echt niet op iso 1600 komen denk ik.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

bedankt voor de reacties allebei.

welke camera zou jij adviseren jeroen?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor 500 euro? Geen idee :D
Een 60D (als dat lukt voor die prijs) lijkt me geen verkeerde optie
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

okee. heb ook nog getwijfeld over een 1d3 maar is wel meteen een stap meer. Misschien dan inderdaad maar is in de xxd serie kijken. iig bedankt voor de reacties!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een 1D mk III zal buiten je budget vallen. Vind je ze wel voor 500 euro, dan denk ik dat ze ook al behoorlijk wat geleden hebben
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

ja die overweging was met de gedachte of ik de camera regelmatig gebruiken zou. echter denk ik dat mijn 6d toch meer gebruikt gaat worden.
Groeten,

Jichem
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Mocht je aan macro doen, dat scherm van de 60D lijkt mij ideaal daarvoor.
Koop een 17-85 en heb een camera die letterlijk iedereen kunt laten gebruiken.
Gebruikersinterface is nagenoeg gelijk aan je 6D.
Vandaar dat ik op de 60D uitkwam.

Bij Cameratools hebben ze er nu trouwens twee staan voor €529,-.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mocht je toch naar je oorspronkelijke idee blijven kijken: er is er hier net een te koop gezet.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

ik heb even gekeken naar de 60d die moet ik wel binnen budget kunnen krijgen. voor macro zal ik mijn 6d vooral gebruiken icm eosapp.

miss de 50d nog een optie. maar eens rustig kijken
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Mocht je toch naar je oorspronkelijke idee blijven kijken: er is er hier net een te koop gezet.
Arme ik, als ik op je link klik lees ik dat ik geen rechten heb om dat deel van het forum te bekijken.....

[Wellicht voor mijn beurt gepraat en is de advertentie nog niet geplaatst, las net de nieuwe plaatsingsregels :oops: ]
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Klopt, die advertentie is inmiddels verwijderd, maar gelukkig vervangen door een nieuwe. Kijk maar even in het verkooptopic.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

De 1Dsmk1 kan ik niet beoordelen. Heb alleen ervaring met de 1Dmk2/1Dmk2N/1Dsmk2.
Dijken van camera's hoor, de 1 serie mk2's, maar 't is niet echt het 'Honda' gevoel (opstappen en wegrijden) met deze camera's. Het gebruik van de knoppen wijkt nogal af van alle andere Canon camera's. Verschillende functies zijn alleen bereikbaar als je twee knoppen indrukt. Daarbij zal de beeldkwaliteit misschien wat te wensen over laten. Vergeet niet het gewicht van 1600gram (incl 330 grams accu).Vind zelf de AF echt super. En een tekort aan AF punten heb je ook niet. Grote zoeker, korte AF blackout. Och genoeg zaken om van te houden... maar als backup voor een 6D...
Ik verkoop toevallig een 1Dmk2, die mag je testen en kun je zelf beleven hoe de camera is.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
levdr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 22:56

XXXL schreefCOLON
Mocht je toch naar je oorspronkelijke idee blijven kijken: er is er hier net een te koop gezet.
Arme ik, als ik op je link klik lees ik dat ik geen rechten heb om dat deel van het forum te bekijken.....

[Wellicht voor mijn beurt gepraat en is de advertentie nog niet geplaatst, las net de nieuwe plaatsingsregels :oops: ]
Dat was mijn advertentie! Er was een mix-up met accounts. Dat is nu opgelost en ik heb de advertentie opnieuw geplaatst. :)
Voor wat je keus voor een back-up camera betreft hangt het er maar vanaf wat je fotografeert. Voor aktiefotografie in daglicht (sport, vogels) is m.i. een 1D II N nog altijd te verkiezen boven een nieuwe generatie XXD. Maar als je vooral wilt fotograferen in low light situaties dan is een oudere 1D niet de beste keus. Ik fotografeer met de II N standaard op ISO 800 en ga hoger, tot ISO 1600 als het absoluut moet, maar alleen als ik ter rechterzijde van het histogram kan belichten (dus overbelichten zonder de witten uit te bleken). Maar ISO 3200 is niet of nauwelijks meer te doen en dit is waar je vooral merkt dat het een oudere camera is. Verder heeft de 1D II heel grote pixels. Dat geeft prachtige beeldkwaliteit maar het betekent ook dat je veel minder kunt croppen dan met een camera met hogere pixeldensiteit. Kortom, de keus van een camera is echt afhankelijk van wat je fotografeert, in welk licht (en weder - 1D bodies zijn 'weather sealed') en of je veel moet croppen.
Mijn 1D II N is een geweldige camera maar als je stationaire onderwerpen in low light fotografeert zou ik lekker een 70D kopen. :)
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Bedankt voor alle reacties en inzichten.
Het heeft mij doen besluiten om toch voor een xxd serie te gaan, of als mijn budget het toelaat een 1d3 .

Een 70d zal er voor mij niet bij zijn die zijn even duur als de 1d3, en voor nu even over het budget heen. (zeker nu ik nog een mooie 300mm f4 wil)
Groeten,

Jichem
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar